אם תמיד הנחתם שהמונח "Wi-Fi” הוא קיצור של “Wireless Fidelity” – אתם לא לבדף אבל עדיין טועים. בעזרת Claude נסביר למה ואיך נולדה הטעות הנפוצה הזו.
השם "ווייפיי" הוא למעשה משחק מילים חסר משמעות שנולד בחברת מיתוג ושיווק. החברה הזו היא Interbrand”, שבין היתר המציאה את השמות פרוזאק (התרופה) וקומפאק (יצרנית המחשבים שנרכשה ע"י HP ונכחדה). בסוף שנות ה-90 עמד לצאת לשוק תקן התקשורת האלחוטי IEEE 802.11, והגוף שאחראי עליו (IEEE – המוסד למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה) שכר את החברה להמציא שם קליט וידידותי יותר לצרכן מהשם הארוך והמסובך המלא שלו.
"השם היה צריך להיות זכיר – משהו עולמי שאפשר למצוא בבית, במשרד, בבית קפה ובתחבורה ציבורית – ומשהו שיעזור לצרכנים להבין את הרעיון של גישה לאינטרנט אלחוטי מכל מקום באופן אינטואיטיבי", מסבירה Interbrand באתר האינטרנט שלה. הצוות היצירתי שלה התביית על "Wi-Fi" כמעין פארודיה על המונח השגור אז בקרב יצרניות ציוד אודיו, "Hi-Fi", שפירושו "High Fidelity”. במלים אחרות, "ווייפיי" הוא לא קיצור, אלא פשוט מילה שהתחרזה עם קיצור קיים ומוכר מתחום קרוב.
המחשבה של הצוות, שהקרבה של השם למושג השגור תעזור לו לתפוש, הוכיחה את עצמה, ותוך זמן קצר החלו כולם להשתמש בו ולזהות אותו כמילה שמשמעותה "שגם ללא כבלים, הטכנולוגיה מספקת חיבור איכותי ונטול אובדן (כלומר High Fidelity) בכל מקום שאליו תלכו", מציינת החברה.
עם זאת, כמובן שעד מהרה הופיע גם המיתוס לפיו "Wi-Fi” הוא קיצור נפרד ל"Wireless Fidelity” – מה שאמנם היה יכול להיות נכון בתיאוריה, אך אינו כזה. סופר המדע הבידיוני קורי דוקטורוב ניסה להפריך את הטענה בכתבה באתר Boing Boing בתחילת שנות ה-2000, אך המיתוס התעקש להמשיך, ככל הנראה מתוך נטייה ציבורית להניח שאם משהו נשמע כמו קיצור מוכר – הוא חייב להיות כזה בעצמו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו