53 על 77 ס"מ – זה גודלה של המונה-ליזה. בסך הכל קצת יותר מגודלו של עיתון "הארץ". ולמרות זאת, היא נחשבת לציור המפורסם והחשוב בעולם. אבל זה לא תמיד היה כך. למעשה, קל מאוד להצביע על הרגע שבו הפכה המונה ליזה מסתם ציור של ליאונרדו דה-וינצ’י לַציור שלו, ב-ה’ הידיעה. זה קרה לפני 112 שנה בדיוק, ב-21 באוגוסט 1911, כפי שנספר לכם בסיוע Perplexity ו-Forefront:
השודד היה וינצ’נזו פרוג’ה, אמן איטלקי שעבד במוזיאון הלובר ועבד על תיבת הזכוכית של הציור. מאחר שהמונה ליזה לא נחשבה אז לאוצר התרבותי שהיא נחשבת כיום, היא היתה תלויה ללא כל אמצעי אבטחה מיוחדים בין מספר ציורים אחרים. כך, הוא הצליח להוריד אותה מהקיר בקלות על ידי הסרת ארבעת הברגים שחיברו אותה לקיר בסלון קארה. הוא לקח אותה אל גרם מדרגות שירות סמוך, שם הוציא אותה מהמסגרת והסתיר אותה מתחת לחלוק הלבן שלבש כדי להיראות כעובד תחזוקה, למרות שכבר לא עבד בלובר בתאריך זה.
כדי להבין עד כמה נחות היה מעמדה של המונה ליזה מספיקה העובדה הבאה: חלפו 28 שעות מהגניבה של הדיוקן, שהיה אז בן כ-400 שנה, ועד שמישהו הבחין בארבעת הקרסים החשופים על הקיר. האמן לואי בֶּרוּד, שהציב את כן הציור שלו כדי לצייר את הגלריה עצמה, הבחין בציור החסר והודיע לאנשי המוזיאון שהוא לא יכול לצייר את האולם כל עוד המונה ליזה חסרה. הוא חשב שהציור הוסר למטרת צילומים – אך ההנהלה, שלא ידעה על צילומים כאלה, סגרה את המוזיאון לשבוע כדי לחקור את הגניבה.
מעניין במיוחד לציין כי לפני שגילו את זהותו של הגנב האמיתי, חשדו מנהלי הלובר במשורר הצרפתי גיום אפולינר, ולאחר שנעצר ונחקר הוא ניסה להסיט את החשד והפליל את ידידו, הצייר הספרדי הדגול פבלו פיקאסו. שניהם זוכו לאחר שהתבררה זהותו האמיתית של השודד.
השודד, פרוג'ה, קיווה למכור את הציור למוזיאון איטלקי, מאחר שסבר כי הציור צריך להיות מוצג במולדתו של דה וינצ’י. עם זאת, השוד הפך את הציור ל’מבוקש’, והעיתונים הציעו פרסים לכל מי שיסייע באיתורו. פרוג’ה החביא את הדיוקן, שמציג לפי ההיסטוריון ג’ורג’ו וסארי את ליסה דל ג’וקונדו (מבית גררדיני), אשתו של פרנצ’סקו דל ג’וקונדו, בתחתית כפולה של מזוודה במלון בו שהה בפריז.
רק 28 חודשים לאחר השוד , בדצמבר 1913, העז פרוג’ה לנסות למכור את הציור, לסוחר אמנות בפירנצה. הסוחר התקשר לג’ובאני פוגי, מנהל גלריית אופיצי, שיאשר את האותנטיות של הציור – ולאחר שקיבלו את הציור מפרוג’ה הם הזעיקו את המשטרה. פרוג’ה נעצר במלון בו שהה, והמונה ליזה הוצגה למשך תקופה קצרה באיטליה ולאחר מכן הושבה ללובר בפריז.
כאמור, השוד שינה לחלוטין את מעמדו של הציור. הופעתו בעיתונים, והחיפושים המתמשכים אחריו, הפכו אותו לציור המפורסם ביותר בעולם, והדבר העלה את מעמדו ויוקרתו ליצירה החשובה ביותר של דה וינצ’י, למרות שהיו לו רבות טובות וחשובות בהרבה מבחינה היסטורית. כיום הוא כבר אינו מוצג בין ציורים אחרים של דה וינצ’י, אלא באולם פרטי משלו, עם אמצעי הגנה רבים מאוד. למרבה האירוניה, הדבר רק עודד ניסיונות השחתה שלו במהלך השנים, ובשנה שעברה הוא אף ‘לוכלך’ על ידי פעיל סביבה שזרק עוגה על שמשת המגן כדי למחות על ההתעלמות ממשבר האקלים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו