האשליה שמכוניות חשמליות אינן מזהמות הולכת ומתנפצת יותר ויותר ככל שעובר הזמן. כעת, מעבר לזיהום הרב בייצורן וחלקיקי הגומי מהצמיגים שמגיעים למים ומזהמים אותם, התגלה סוג נוסף של זיהום שהן פולטות לא פחות ממכוניות מבוססות דלקים: חלקיקים המשתחררים כאשר הנהגים לוחצים על הבלמים. ביקשנו מ-Claude להסביר לנו מה הבעיה, ומה הפיתרון האפשרי שלה (אחרי שפוסלים איסור על עצירת רכבים).
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה באירווין בדקו את החלקיקים הנוצרים מהחיכוך בעת לחיצה על דוושת הבלם. "הופתענו מאוד שזה לא באמת נחקר (עד כה), בהתחשב במידת התפוצה של מכוניות", אמר ג'ים סמית', פרופסור לכימיה של במוסד שהיה שותף במחקר. "הרעילות וההשפעות הבריאותיות של חלקיקי שחיקת הבלמים אינן ידועות ברובן, אך התוצאות האחרונות מצביעות על כך שהן עלולות לגרום ללחץ חמצוני".
בשל חוסר המודעות לאבק הבלמים, מעולם לא נעשה ניסיון לעצור אותו. כך, בניגוד לזיהום המפלט המבוקר כבר שנים על ידי ממירים קטליטיים, אבק הבלמים משתחרר ישירות לאוויר שאנו נושמים. כמובן שזיהום כזה נפלט גם מכלי רכב חשמליים, שאין להם כלל אגזוזים, מה שהופך אותו לגורם הזיהום הבא בתור שמדענים חוששים ממנו.
עם זאת, אחד הממצאים במחקר, שפורסם שלשום בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences, הוא שחלקיקי אבק הבלמים נושאים מטען חשמלי – כלומר ניתן להסיר אותם מהאוויר בקלות יחסית. עד 80% מהחלקיקים המשתחררים מבלימה טעונים חשמלית, ורבים מהם בעלי מטען יוני גבוה. משמעות התגלית הזו היא שניתן לאסוף אותם בקלות באמצעות מערכות אלקטרוסטטיות פשוטות היוצרות שדה חשמלי כדי "לאסוף" את החלקיקים לפני שהם מתפזרים באוויר.
החוקרים מצאו שהמטען החשמלי משתנה בהתאם לגורמים כמו הרכב החומרים מהם עשויות רפידות הבלמים. אך ללא קשר לפרטים, קיום חלקיק טעון מפשט מאוד את האתגר ההנדסי בלכידתו בהשוואה לחלקיקים ניטרליים, הדורשים מערכות סינון מורכבות יותר. הצוות מקווה שהממצאים יובילו להטלת רגולציות להתקנת מערכות איסוף לחלקיקים הללו, במיוחד באזורים עירוניים עמוסים, כדי למנוע מאנשים הגרים בקרבת כבישים כאלה לנשום את הזיהום הזה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו