X

אהבתה האסורה של קתרין האוורד: סיפורה הטראגי של רעייתו הצעירה של הנרי ה-8

חייה הקצרים של קתרין האוורד הם תזכורת נוקבת לאופי המסוכן של חצר המלכות בזמנה • נישואיה למלך שהיו בסימן התרוממות רוח הפכו במהירות להתרסקות טרגית • מורשתה ממשיכה לרתק היסטוריונים וחובבי תולדות הכתר הבריטי כאחד

נעוריה ויופייה, שנראו בתחילה כנכסים שהבטיחו את מעמדה כמלכה, הביאו בסופו של דבר לנפילתה. המלכה קתרין האוורד. צילום: frimufilms / freepik

קתרין הווארד הייתה אשתו החמישית של הנרי השמיני. בני הזוג נישאו ב-1540, שלושה שבועות בלבד לאחר ביטול נישואיו הקודמים והקצרים של המלך. האיחוד בין הנרי לקתרין הסתיים בטרגדיה כאשר הנרי גילה את עברה המיני העשיר של קתרין ואת ניאופיה עם איש חצר צעיר. לאחר האשמתה בבגידה במלך, היא הוצאה להורג במצודת לונדון. אז כמה אתם יודעים על קתרין הווארד? להלן 13 עובדות מרתקות, בסיוע ChatGPT, והאמת ההיסטורית של מי שהייתה מלכה לרגע:

מי הייתה קתרין הווארד?

קתרין הווארד הייתה אשתו החמישית של הנרי השמיני, ונישאה לו ב-28 ביולי 1540, שבועות ספורים לאחר ביטול נישואיו לאן מקליבס. האיחוד ביניהם הסתיים באופן טרגי כאשר קתרין הואשמה בבגידה והוצאה להורג ב-13 בפברואר 1542.

תאריך לידה מסתורי

תאריך הלידה המדויק של קתרין הווארד עדיין לא ידוע, אם כי הוא מוערך בין 1518 ל-1524. היא נולדה למשפחה האוורד האצילית כבת לאחיו הצעיר של הדוכס השלישי מנורפולק והייתה בת דודה ראשונה של אן בולין, אשתו השנייה של הנרי השמיני (שהוצאה להורג שנים קודם).

ילדות סוערת

עם אם דומיננטית ואב חלש שקוע בחובות, ילדותה הייתה בלתי יציבה והיא סבלה מהזנחה רגשית. אמה מתה כשהייתה ילדה, ובגיל עשר בערך היא נשלחה לגור עם סבתה החורגת, הדוכסית האלמנה של נורפוק.

הצד האפל של נעוריה

חינוכה של קתרין הוזנח. יש אף טענות שתקופה זו בחייה הייתה מופקרת. היו לה מערכות יחסים עם שני גברים: המורה שלה למוזיקה, הנרי מנוק, ופרנסיס דרהם, אציל צעיר. בעוד שכמה דיווחים גורסים שמערכות היחסים הללו היו בהסכמה, יש היסטוריונים הטוענים שקתרין נוצלה מינית.

פגישה עם הנרי השמיני

קתרין פגשה את הנרי השמיני בזמן ששימשה כנערת לוויה לרעייתו הרביעית אן מקליבס (נסיכה גרמנייה שנישואיה למלך היו פוליטיים, אך הנרי לא מצא אותה מושכת ונישואיהם בוטלו לאחר 6 חודשי מן הסיבה של אי מימוש). הנרי, המום מצעירותה ומיופייה של קתרין, התחתן איתה ב-28 ביולי 1540, שלושה שבועות בלבד לאחר ביטול נישואיו לאן.

פער גילאים משמעותי

הנרי השמיני היה כמעט בן 50 כשהתחתן עם קתרין, נערה מתבגרת, כשפער הגילאים ביניהם היה בסביבות 30 שנה. למרות בריאותו הרופפת ומשקלו הרב (עקב אי פעילות גופנית שנבעה מפציעה חמורה ברגלו), קתרין השיבה לחייו תחושת נעורים וחיוניות.

נישואים ללא ילדים

במהלך 18 חודשי נישואיהם, לקתרין והנרי לא נולדו ילדים. השערות לגבי אימפוטנציה של המלך אותו זמן עולות, במיוחד בהתחשב בחוסר המימוש של נישואיו לאן מקליבס.

יחסים עם ילדיו של הנרי

מערכת היחסים של קתרין עם ילדיו של הנרי, במיוחד מרי טיודור ואליזבת (שלימים הפכו להיות המלכה מרי ה-1 ואליזבת ה-2), הייתה מורכבת. בתחילה היו מתחים, אך מערכת היחסים שלה עם מרי הפכה לבסוף לבבית. קתרין ואליזבת הצעירה חלקו קשר, כשהיו ילדות על רקע קשר משפחתי (אימה של אליזבת, אן בוליין, הייתה כאמור בת דודתה של קתרין).

המאהבים

מערכות היחסים הקודמות של קתרין עם מנוק ודרהם, יחד עם הרומן שלה עם תומס קולפפר, איש חצר צעיר וחברו של המלך, הובילו בסופו של דבר לנפילתה. חקירותיו של הארכיבישוף תומס קרנמר וההודאות של דרהם וקולפפר לאחר מכן תחת עינויים חתמו את גורלה.

ארמונו של הנרי ה-8, המפטון קורט

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Historic Royal Palaces (@historicroyalpalaces)

הוצאה להורג

קתרין נמצאה אשמה בבגידה ונידונה למוות. ב-13 בפברואר נערף ראשה במצודת לונדון. למרות שהאגדה טוענת שמילותיה האחרונות היו הצהרת אהבה לתומס קולפפר, הדיוק ההיסטורי של הצהרה זו מפוקפק. מאמינים כי היא קבורה בקבר לא מסומן בקפלה המלכותית של סנט פיטר אד וינקולה במצודת לונדון. עם זאת, יש ויכוח על המיקום המדויק של שרידיה. כמה תיאוריות טוענות שעצמותיה הוזזו או אבדו במהלך הזמן בגלל תנאי הקבורה הצפופים בקפלה.

ה'גלריה הרדופה'

האגדה מספרת שרוח הרפאים של קתרין רודפת את ארמון המפטון קורט, ארמון מפואר על גדות נהר התמזה, כ-20 ק"מ ממרכז לונדון אשר שימש כביתם של מלכים אנגלים רבים לאורך ההיסטוריה. לאחר מעצרה, היא לכאורה השתחררה ורצה בצרחות במסדרון, והתחננה לרחמים מהנרי. המבקרים היום מדווחים על אווירה מאיימת וטמפרטורה קרה ב'גלריה הרדופה' שבה כביכול התרחשה תקרית זו.

המכתב

מכתב שכתבה קתרין לאהובה תומס קלפפר ושמור היום בספריה הבריטית בלונדון האוצרת מסמכים היסטוריים חשובים, מספק הצצה נדירה ואינטימית לחייה האישיים של קתרין וליחסיה הבלתי חוקיים עם קלפפר, שהובילו בסופו של דבר לנפילתה ולהוצאתה להורג. המכתב הנגיש לחוקרים ולציבור, עוסק בדאגתה של קתרין לתומס שלאחר ששמעה שהוא אינו בקן הבריאות. הוא מסתיים בהבטחת אהבה בלתי נשכחת: 'שלך כל עוד החיים נמשכים'.

שאלת קתרין האוורד

סיפורה של קתרין הווארד דוגמא עגומה לפגיעותן של נשים באנגליה של ימי שושלת טיודור. נעוריה ויופייה, שנראו בתחילה כנכסים שהבטיחו את מעמדה כמלכה, הביאו בסופו של דבר לנפילתה. האשמות בבגידה נגד גברים כללו בדרך כלל חתרנות מעשים מפורשים נגד הכתר, בעוד שלנשים, ניאוף עצמו עלול להתפרש כאיום על הלגיטימיות של המלך. האם קתרין האוורד הייתה מניפולטורית ערמומית או צעירה תמימה שנקלעה לרשת של תככים חצרניים? ללא קשר לתשובה, הסיפור שלה מציע הצצה למורכבות השאפתנות האישית, התמרון הפוליטי, הפטריאכליות בחצר שושלת טיודור.

קתרין האוורד בסרט 'שש נשותיו של הנרי ה-8' (1972)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר