X

יצרניות המכוניות לא האמינו: הדגמים שלא היו אמורים לעלות על הכביש

לפעמים יצרניות רכב מציגות דגמי קונספט רק כדי להראות את יכולותיהן, או פשוט את היצירות שנדרשה כדי לפתח אותם. קבלו כמה דגמים שפרצו מהתערוכה לעולם האמיתי

הדלוריאן של דוק מ"בחזרה לעתיד". הייתה אמורה לעלות לכביש?. צילום: צילום מסך מתוך הסרט

תעשיית הרכב תמיד הייתה חממה של חדשנות, ותערוכות שנערכות בתחום מלאות מאז ומתמיד במכוניות קונספט – כלי רכב שנבנו במיוחד לתערוכה כדי להציג טכנולוגיות וטרנדים עיצוביים עדכניים ביותר, בלי שום כוונה לייצר אותם כרכבים המוניים. אבל חלק מהרעיונות הפרועים הללו כן הצליחו לצאת מאולמות התצוגה והפכו לרכבים בייצור המוני. הבינה המלאכותית Andi מספרת לנו על כמה כאלה:

פלימות' פרולר הוצג לראשונה בתערוכת הרכב של דטרויט בשנות ה-90. היא היתה מכונית רטרו-עתידנית עם מנוע משופצר שהתבססה על הדגם הקלאסי של פורד משנת 1932. קרייזלר החליטה להפוך את הקונספט למכונית בייצור המוני, והיא נבנתה לצד הדודג' וייפר החל משנת 1997. היא הונעה על ידי מנוע V-6 בנפח של 3.5 ליטר ובהספק של 214 כ"ס, שלימים הוגדלו ל-253 כ"ס.

קיה חשפה ב-2006 מכונית קונספט בשם סול. היא נוצרה על ידי החברה הקוריאנית בהשראת ה-Scion xB של טויוטה היפנית והייתה רכב משפחתי קטן שהונע על ידי מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ותיבת חמישה הילוכים אוטומטית. קונים פוטנציאליים הביעו עניין רב, וקיה השיקה את הסול שלוש שנים מאוחר יותר.

אאודי חשפה את הגרסה שלה לטרנד מכוניות הספורט הגרמניות הקטנות עם קונספט ה-TT בשנת 1995. היתה לה צורה פשוטה, מודרנית ונקייה, שלא הייתה דומה לשום דבר אחר על הכביש. ה-TT שייצורה החל בפועל ב-1998 היתה דומה מאוד לקונספט, והפכה לאחד הסמלים של אאודי.

פורד הקימה לתחייה את תהילת העבר עם הקונספט GT-40 בתערוכת הרכב של דטרויט 2002. זו הייתה מכונית-על בהספק של 500 כ"ס שנועדה לנצח את פרארי. היא זכתה לביקורות נלהבות, הפכה למכונית בייצור המוני (עד כמה שמספר היחידות של מכונית-על יכול להיקרא "המוני") ומחירה רק עלה לאחר הייצור המקורי.

Concept One של פולקסווגן מ-1994 היתה פרשנות רטרו-מודרנית לחיפושית הקלאסית. ארבע שנים מאוחר יותר היא הפכה ללהיט ענק כששיווקה בפועל החל בשם "חיפושית חדשה".

בשנת 2006 חשפה דודג' את הקונספט צ'לנג'ר בתערוכת הרכב בדטרויט. הוא הונע על ידי מנוע המי של החברה, בתצורת V-8 והספק של 420 כ"ס, והיה הצלחה אדירה. דגם הייצור של 2008 היה דומה מאוד לקונספט, והפך למכונית השרירים האמריקאית החזקה ביותר אי פעם.

קונספט EfficientDynamics של BMW נחשף בתערוכת הרכב של פרנקפורט ב-2009, ויוצר בייצור המוני רק חמש שנים מאוחר יותר. זה היה טורבו-דיזל בעל שלושה צילינדרים המשודך למערכת הנעה היברידית נטענת עם שני מנועים חשמליים שהפיקו 356 כ"ס וכמעט 600 קג"מ של מומנט.

הקונספט של שברולט וולט היה מכונית סדאן ספורטיבית עם גג קצוץ ומחורץ, בעלת מערכת הנעה היברידית עתידנית. דגם הייצור שוחרר בשנת 2010 ולא זכה להצלחה (אם כי היורש שלו, Bolt, הפך לאחד הרכבים החשמליים הנמכרים בהיסטוריה עד שתקלת סוללות ענקית גרמה לריקול כללי שלו).

קונספט LF-A של לקסוס נבנה כדי לחבר את מכוניות הכביש של טויוטה (שלקסוס הוא מותג שלה) לניסיונותיה להתחרות בפורמולה-1. היה לו מנוע V-10 בהספק של 500 כ"ס והוא שוחרר בשנת 2010. זו הייתה אחת ממכוניות הספורט המהנות ביותר לנהיגה עד אז וגברה על הביצועים והרעש של כמעט כל כלי רכב אקזוטי אחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר