X

רגע לפני הגילוי על יהדותה והתחינה למען עמה: אסתר בציור הפרה-רפאלי

בלב התקופה הוויקטוריאנית, התחוללה מהפכה בתחומי האמנות. בתוך הנוף הפוליטי והחברתי הגועש של בריטניה של המאה ה-19, קבוצת אמנים צעירים העזה לערער על הנורמות הקבועות, וייסדה את אחת התנועות המרתקות בתולדות האמנות - האחווה הפרה-רפאלית. הציור 'אסתר' מגלם מצוין את השיבה לרוח הרנסנס שאפיינה את התנועה

מלכה מן העולם העתיק. צילום: Luz Eugenia / Vecteezy

להתעמק בעולמם של הפרה-רפאלים זה לצאת למסע אחורה בזמן, לעידן שופע יצירתיות וכמיהה לטוהר הביטוי האמנותי. האחווה הפרה-רפאלית שנוסדה באמצע המאה ה-19, על ידי דנטה גבריאל רוסטי, ג'ון אוורט מיליי וויליאם הולמן האנט, ביקשה להתריס נגד מוסכמות האמנות האקדמית ולהחיות את רוחם של המאסטרים הרנסנסים המוקדמים.

מרד נגד המסורת

בבסיסה, התנועה הפרה-רפאלית הייתה מרד נגד האילוצים המחניקים של האקדמיות לאמנות. אמנים בעלי חזון אלה דחו את התוצר המלוטש של הממסד האמנותי הוויקטוריאני וחיפשו השראה ביופיו הגולמי והבלתי מסונן של הטבע, ספרות ימי הביניים והסמליות הדתית. ציוריהם היו חדורי להט רגשי עז ואתגרו מאתגר את הצופים להתמודד עם מורכבות של הקיום האנושי.

גיבורה מוקדמת יותר של מיליי. 'אופליה', 1851-1852, צילום: @ketrin1407 / Freepik

האסתטיקה הפרה-רפאלית

במרכז האסתטיקה הפרה-רפאלית הייתה תשומת לב קפדנית לפרטים ומסירות נלהבת לאמיתות בייצוג. אמנים אלה, תוך שהם מתחמקים מהמוסכמות של יופי אידאלי, ציירו בדיוק היפר-ריאליסטי, והחדירו ביצירותיהם תחושה של מיידיות ואותנטיות. כל משיכת מכחול הייתה חדורה במשמעות, כל צבע נבחר בקפידה כדי לעורר מצב רוח או רגש מסוים.

חקר נושאים של אהבה, אובדן וגאולה

נושאים של אהבה, אובדן וגאולה אשר חלחלו בקנבסים של הפרה-רפאליטים משקפים את התשוקות הסוערות של חייהם שלהם. מהתיאורים הנוקבים של דנטה גבריאל רוסטי של אהבה שנדונה לסוף מר נועדה ועד לתיאורים שאינם נותנים מנוח של ג'ון אוורט מיליי של עלמות נוגות, הקדם-רפאליטים לכדו את מהות החוויה האנושית בעוצמה.

אסתר: יצירת מופת פרה-רפאלית

ברפרטואר המהולל של האמנות הפרה-רפאלית, מעטות העבודות הלוכדות את מהות התנועה בצורה נוקבת כמו 'אסתר' של ג'ון אוורט מיליי, ממייסדי התנועה. יצירת המופת הזו, מ- 1865, מגלמת את המחויבות הפרה-רפאלית לייצוג קפדני עד לפרטים הקטנים ועומק רגשי עמוק.

'אסתר' של מיליי מתאר רגע מרכזי מהסיפור המקראי על המלכה היהודייה שסיכנה את חייה כדי להציל את עמה מרצח עם. בציור עומדת אסתר לפני מפגש מותח עם המלך אחשוורוש, המתח ניכר בה והיא אולי אף נושאת תפילה רגע לפני שהיא תתחנן על חייהם של בני עמה. הסצנה חדורת תחושת דחיפות וייאוש, שכן גורלה של אסתר - ושל אנשיה - תלוי על הכף.

'אסתר' מדגים רבים מסימני ההיכר של האמנות הפרה-רפאלית. ההקפדה של מיליי על הפרטים הקטנים ניכרת בכל היבט של הציור, מהאריג המורכב של שמלתה, למעשה גלימה סינית מקורות שהאמן הלביש הפוך על המודליסטית שלו על מנת לטשטש את השייכות, ועד לתבניות העדינות של אור וצל שמרקדות על פניה.

מעבר ליופי הוויזואלי שלה, ב'אסתר' עומק רגשי וסמליות. הבעתה מעבירה מערך מורכב של רגשות - פחד, נחישות ובעיקר אמונה בלתי מעורערת. ניכר האמון שלה בכוח עליון, בצדקת בחירתה, ובנכונותה להקריב הכל למען טובת הכלל.

הציור 'אסתר' התקבל היטב כשהוצג לראשונה ב-1865, והציג את הטכניקה המיומנת של מילאיס ואת יכולתו להעביר רגשות מורכבים דרך נושאיו. הציור נמצא כעת בגלריה טייט בריטניה בלונדון, שם הוא ממשיך לרתק את המבקרים ביופיו והמסר הנצחי של אומץ וגאולה. כאחת היצירות המפורסמות ביותר של מיליי, היא משמשת עדות לכוחה המתמשך של האמנות להתעלות מעבר לזמן ולמרחב, לגעת בלבבות ולעורר השראה על פני דורות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר