X

המטוס הזה טבע בים – וזה בדיוק מה שהוא אמור לעשות

לא היה אליו אף נוסע, ואפילו לא טייס. איך מטוס בגודל של מכונית הפך לתקווה הגדולה של תחום האנרגיה הירוקה?

הדאון התת-ימי Dragon 4 במימי וֶסְטְמאנַה. צילום: יח"צ Minesto

לפני כשבוע וחצי נחנך בצפון הרחוק מאוד אמצעי חדש ומוזר למדי להפקת חשמל "ירוק" – מטוס תת-ימי. על ההישג הזה נספר בסיוע Claude.

חברה שוודית בשם Minesto בנתה את המכשיר, המוגדר כ"עפיפון גאות" ומכונה Dragon 12, ובסוף השבוע שעבר (לא זה האחרון) הוא סיפק לראשונה חשמל לרשת החשמל של איי פארו, הנמצאים בצפון האוקיינוס האטלנטי, סמוך לאיסלנד וסקוטלנד.

Dragon 12 דומה למטוס קטן על שלט, מלבד ההבדל הקטן שהוא מיועד "לחרף" מתחת למים. הוא נגרר על ידי ספינה לנקודה בים שאליה הוא מעוגן באמצעות עוגן, ומנצל את זרמי הגאות והשפל כדי "לטוס" הלוך ושוב במסלול דמוי הספרה 8 סביב הנקודה שאליה הוא מעוגן. ה"טיסה" הזו דרך הזרמים מניעה טורבינה על הסיפון, שאמורה לייצר עד 1.2 מגה-ואט חשמל.

העפיפון הזה לא היה מצליח לטוס מחוץ למים: מוטת הכנפיים שלו 12 מטרים ומשקלו 28 טון. הוא המכשיר הראשון של החברה שמיועד לייצר חשמל במגה-ואט, לאחר כמה מכשירים ניסיוניים שייצרו חשמל בקנה מידה של עד 100 קילו-ואט.

ההסתמכות על זרמי גאות ושפל, לעומת רוחות או גלים, מציעה תקופה אמינה וצפויה, שכן לגאות ולשפל תדירות קבועה, בניגוד לרוח וגלים שאיננו יודעים לצפות את כיוונם ועוצמתם. עם זאת, החברה הדגישה כי לא בכל מקום בעולם אפשר לנצל זרמי גאות ושפל באופן כזה – העפיפון שלה מנצל דפוסים שקורים רק כשזרמים כאלה משולבים עם ערוצים צרים, כמו אלה שקיימים באזור איי פארו, שמגיעים למהירות של 10 קשר.

תחזיות החברה נכון לרגע זה הן כי העלות של החשמל שהיא מפיקה תהיה נמוכה מאוד – כ-54 דולר למוט"ש לאחר שתתקין עפיפונים בהספק כולל של 100 מגה-וואט. זאת לעומת עלות ממוצעת של 89 דולר למוט"ש מטורבינות רוח בארה"ב ב-2022.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר