הוא יכול להיות אינטילגנטי, מבריק, יצירתי וגם דיסלקטי. צילום: @shangarey / Freepik

לקות לכל החיים או תופעה חולפת: 13 מיתוסים על דיסלקציה

דיסלקציה, לקות הפוגעת בכישורי שפה וקריאה, היא מצב נוירולוגי המוקף בענן של תפיסות שגויות. במאמר זה, התעמקות במיתוסים על דיסלקציה והצגת העובדות שיש להכיר על מנת להבין באמת את התופעה, כפי שמצא מחקר אוניברסיטת מישיגן. וגם, איך תרמו אותיות השפה העברית למחקר 

במסע להסרת מעטה המסתורין מדיסלקציה, ההפרדה בין עובדה לבדיה היא חיונית. הבנת המציאות של דיסלקציה מאפשרת לקהילות, מחנכים והורים לספק תמיכה משמעותית, לטפח סביבה מכילה שבה כל אדם, ללא קשר לפרופיל הלמידה שלו, יכול לשגשג. תוך קריאת תיגר על הרעיון של מצב בלתי הפיך, התערבות מוקדמת מתגלה ככלי רב עוצמה במיתון ההשפעה של דיסלקציה וטיפוח הצלחה אקדמית. 13 מיתוסים ועובדות על הלקות הנפוצה, כפי שהתגלו במחקר אוניברסיטת מישיגן,, בסיוע ChatGPT.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Cooper | Parenting (@your_cooper)

מיתוס: אנשים חכמים אינם יכולים להיות דיסלקטיים או בעלי לקות למידה.
עובדה: דיסלקציה ואינטליגנציה אינן קשורות.

אנשים דיסלקטיים רבים הם מבריקים ויצירתיים מאוד, ומגיעים להישגים מדהימים כמבוגרים. בעולם הדיסלקציה, האינטליגנציה אינה יודעת גבולות. למרות האתגרים העומדים בפני אנשים דיסלקטיים
בקריאה ובעיבוד שפה, יכולותיהם האינטלקטואליות נותרו מגוונות ולעתים קרובות יוצאות דופן.

מיתוס: דיסלקציה אינה קיימת.
עובדה: למעלה מ-30 שנות ראיות מדעיות מתועדות ומחקרים מוכיחים את קיומה של דיסלקציה, אחת מלקויות הלמידה הנפוצות ביותר הפוגעות בילדים.

נוכחותה הבלתי מעורערת של דיסלקציה, המגובה במחקר מקיף, מאתגרת את אלה הפוטרים אותה כבדיה. הבנה והכרה בדיסלקציה חיונית ליצירת מערכות תמיכה יעילות.

מיתוס: דיסלקציה היא נדירה.
עובדה: דיסלקציה משפיעה על 5%-10% מאוכלוסיית ארצות הברית, כשהערכות הגבוהות הן 17%.

זוהי לקות למידה נפוצה, המשפיעה על ילדים בדרגות חומרה שונות. בהפרכת תפיסת הנדירות, דיסלקציה מתגלה כתופעה מדאיגה משמעותית, כאשר אחוז ניכר מהאוכלוסייה מתמודד עם אתגריה. הכרה והתערבות מוקדמת הן המפתח לטיפול בצרכים המגוונים של הנפגעים.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Succeed With Dyslexia (@succeedwithdyslexia)

מיתוס: דיסלקציה יכולה להיעלם עם ההתבגרות.
עובדה: דיסלקציה היא בעיה לכל החיים; התערבות מוקדמת, אינטנסיבית ושיטתית יכולה לעזור למזער את השפעתה על כישורי קריאה, איות וכתיבה.

בניגוד לאמונה כי דיסלקציה היא שלב שילדים יתגברו עליו, היא נמשכת גם בבגרות. התערבות נכונה יכולה להעצים אנשים עם דיסלקציה ולסייע להם למצוא את דרכם ולנווט בהצלחה בין אתגרי החיים.

מיתוס: דיסלקציה היא מונח "מכסה כל".
עובדה: דיסלקציה היא לקות למידה נוירולוגית ספציפית המאופיינת בקשיים בזיהוי מילים מדויק ושוטף, איות
ופענוח.

כדי לפזר את הערפל סביב דיסלקציה, המחקר מגדיר אותה כמצב ספציפי בעל מאפיינים ברורים. הבנת טבעו
חיונית להתאמת תמיכה יעילה.

מיתוס: דיסלקציה יכולה להיות מאובחנת במדויק על ידי "פסיכולוג ילדים" או "מורה מומחה לדיסלקציה".
עובדה: דיסלקציה ניתנת לזיהוי מדויק כבר בגיל הרך על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה נרחבת באבחון.

הבנת והכרת דיסלקציה דורשת ידע מיוחד, ואבחון מדויק תלוי במומחיותם של אנשי מקצוע שהוכשרו לזהות את סימניה בשלב מוקדם.

מיתוס: כל ילד שמתקשה בקריאה הוא דיסלקטי.
עובדה: דיסלקציה היא הסיבה השכיחה ביותר לקשיים בקריאה, אך היא בשום אופן לא הסיבה היחידה.

לילדים הסובלים מבעיות בהבנת השפה המדוברת יש גם בעיות בהבנת הנקרא, שכן השפה בעל-פה היא בסיס ללימוד
קריאה, איות וכתיבה. דיסלקציה לא רק גורמת לקשיים בקריאה, אלא עלולה לבוא לידי ביטוי גם באתגרים באיות, הבעה מילולית, דיבור, כתיבה ושינון. אם ילד דיסלקטי, סביר להניח שהיא תראה סימני אזהרה אחרים מלבד קשיי קריאה.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Succeed With Dyslexia (@succeedwithdyslexia)

מיתוס: אם ילד דיסלקטי קורא בקול רם במשך 20 דקות ביום, זה ישפר את הקריאה שלו.
עובדה: קריאה בקול לא תעזור לילד להשמיע מילים לא ידועות.

במקום זאת, הוא ימשיך לנסות לשנן את הצורה של מילה ולהשתמש בתמונות וברמזי הקשר כדי לנסות ולנחש את זה מה שלא יעזור להתפתחות הקריאה שלו. עם זאת, להיחשף לאותם טקסטים שבני גילו קוראים ולומדים מהם חשובה מאוד, ולכן יש לקרוא לילד דיסלקטי (או לקרוא יחד עם ספרי שמע) כל יום.

מיתוס: דיסלקציה נגרמת על ידי חוסר בהוראת פוניקה.
עובדה: הדרכה מוגברת בפוניקה לא תעזור לילד עם דיסלקציה.

ילדים עם דיסלקציה מסוגלים ללמוד פוניקה ברגע שיש להם את יכולות המודעות הפונמיות הבסיסיות; למרות שהם
עשויים להמשיך להתקשות ביישום זה. זו הסיבה שקושי בפוניקה ובהגיית מילים הוא סימן אזהרה טוב לדיסלקציה.

מיתוס: אנשים עם דיסלקציה רואים דברים לאחור.
עובדה: דיסלקטים אינם רואים דברים לאחור משום שדיסלקציה אינה בעיה בעיניים. זהו קושי בעיבוד שפה ובזיהוי תבניות מילים. 

כדי להפיג את התפיסה המוטעית החזותית, ההשפעה של דיסלקציה היא על עיבוד שפה, לא על האופן שבו אנשים תופסים גירויים חזותיים.

מיתוס: אינטליגנציה ויכולת קריאה קשורים.
עובדה: אין קשר בין דיסלקציה למנת משכל.

דיסלקטים יכולים להיות בעלי מנת משכל גבוהה, בינונית או נמוכה בדיוק כמו שאר האוכלוסייה.

מיתוס: ליותר בנים מאשר בנות יש דיסלקציה.
עובדה: לקויות קריאה של בנים אכן מזוהות לעתים קרובות יותר משל בנות, אך מחקרים מצביעים על כך שזיהוי כזה הוא מוטה.

השכיחות בפועל של ההפרעה כמעט זהה בשני המינים, אך בנים נשלחים יותר לבדיקה בגלל התנהגות. הם מביעים תסכול, בניגוד לבנות ששותקות.

מיתוס: דיסלקציה היא בעיה חזותית. דיסלקטים רואים מילים לאחור ואותיות הפוכות.
עובדה: הוכח כלא מדויק על ידי פרופסור פרנק ולוטינו שספרו Dyslexia : Theory and research (1979) הוא קלאסי בתחום.

במחקר שקיים ולוטינו בשיתוף אוניברסיטת אלבני, הוא ביקש מסטודנטים אמריקאים דיסלקטים ולא דיסלקטים לשחזר סדרה של אותיות עבריות שאיש מהם לא ראה מעולם. התלמידים הדיסלקטים הצליחו לבצע את המשימה בדיוק כמו התלמידים שאינם דיסלקטים, והראו שהדיסלקסיה שלהם לא השפיעה על ראייתם.

בהכנת הכתבה סייע ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו