X

קסם סדרתי: זו המכונית שהעניקה לפורד שליטה מוחלטת בתחום הרכב

במשך עשרות שנים החזיק דגם T של פורד בתואר הרכב הנמכר בעולם, למרות שיצורו הופסק לפני כמעט 100 שנה. מה היה כל כך מיוחד ברכב הזה, שהפך אותו לנפוץ ביותר בכבישים של תחילת המאה הקודמת?

דגם T המקורי של פורד מ-1908. צילום: Georg Sander / flickr

לפני טסלה, לפני החיפושית, המכונית שכולם רצו – טוב, המכונית היחידה שהם יכלו להרשות לעצמם – היתה דגם T של פורד, שיצאה לראשונה מפס הייצור בדיוק היום לפני 115 שנים. נעזרנו ב-Perplexity, Forefront ו-ChatGPT כדי לספר על הרכב שחולל את מהפכת התחבורה


כאמור, היום ב-1908 יצאה מפס הייצור במפעל ‘פּיקֶט פַּייקְס’ בדטרויט שבמישיגן המכונית הראשונה מדגם T. זו לא היתה המכונית הראשונה של פורד – למעשה, היא החלה למכור מכוניות לקהל הרחב חצי עשור קודם לכן, ב-1903 – אך זו היתה המכונית הראשונה שיוצרה בפס ייצור.

באותה תקופה, מכוניות עדיין היו פריט מותרות, שרק עשירים יכלו להרשות לעצמם. אך כידוע, חזונו של הנרי פורד היה ליצור מכונית במחיר סביר שניתן לייצר באופן המוני ולמכור לאמריקאי הממוצע. ואכן, דגם T הגיע עם תג מחיר שלא מעט אנשים יכלו להרשות לעצמם: 850 דולר (ששווים לכ-24,000 דולר כיום, בשל האינפלציה במאה האחרונה), שהופחתו בהמשך לפחות מ-600 דולר.

המעבר לשיטת פס הייצור איפשרה לפורד לא רק להוזיל את עלויות הבנייה של כל רכב, אלא גם לצמצם משמעותית את הזמן: מ-12 שעות ל-93 דקות בלבד, כך שניתן היה לייצר כמות גדולה בהרבה של רכבים כדי לספק ביקוש גבוה יותר.

בנוסף, דגם T תוכנן להיות קל לתפעול ולתחזוקה, עם מנוע פשוט ואמין ומסגרת יציבה וקלת משקל. זו הייתה המכונית הראשונה שהצטיידה בהנעה עצמית, שביטלה את הצורך בארכובה ידנית, והיא גם הייתה המכונית הראשונה שנבנתה עם נהיגה שמאלית (בדגם A ההגה היה במרכז), מה שהקל על הניווט בכבישים האמריקאיים.

המכונית גם היתה רב-שימושית, עם התאמות לשימוש כרכב משפחתי, כרכב תובלה ואפילו כטרקטור.

כמעט שני עשורים היה דגם T בייצור. ב-1927, לאחר שנמכרו כ-15 מיליון יחידות, הפסיקה פורד את ייצורו לעומת דגמים מודרניים יותר. מאז עקפו אותה כמה דגמים, כמו סדרה 3 של BMW עם קצת יותר מ-15 מיליון יחידות, אלמרה/סאני/סנטרה של ניסאן עם כמעט 16 מיליון יחידות, לאדה ה’קלאסית’ עם כ-18 מיליון יחידות, אופל קורסה עם כ-18 מיליון יחידות, החיפושית המקורית של פולקסוואגן עם 21.5 מיליון יחידות, הונדה סיוויק עם 27 מיליון יחידות, פולקסוואגן גולף עם 35 מיליון יחידות, סדרה F של פורד עם לא פחות מ-40 מיליון יחידות וטויוטה קורולה עם נתון מדהים של מעל 50 מיליון יחידות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר