X

לפטר עובדים במשקפיים כהים: שיטת עורכת ווג

על פי דיווח ששלח גלים בעולם המדיה, אנה ווינטור ווג לא הסירה את משקפי השמש האייקוניים שלה במהלך פגישה שבה הודיעה למספר עובדים על פיטוריהם. עובדת לשעבר שיתפה ב-X: 'הדבר הכי מגונה ומחריד שראינו מההנהלה הבכירה השבוע'

אנה ווינטור והשחקן ביל ניי. צילום: AFP

אליסון הוסי, עיתונאית תרבות פרילנסרית, כתבה מאות כתבות עבור פיצ'פורק, אתר חדשות יומי המוקדש לביקורות וחדשות מוזיקה לצד ראיונות ותוכן נוסף מעולם המוזיקה. אך בהתאם להחלטת קונדה נאסט, חברת מדיה המחזיקה את האתר בבעלותה, פיצ'פורק יתמזג בקרוב עם GQ, מגזין ואתר לייף סטייל ותרבות לגברים. בהתאם לכך, האוסי, יחד עם עוד מספר כתבים ועורכים באתר המוזיקה הנחשב, פוטרה מעבודתה. אבל האופן שבו התנהלה פגישת הפיטורים, כך לפחות טענה האוסי בציוץ בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלה, הייתה מעליבה. 

"פרט מוזר לחלוטין מהשבוע הזה הוא שאנה ווינטור - שישבה בחדר הישיבות - לא הסירה את משקפי השמש שלה בזמן שהיא אמרה לנו שאנחנו מפוטרים. הדבר הכי מגונה ומחריד שראינו מההנהלה הבכירה השבוע".

הציוץ הציוץ זכה עד כה ל-4,800 לייקים ומעל 500 שיתופים, וגם הוביל למאמר באותו עניין בפוקס ניוז. אי הרגישות, בלשון המעטה, שהפגינה העורכת הוותיקה, עוררה דיונים על אמפתיה וסגנונות ניהול בתאגידי אופנה ומדיה שלא פעם הסביבה בהם רוויית לחץ.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Anna Wintour (@wintourworld)

אנה וינטור עומדת בראש גירסתו האמריקאית של מגזין האופנה ווג מאז 1988, ונחשבת בעצמה לאייקון אופנה. כבר מעל 35 שנה היא דמות מרכזית בעיצוב נוף עיתונות האופנה. המסע שלה דרך מגזינים יוקרתיים שונים כמו ניו יורק מגזין, האוס אנד גארדן וכמובן ווג, הם עדות לשאפתנות שלה למצוינות בתעשיית עיתונות האופנה. היא עצמה נחשבת למקצוענית וחרוצה שלא מהססת לדרוש מעובדיה את אותה מסירות שהיא עצמה מקדישה לעבודתה. עיקר השפעתה של ווינטור הוא על ם האנושית מעת לעת 73 ידועה בהשפעתה על הצלחת מותגים. בת ה-74, כך מאמינים בתעשייה, יכולה בהינד עפעף לקבוע את גורלו של מותג או קולקציה. אין שבוע אופנה ללא גברת ווינטור הבלתי נלאית ישובה בשורה הראשונה, בדרך כלל ליד הידוען/נית המרכזי/ת באירוע, מה שאומר אורחים כמו דיוויד בקהאם, מאדאם מקרון, מלכת אנגליה, וכו'.

דמותה האימתנית עם ההבלחות האנושיות הנדירות, הוצגה כידוע ברב המכר 'השטן לובשת פראדה' ובסרט באותו שם מ-2006, עם מריל סטריפ בתפקיד הראשי. לא פעם התנהגותה וסגנון הניהול של וינטור, שנתפסו לעתים קרובות כתובעניים, היו נושא לביקורת, מה שחיזק עוד יותר את הפרסונה הציבורית של וינטור.

הפיטורים האחרונים בקונדה נאסט, חלק מארגון מחדש רחב יותר הכרוך, כאמור, במיזוג של פיצ'פורק עם GQ, עוררו לא רק דיון ב-X, אלא גם זעם ב'ניוזגילד' של ניו יורק. האיגוד גינה את הפיטורים, והצביע על הבטחה שהופרה מהנהלת קונדה נאסט לפיה פיצ'פורק לא יתמודד עם קיצוצים. ההתנהלות של קבוצת המדיה, ושל ווינטור בפרט, הדגישו את המתחים ההולכים וגדלים בין אסטרטגיות ארגוניות לבין הקהילות העיתונאיות בתוך הקבוצה.

בחירתה של וינטור להישאר עם המשקפיים הכהים שלה במהלך פגישת פיטורים התפרשה בצורה שונה. בעוד שיש הרואים בה הצהרה אופנתית בלבד התואמת את הדימוי הציבורי שלה, אחרים רואים בה מחסום סמלי - סירוב להביע אמפתיה עם העובדים העומדים בפני רגע משנה קריירה ובנקודה פגיעה במיוחד. אירוע זה עורר שאלות לגבי סגנון האישי במסגרות מקצועיות, במיוחד במצבים הדורשים רגישות וחיבור אנושי.
הפיטורים עוררו גם דיון רחב יותר על מצב התקשורת והעיתונות. בעוד הטרנספורמציה הדיגיטלית ממשיכה לעצב מחדש את התעשייה, פרסומים מסורתיים רבים מתקשים להסתגל. המיזוג של פיצ'פורק ב-GQ הוא אולי מהלך אסטרטגי הכרחי בנוף מדיה יותר ויותר תחרותי. עם זאת, עבור העובדים המושפעים מכך, זוהי תזכורת קשה לאי היציבות של התעשייה המפרנסת אותם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר