X

איך תדעו שהמוצר ששילמתם עליו אמתי? השיטה העתיקה חוזרת

זיופים של מוצרים שונים הולכים והופכים קשים מאוד לזיהוי, ורבים נופלים בפח ומשלמים סכומים מופרזים על חיקויים זולים להחריד. כעת, נכנסת לשימוש שיטה חדשה-ישנה להבדיל בין מוצרים אמתיים לכאלה שכדאי להיזהר מהם

מדבקה הולוגרפית לאימות אותנטיות. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Maze Guru

התלונות על מוצרים מזויפים שנמכרים במחירים קרובים מאוד למקור הולכות ומתרבות לאחרונה, כאשר בחלקים נרחבים בעולם ה"להיט" הגדול הוא אוזניות "איירפודס" של אפל, שבני נוער מציעים באמצעות טיקטוק ואינסטגרם כאילו קנו אותן והתחרטו, כשלמעשה מדובר בזיופים זולים מאוד במחיר מופרז. כעת, חוקרים בליטא פיתחו נשק חדש-ישן במלחמה נגד זיופים, על ידי שילוב של שתי טכנולוגיות שונות ליצירת תוויות אבטחה הולוגרפיות. ביררנו מה בדיוק החידוש בעזרת Claude.

כידוע, הולוגרמות משמשות כבר כמה עשורים כדי לבדל בין מוצרים אמתיים, מכיוון שקשה לשכפל את מבני המיקרו והננו המורכבים שלהן ללא ציוד מיוחד ויקר. עם זאת, צוות מאוניברסיטת קובנה לטכנולוגיה הבין שהולוגרמות סטנדרטיות עדיין משאירות מקום לזייפנים מתוחכמים לפעול.

הפתרון שלהם ממזג שתי שיטות ייצור הולוגרמה: טכניקת מטריצת הנקודות הקונבנציונלית ותהליך ליתוגרפיית אלומת האלקטרונים המתקדם יותר. הראשון חושף במהירות אזורי הולוגרמה גדולים עם מערך של נקודות זעירות, בעוד האחרון משתמש בקרני אלקטרונים כדי לחרוט ננו-מבנים הולוגרפיים ברזולוציה גבוהה מאוד על פני שטחים קטנים יותר. "זוהי טכנולוגיה מתקדמת יותר, המאפשרת ליצור מבנים ברזולוציה גבוהה, והיא כמעט בלתי נגישה לזייפני הולוגרמות פוטנציאליים", הסביר החוקר ויקטוראס גְריגַליוּנאס.

הגישה הרב-גונית הזו מייצרת הולוגרמות עם תמונות בולטות לעין בקנה מידה גדול, ובתוכן פרטים עדינים שלמעשה בלתי אפשרי לשכפל מחוץ למעבדות מיוחדות. משרדי הפטנטים של ארה"ב ויפן כבר הכירו בטכנולוגיה ההולוגרפית החדשנית, מה שגרם לד"ר תומאס טַמוּלְביצ’יוּס מהאוניברסיטה להתגאות בכך ש"השילוב של שתי הטכניקות הללו זכה להכרה בינלאומית, שמגנה על הקניין הרוחני שנוצר על ידי המדענים ומאפשר להם להעניק רישיון (שימוש) בו לחברות מעוניינות".

התוויות ההולוגרפיות שלהם כבר נפרסות על לוחיות רישוי רכב, אריזות מוצרים, כרטיסים לאירועים ומסמכים רשמיים בתעשיות מרובות המבקשות לסכל הונאות. החוקרים מפצירים בצרכנים לבדוק היטב את הסמנים ההולוגרפיים, שכן זיופים מתוחכמים יותר עשויים עדיין לחמוק מאנשים שלא יודעים איך צריכה להיראות הולוגרמה אותנטית. כדי לסייע בזיהוי, הצוות פיתח אפליקציה לנייד בשם HoloApp, המדמה כיצד הולוגרמה לגיטימית צריכה להיראות, כדי ללמד אנשים איך להבדיל בין הדבר האמתי לזיוף.

"יצרני הולוגרמות בדרך כלל מנסים לייצר הולוגרמות בהירות ככל האפשר; החלקים הזוהרים, כמו חפצים ברורים וצבעים שונים, אינם כאלה במקרה", הדגיש טמולביצ’יוס. "רק חלקים מסוימים של המותג משולבים אל תוך התמונה בגדלי אותיות שונים נראים לעין. אם צופה רואה זוהר אקראי, סביר להניח שזו הולוגרמה מאוד לא מתוחכמת או מזויף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר