X

זהירות: הטריק הסודי שגורם לכם לבזבז כסף ברשת

עונת הקניות של סוף השנה האזרחית בעיצומה, ומשווקים משתמשים בטריק ערמומי במיוחד כדי לעודד אנשים לבצע קניות מיותרות. כך תימנעו מליפול בפח

הקניות ברשת עלו. צילום: GettyImages

עונת מבצעי החגים השנה מתארכת במיוחד, ונמשכת כבר חודשיים וחצי, כאשר היא לא צפויה להסתיים לפחות עד חג המולד שחל בתחילת השבוע הבא, וסביר יותר להניח שתימשך אף עד המעבר לשנת 2024 בתחילת השבוע שאחר כך. כמו תמיד, משווקים מקוונים נוקטים במגוון טריקים פסיכולוגיים כדי לגרום לנו להעביר לידיהם יותר כסף תמורת מוצרים שאת רובם אנחנו לא באמת צריכים – ומחקר חדש של אוניברסיטת דרום פלורידה מצא טריק יעיל במיוחד מהסוג הזה שנפוץ לאחרונה ברשת. נעזרנו ב-Forefront כדי להחכים ולפתח מודעות לדרך התורנית של האתרים לגרום לנו לקנות.

המחקר, שפורסם לפני כשבוע בכתב העת למחקר צרכני, מצא שכפתורים מעוגלים שעליהם הביטויים "קנה עכשיו" או "הוסף לעגלה" מושכים כ-15% יותר לחיצות מכפתורים מקבילים בצורה מלבנית רגילה, עם זוויות חדות. הסיבה: האינסטינקטים הבסיסיים שלנו מקשרים צורות מעוגלות עם בטיחות, וקווים מעוקלים עם ידידותיות. זוויות חדות, לעומת זאת, מעוררות אזהרות תת-מודעות על סכנה אפשרית.

"זה מושרש באינסטינקטים אבולוציוניים", מסביר החוקר דיפַּאייַן בּיזוואז. "אנחנו תופסים עיצובים מפותלים כפחות מאיימים". על ידי הפיכת כפתורי הרכישה לרכים ומעוגלים, קמעונאים מספקים העדפה מולדת זו, ומעודדים אנשים לבצע קניות דחף.

בניסויים שערך, עקב ביזוואז אחר תנועות העיניים של אנשים ושיעורי ההקלקה על כפתורים בעלי צורה שונה. פעם אחר פעם, הכפתורים המעוקלים ניצחו. אפילו שינוי אסתטי קטן הספיק כדי להגביר משמעותית את המכירות המקוונות.

משמעות הדבר היא שבאמצעות לחיצות בודדות בלבד בתוכנות עיצוב, חברות יכולות לתמרן קונים להיפרד מעוד מזומנים מבלי שהם אפילו יבינו זאת. עבור קמעונאים שלא משקיעים מחשבה רבה בחלונות הראווה הדיגיטליים שלהם, התובנות הפסיכולוגיות הללו יכולות לפתוח את עיניהם לטקטיקות חזקות. כפי שמציין ביזוואז, "מידע זה הוא כלי רב עוצמה בידי חברות, אם הן יכולות להשפיע על ההתנהגות שלך מבלי שתבחין בכך".

ההמלצה לצרכנים זהה לזו שאמורה להיות כלל היסוד בכל קנייה מקוונת: היזהרו ממלכודות שנועדו לגרום לכם להוציא כסף סתם, במיוחד בתקופה שבה מחירי רוב המוצרים גבוהים להחריד, אפילו עם “מבצעים”. הגדרת תקציב והחלטה מראש מה בדיוק אתם צריכים לקנות ומה לא יכולות לעזור לשמור על גישה מודעת יותר, ולמנוע בזבוזים מיותרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר