X

הרעל של הצפרדע הזו יכול להרוג בן אדם - אז איך היא לא מתה ממנו?

איך צפרדע קטנטנה, שכמות זעירה מהרעל שלה יכולה להרוג בן אדם, לא מרעילה בטעות את עצמה? השאלה הזו מטלטלת מדענים כבר שנים, וכעת נפתרה התעלומה בעזרת שיטה חדשה

צפרדע חץ זהובה, אחד מבעלי החיים הרעילים בעולם. צילום: Hans De Bisschop / flickr

צפרדעי חץ הרעל הן בין בעלי החיים הידועים ביותר לשמצה ברחבי העולם. הן מפרישות מעורן רעלים כה חזקים, עד שדי בכמות זעירה שלהם – 2 מיליוניות גרם – כדי להרוג אדם בוגר. מה שלא היה ברור עד כה הוא איך הרעל הכה מסוכן הזה אינו פוגע בצפרדעים עצמן. כעת, הצליחו חוקרים לחשוף את המפתח לחידה הוותיקה, ואנחנו מקווים, עם קצת עזרה מ-Forefront, להבין את התשובה.

צפרדעי חץ הרעל ‘אוספות’ אלקלואידים מהתזונה שלהן, כדי להשתמש בהם כהגנה כימית מפני טורפים. אלקלואידים כמו אלה שנמצאים בקפה, תה ושוקולד רעילים לבני אדם בכמויות גדולות, אך הכמויות הזעירות שלהם במאכלים אלה מתפרקות בכבד. הצפרדעים, לעומת זאת, לא מפרקות את הרעלנים הללו במערכת העיכול שלהן, אלא צוברות כמויות גדולות שלהם ושומרות אותן על עורן הצבעוני, כדי לשתמש בהן כהגנה כימית מפני טורפים.

צוות בראשות אורורה אלוורז-בויה, סטודנטית לדוקטורט באוניברסיטת סטנפורד, זיהה חלבון בשם גְלוֹבּוּלין קושר-אלקלואידים (ABG), המאפשר לצפרדעים לשאת את הרעלים על גופן בלי להיפגע מהם. הצוות פיתח "קרס דיג מולקולרי" זרחני, הדומה לאלקלואידים של צפרדע רעילה. כאשר נחשפה לדגימות דם מצפרדעים רעילות של מזן דיאבליטו, תרכובת הפיתיון הזו נמשכה ונקשרה לחלבונים. ניתוח נוסף גילה כי ABG פועל כ"ספוג רעלנים", ה’קושר’ אלקלואידים בזרם הדם. בדיקות מיפוי מנגנון הקשירה של ABG הראו קווי דמיון לחלבונים אנושיים המעבירים הורמונים, מה שמרמז על כך שמערכות הצפרדע התפתחו להובלה בטוחה של אלקלואידים.

התגלית הזו שופכת אור על היבט בסיסי של ביולוגיה ומנגנוני הגנה. ההקבלות בין ABG לחלבוני הובלה אנושיים עשויים לספק תובנות לגבי פיתוח טיפולים לאנשים שהורעלו על ידי צפרדעים כאלו. אם מדענים יכולים להנדס חלבונים כדי "לספוג" רעלים בדם, זה יכול להציע גישה חדשה להתמודדות עם סוגים מסוימים של הרעלות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר