כבר נכנסתם היום לגוגל? אם כן, ודאי כבר ראיתם את הלוגו החגיגי שלה לכבוד חגיגות יום הולדתה ה-25. אם לא, תוכלו לראות את הלוגו בהמשך הכתבה. אבל מעבר לשינוי הלוגו, מה עוד כדי לדעת על החברה שהתחילה בחניה הביתית של סוזן ווצ’יצקי, שהפכה בהמשך לגיסתו של מייסד החברה ומנכ"לית יוטיוב – וגם אותה (את החניה, לא את סוזן) אפשר לראות בהמשך הכתבה. נעזרנו ב-ChatGPT וב-Forefront כדי ללקט את המידע.
לארי פייג’ וסרגיי ברין, מייסדי גוגל (שאם נתקטנן, נקראת כיום אלפאבית), נפגשו לראשונה בעת לימודיהם בסטנפורד בשנת 1996. הם הגו רעיון למנוע חיפוש חדש, שיתחרה ב-Altavista (לצעירים שביניכם – זה קצת כמו החיפוש של יאהו, רק בצבע צהוב). השם הראשון שלו היה BackRub (“גירוד בגב", בתרגום חופשי), בשל העובדה שבניגוד לאלטוויסטה ומנועי חיפוש אחרים באותה תקופה, הוא דירג את תוצאות החיפוש לפי ניתוח קשרים בין אתרים, כך שאתרים שמקבלים יותר קישורים מאתרים אחרים ייחשבו ל’איכותיים’ יותר ויוצגו ראשונים בתוצאות החיפוש.
תחילה הם עבדו על הפיתוח במעונות האוניברסיטה, אך עד מהרה שכרו את החניה המקורה של ווצ’יצקי, שגרה בסמיכות, בעיירה מנלו פארק, ואפשר לסייר בה באופן וירטואלי בתוך גוגל מאפס:
תאריך חגיגת יום ההולדת של גוגל השתנה מספר פעמים לאורך השנים, ככל הנראה בשל העובדה שכחברה, ניתן להגדיר את ה"התחלה" שלה באופנים שונים: הדומיין google.com נרשם ב-15 בספטמבר 1997 (כלומר לפני 26 שנה, ולא 25); תאריך רישום החברה היה 4 בספטמבר 1998, אך החברה מעולם לא חגגה אותו; עד 2005, היא חגגה בימים שאחריו, ובשנה המדוברת היא קיבעה את ה-27 לחודש, בזכות ההודעה על חציית 25 מיליארד הדפים באינדקס החיפוש ושינוי משמעותי לאלגוריתם הדירוג.
כבר ב-1998 החלה גוגל לחגוג מועדים מיוחדים עם ה"דודל" שמחליף את הלוגו הרגיל שלה. כיום יש יותר מ-5,000 כאלה, ולא כל הגולשים זוכים להיחשף אליהם; למשל, בתחילת השבוע שעבר הוצגו לא פחות מ-6 דודלים שונים ב-6 מדינות, לכבוד ימי העצמאות של אל סלבדור, גואטמאלה, הונדורס, ניקרגואה וקוסטה ריקה, ובמקביל בארה"ב הוצג דודל לכבוד פעילת זכויות העובדים לואיזה מורנו.
כמובן שמנוע החיפוש לא נשאר המוצר היחיד של גוגל לאורך זמן. מהר מאוד היא הבינה שבלי פרסומות היא לא תוכל להתקיים, והציעה במקום הבאנרים שהיו נהוגים אז (דהיינו תמונות צבעוניות מלבניות, כמעין שלטי חוצות בפורמט דיגיטלי), הופעה בתוצאות הראשונות תמורת תשלום. היא אף רכשה חברה שהתמחתה בהתאמת פרסומות כך שלכל גולש יוצגו פרסומות שונות לא רק לפי החיפוש הנוכחי אלא גם חיפושים קודמים, והפכה למעצמה בעולם הפרסום (עד כדי כך שלאחרונה מבקשות מספר מדינות לחייב אותה להפוך את חטיבת הפרסום לחברה נפרדת). לאחר מכן היא רכשה את יוטיוב, שגם הוא הפך למפלצת חסרת מתחרים. שירותים רבים נוספים, כמו ג’ימייל וגוגל מאפס, נחשבים לברירת מחדל שכל אדם המחובר לרשת משתמש בהם באופן קבוע.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו