X

מזונות אולטרה-מעובדים שאנשים מעל גיל 40 לא צריכים לאכול יותר

ברוכים הבאים לעשור החמישי בחייכם! אלו המזונות המעובדים שמעכשיו כדאי לכם להימנע מהם. מזונות אלו עשירים בשומן רווי, סוכר, ונתרן ועלולים להוביל לבעיות בריאותיות כמו דלקות, השמנה, ומחלות כרוניות. אין ספק שהנוחות, ולעתים אף הטעם, מפתים, אבל בשורה התחתונה, עדיף להימנע

עוגת גבינה ודובדבנים חגיגית. צילום: fineartfortress / pixabay

הם אולי נוחים ומהירים, אבל מזונות מעובדים רעים לכם בהרבה מאוד אופנים. הם יכולים להוביל לעלייה במשקל, להגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולמחלות דלקתיות, ועוד הרבה יותר. כמו כל דבר, ניתן ליהנות ממזונות מעובדים במידה, אך יש להימנע מהם לאחר גיל 40.

מזון מעובד מכיל בדרך כלל סירופ תירס עתיר פרוקטוז, שמנים מוקשים וחומרי טעם מלאכותיים שהופכים אותם לעשירים במלח, סוכר ושומן רווי; כולם מזיקים מאוד לבריאות המטבולית. הם גם נמוכים יותר בחלבון ובסיבים, שהם רכיבים תזונתיים חשובים שהגוף שלך צריך מכיוון שהקיבה שלכם עלולה להיות מגורה ומודלקת בלעדיהם.

בדקנו ב-ChatGPT מה אומרים מומחי בריאות ודיאטנים, והם מסכימים שמזונות מעובדים כמו צ'יפס תפוחי אדמה, שימורים וכמה מהמזונות הקפואים האהובים עלינו (סליחה!) הם מהאשמים הגדולים ביותר לבריאות מטבולית לקויה, ויש להימנע מהם החל מגיל 40 ומעלה. להלן רשימה לא כל כך מתוקה:  

צ'יפס תפוחי אדמה

צ'יפס תפוחי אדמה מכיל פחמימות מזוקקות שמתעכלות מהר ולא מעניקות תחושת שובע לאורך זמן, מה שעלול להוביל לאכילת יתר ועלייה במשקל. הוא גם מטוגן עם תוספת נתרן או טעמים מלאכותיים. אכילת כמות גדולה ממנו עלולה לגרום לדלקות בטניות ולהצטברות שומן ויסראלי (תוך בטני).

צ'יפס תפוחי אדמה, צילום: fotoblend / pixabay

דונאטס

דונאטס עשירים בסוכר ומטוגנים בשומן רווי, מה שעלול לגרום לדלקות בבטן ועלייה ברמות הסוכר בדם. השילוב של סוכר ושומן רווי גורם לדלקתיות ולבעיות עיכול, כמו גם לעלייה במשקל ולסיכון מוגבר למחלות כרוניות.

דונאטס, צילום: anya1 / pixabay

לחם לבן

לחם לבן עשיר בפחמימות מזוקקות ודל בסיבים תזונתיים, ועלול לגרום לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם. הוא אינו מעניק תחושת שובע לאורך זמן, ולכן עלול לגרום לאכילת יתר ולהשפעה שלילית על משקל הגוף והבריאות הכללית.

מיקס פיצוחים קנוי

מיקסים מסחריים של פיצוחים מכילים לעיתים קרובות תוספות כמו סוכריות או שוקולד, שמעלים את כמות הקלוריות והסוכר. למרות שאגוזים, שקדים, פיסטוקים, גרעינים (לא מומלחים) הם מזון בריא, שילובם עם תוספות סוכריות גורם לעלייה בערכים קלוריים ופגיעה בערכים התזונתיים שלהם.

מיקס פיצוחים ומתוקים, צילום: hans / pixabay

דגני בוקר

דגני בוקר מעובדים עשירים בפחמימות מזוקקות וסוכרים, מה שהופך אותם למאכל מיותר מבחינת תזונתית. הם מכילים קלוריות רבות אך מעט ערכים תזונתיים, ולכן לא מומלצים לאנשים מעל גיל 40 השואפים לשמור על בריאותם.

דגני בוקר מעובדים, צילום: ponce_photography / pixabay

מרגרינה

מרגרינה מכילה שומני טרנס פרו-דלקתיים ושומנים רוויים בכמויות גבוהות שמגבירים את הסיכון למחלות לב, לחץ דם גבוה ועמידות לאינסולין. צריכת מרגרינה עלולה להעלות את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהפחית את רמות הכולסטרול הטוב (HDL).

מרגרינה, צילום: GettyImages

עוגיות

עוגיות ומאפים אחרים מכילים שומנים טרנס וסוכרים. מאכלים אלו חסרי ערכים תזונתיים וגורמים לעלייה במשקל ולדלקתיות. צריכה מוגזמת של עוגיות עלולה להוביל לבעיות בריאותיות חמורות כמו סוכרת ומחלות לב.

עוגיות קנויות, צילום: congerdesign / pixabay

מאפים לארוחת בוקר

מאפים לארוחת בוקר עשירים בסוכר ושומנים לא בריאים. הם תורמים לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם ולדלקות כרוניות, מה שעלול לגרום לבעיות בריאותיות כמו סוכרת, מחלות לב והשמנה.

מאפי ארוחת בוקר, צילום: pexels / pixabay

בשרי מעדנייה מעובדים

נקניקים עשירים בשומנים רוויים ונתרן, ומכילים תוספים כמו ניטריטים וניטראטים שגורמים לדלקות ועלייה במשקל. צריכתם המוגברת מקושרת לבעיות בריאותיות רבות, ולכן מומלץ לצמצם את כמותם בתזונה היומית.

בשר מעובד, צילום: ללא

נקניקיות

נקניקיות עשירות בשומנים ונתרן, מה שגורם לבעיות לב ועלייה במשקל. התוספים והחומרים המשמרים בהם מגבירים את הסיכון למחלות כרוניות, ולכן מומלץ להימנע מצריכה מוגזמת שלהן.

נקניקיות על הגריל, צילום: גטי אימג'ס

ביף ג'רקי (בשר בקר משומר)

ביף ג'רקי, בשר בקר משומר, עשיר בנתרן העלול לגרום לבעיות לב. צריכה גבוהה של נתרן יכולה לגרום ללחץ דם גבוה ולבעיות בריאותיות אחרות, ולכן כדאי להימנע ממזון זה.

ביף ג'רקי, צילום: AlbanyColley / pixabay

שימורים עשירים בנתרן

ארוחות מוכנות ומרקים משומרים הם מהירים ולא פעם טעימים, אך עשירים בנתרן וחומרים משמרים לא בריאים. צריכה מוגזמת של נתרן יכולה להוביל לדלקת בקיבה, לחץ דם גבוה, בעיות לב ונזקים תאיים. משמרים במזונות אלו תורמים לדלקת וללחץ חמצוני, ומגבירים את הסיכון למחלות כרוניות ולפגיעה בבריאות הכללית. 

מזון משומר עשיר בנתרן, צילום: chefkeem / pixabay

פיצה קפואה

פיצה קפואה עשירה בשומנים ונתרן, וריבוי מרכיבים לא בריאים באופן כללי, העלולים לגרום לבעיות בריאותיות רבות כמו השמנה, סוכרת ומחלות לב. מומלץ לבחור במזונות טריים ובריאים במקום.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Stanzione Pizza (@stanzione87)

פרוזן יוגורט

יוגורט קפוא עשיר בסוכר, ממתיקים מלאכותיים וחומרי טעם ומשמרים העלולים לגרום לדלקות. למרות שהוא נראה כאופציה בריאה, תכולת הסוכר הגבוהה שלו מזיקה לבריאות, ולכן עדיף להימנע מצריכתו.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Swirls Frozen Yogurt (@swirls.yogurt)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר