היום אנחנו מציינים 132 שנה לאישור הפטנט הראשון על מנוע הדיזל – יחד עם האפשרות שבקרוב הוא ייאסר לשימוש לפחות בחלקים נרחבים בעולם. Claude סייעה לנו להביא את שני הצדדים של המנוע.
ב-23 בפברואר 1892 קיבל רודולף דיזל אישור על הפטנט הראשון שהגיש על עיצוב המנוע המהפכני שלו. בניגוד למנועי תבעירה פנימית אחרים, כמו מנועי קיטור שהיו קיימים מאות שנים קודם לכן, ומנועי הבנזין הנפוצים כיום, מנועי דיזל אינם זקוקים לניצוץ ממקור חיצוני כדי להצית את הדלק. במום זאת, הם דוחסים אוויר עד שהוא מתחמם לטמפרטורות גבוהות מאוד בתוך הצילינדר. כך הם גורמים לדלק להתלקח כשהוא מוזרק לאוויר הדחוס החם.
מלבד חוסר תלות במצבר להתנעה, הם מציעים צריכת דלק ומומנט טובים יותר – אך יש להם גם חסרונות. למשל, הם גדולים וכבדים יותר, מה שגרם לכך שבמשך שנים הם יועדו בעיקר למשימות "גדולות" – החל ממשאיות ועד תחנות כוח. אך בשלהי המאה ה-20 עלתה הפופולריות שלהם גם ברכבים פרטיים בזכות התייעלות של הטכנולוגיה והאמינות הגבוהה שהיא מציעה. יחד עם זאת, לא כל החסרונות שלה נפתרו.
כעת, אחד מהם "זוכה" לתשומת לב בלתי רצויה נוספת, בשל מחקר חדש מאוניברסיטת צפון קרוליינה שפורסם בתחילת השנה בכתב העת American Journal of Physiology – Lung Cellular and Molecular Physiology. לפי המחקר, חשיפה לפליטות דיזל מגבירה דלקתיות בגוף, במיוחד במהלך זיהומים בדרכי הנשימה. הדבר מעכב את יכולתם של תאי החיסון להגביר את התגובות נגד פתוגנים.
"חשיפה לזיהום אוויר נקשרה באופן שגרתי לירידה בתוצאות הבריאותיות", אמרה מחברת המחקר, ד"ר אילונה ג'ספרס. הממצאים מציגים דרכים להבטיח תפקוד חיסוני תקין, ובכך להפחית את חומרתן של מחלות.
מחקרים קודמים כבר קושרים זיהום סולר עם כאבי ראש, סרטן ריאות ומחלות לב-ריאה. התובנות החדשות אודות תרומתו לדלקתיות מספקות תמריץ נוסף לפעילים הקוראים לאסור או להגביל באופן קשוח את השימוש במנועי דיזל, כפי שערים רבות כבר מנסות לעשות. כך, למשל, בגרמניה, מולדתו של מנוע הדיזל וביתן של שלוש יצרניות רכב ענקיות שחלק מרכביהן מצוידים במנועי דיזל, כמה ערים אוסרות נסיעה ברכבי דיזל אם זיהום האוויר עובר רף מסוים – ואף בימים שונים בשבוע. כך, יום ההולדת של הדיזל מזכיר לנו גם שככל הנראה לא נותרו לו עוד הרבה כאלה לחגוג איתנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו