X

למה חתולים כל כך אוהבים לחכך את הפנים שלהם בפינות רהיטים (ובכלל)?

אם יש לכם חתול או שאתם סתם מכורים לסרטוני חתולים, אולי תהיתם - מה פשר אובססיית חיכוך הפנים, ולמה דווקא בשולחן בסלון. ובכן, זאת הסיבה, והאמת היא לא רעה

הפרומונים של כל חתול הם ייחודיים ודומים לטביעות אצבעות אנושיות. צילום: wirestock / freepik

אם יש לכם חתול, בטח שמתם לב להתנהגות המשונה הזו: הוא מסתובב בבית ומחכך את הפנים שלו בכל הבא ליד - מפינות של רהיטים ועד לרגליים שלכם. זאת התנהגות שכיחה וגם חמודה, אבל מה זה אומר? ChatGPT עזר לנו להבין מה הן הסיבות להתנהגות הזו - ואיך היא ממלאת תפקיד מכריע בתקשורת חתולית.

ובכן, לחתולים יש בלוטות ריח בכל הגוף, במיוחד על הלחיים, הסנטר, השפתיים והמצח. הבלוטות האלו מפרישות פרומונים, שהם אותות כימיים המשמשים לתקשורת. הפרומונים של כל חתול הם ייחודיים ודומים לטביעות אצבעות אנושיות. כאשר חתול מחכך את פניו בחפצים או אנשים, הוא מפקיד את הפרומונים הללו, וזה למעשה סימון באמצעות ריח.

השימוש בריחות אצל חתולים הוא לא רק עניין של סימון טריטוריה, אלא גם צורה של אינטראקציה חברתית. תקשורת חתולית היא בעיקרה לא מילולית, ובלוטות הריח ממלאות תפקיד משמעותי באופן שבו חתולים מעבירים מידע על זהותם, ענייני רבייה ומצבם הרגשי לחתולים אחרים. בלוטות אלה ממוקמות לא רק על הפנים, אלא גם בבסיס הזנב ובכריות הכפות. כאשר חתול משפשף את פניו על חפץ כלשהו, הפרומונים שנותרו מאחור משמשים כמסר לחתולים אחרים, ומאותתים שהאזור כבר משויך ומוכר.

הבנת המשמעות של בלוטות הריח יכולה לעזור לנו לפענח את הדינמיקה החברתית המורכבת של חתולים וההתנהגויות הטריטוריאליות. לדוגמה, חתול עשוי לחכך את פניו על חפצים כדי לאותת על נוכחותו או כדי להרגיע את עצמו בסביבה חדשה. ואכן, ההתנהגות הזו היא גם מחווה מנחמת. חתולים מקשרים ריחות מוכרים להגנה ולביטחון. על ידי הפצת הריח שלהם, הם יוצרים סביבה שמרגישה בטוחה ומוכרת - ומפחיתה חרדה.

תהיתם למה החתול שלכם נמשך במיוחד לפזר את הפרומונים שלו דווקא על הפינות החדות של הרהיטים בבית? פינות וקצוות הן נקודות אידיאליות מכיוון שלעתים קרובות הן בגובה המושלם לאף ולפנים של חתול. כל פרומון פנים נושא מרכיב כימי שונה, המזוהה כ-F1 עד F5. פרומון F3, למשל, מופקד לעתים קרובות בפינות, שמאפשרות לחתולים להיצמד או לאחוז בהן ובכך להעצים ולמקד את החיכוך. הן נדל"ן מעולה לסימון ריח.

איך להרגיע חתול שנמצא בחרדה?

חתולים עשויים להשתמש בבלוטות הריח שלהם בתדירות גבוהה יותר כאשר הם מרגישים לחוצים או חרדים. טריגרים נפוצים לחרדה חתולית כוללים נוכחות של בעלי חיים חדשים, שינויים בשגרה או מעבר לבית חדש. אם אתה מבחינים בעלייה בחיכוך הפנים, זה עשוי להיות סימן לכך שהחתול שלכם מחפש נחמה - ואת אזור הנוחות שלו.

כדי להקל על מתח, שקלו להשתמש בפרומונים סינתטיים. המוצרים האלה מחקים את "הפרומונים השמחים" שחתולים מייצרים באופן טבעי ויכולים לעזור לחתול שלכם להרגיש רגוע ובטוח יותר. הם זמינים בצורות שונות, כולל התקני פלאג-אין, תרסיסים וקולרים.

עידוד החתול שלכם לשפשף את פניו ולסמן את הטריטוריה שלו יכול להיות דרך חיובית לגרום לו להרגיש בבית. ספקו שפע של חפצים ומשטחים בגובה שלו, שהוא יכול להתחכך בהם בבטחה. זה יכול לכלול עצי חתול, עמדות גירוד ואפילו סוגים מסוימים של רהיטים.

כדי לגדל חתול מאושר ומרוצה, חשוב להבין ולהכיל את ההתנהגות הטבעית הזו. אז בפעם הבאה שתראו את החתול שלכם מחכך את פניו במשהו, זכרו שזו הדרך שלו לתקשר ולהרגיש בנוח בסביבתו. נחמד, לא?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר