סופת ההוריקן אידליה, שזרעה בימים האחרונים הרס רב בפלורידה, גורמת כעת לנזק עקיף ובלתי צפוי דווקא עבור אלה שחשבו שהם עוזרים למנוע החרפה של אירועי אקלים קיצוניים: בעלי רכבים חשמליים. נעזרנו ב-ChatGPT כדי להסביר את ההקשר.
מחלקת הכבאות של היישוב פאלם הארבור הוציאה התראה חריגה ביותר לבעלי טסלה ורכבים חשמליים אחרים באזור, ולפיה כלי הרכב שלהם עלולים להתלקח ללא כל התרעה עקב חשיפה למים מלוחים. האזהרה, שהועלתה לרשת החברתית פייסבוק, הגיעה בעקבות שני מקרים של מכוניות מתוצרת טסלה שעלו באש כתוצאה מתגובה כימית של חומרי הסוללות שלהן עם המים המלוחים שהציפו את האזור בעקבות הסופה.
"אם יש לכם רכב היברידי או חשמלי שבא במגע עם מים מלוחים עקב ההצפות האחרונות במהלך 24 השעות האחרונות, חיוני להעביר את הרכב אל מחוץ לחניה הסגורה שלכם ללא דיחוי”, נכתב בהתראה. "חשיפה למים מלוחים עלולה לגרום להתלקחות של סוללות ליתיום-יון. במידת האפשר, העבירו את רכבכם למקום גבוה יותר”.
כאשר מים מלוחים מתאדים, הם משאירים אחריהם שאריות מלח, מה שעלול ליצור קצרים בין התאים בסוללות ליתיום-יון, וכך לגרום להתלקחותן. מה שמדאיג הוא שרכב חשמלי שנחשף למים מלוחים עשוי להיראות תקין לכאורה, אך להתלקח גם שבועות לאחר החשיפה.
התקשורת האמריקאית הדגישה כי הדבר אינו קשור לתפישה השגויה מיסודה לפיה רכבים חשמליים נוטים להתלקח יותר מאשר רכבים מבוססי דלק נוזלי. למעשה, מחקרים עדכניים משבדיה הראו שכלי רכב חשמליים מתלקחים פחות מכלי רכב המונעים על ידי בנזין – לא רק בכמות אבסולוטית, אלא גם כאחוז מהמכוניות מסוג זה הנמכרות בכל שנה. הסיבה לתפישה השגויה היא שהתלקחות של כלי רכב חשמליים זוכה לסיקור נרחב, בעוד מכוניות מסורתיות שמתלקחות לא מעניינות את התקשורת. מצד שני, התלקחות של מכוניות חשמליות עדיין מסוכנת יותר, מפני שהסוללות מתחממות ומקשות מאוד על הכיבוי. כדי לכבות שריפה של רכב חשמלי, כבאים נאלצים לעתים קרובות לבזבז עשרות אלפי ליטרים של מים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו