הבוקר (חמישי) דווח על התרסקות קטלנית של מטוס של חברת אמריקן איירליינס. ההתרסקות נבעה כתוצאה מהתנגשות בין המטוס למסוק בלאק הוק צבאי, ונכון לעכשיו ישנם 18 הרוגים וחשש כבד לחייהם של עשרות נוספים.
בעקבות התאונה הקטלנית, שוחחנו עם אלון פרג, קברניט לשעבר באל על ומנכ"ל סימפליפליי שמסביר: "ההתנגשות הייתה בין מסוק בלאק הוק ומטוס שמיוצר על ידי חברת בומברדיה, ששייך לאמריקן איירליינס. מטוס הנוסעים היה בדרך לנחיתה בשדה התעופה שבתוך וושינגטון. מדובר בעניין מאוד נדיר, הפעם האחרונה שמטוסים התנגשו באוויר קרתה בשנת 2002, זה נדיר מאוד".
עוד הוסיף פרג: "בארה"ב, בטח בנמל התעופה הזה, יש צפיפות אווירית מאוד גדולה, מדובר בשדה תעופה ענק בתוך העיר. כל התעופה מתנהלת בצורה כזאת שהפקח אחראי לעשות את ההפרדה. הפרטים המלאים של המקרה הזה לא ברורים, מאוד מוקדם לדעת, אבל יש כאן משהו מאוד לא סביר שיקרה".
מערכת התראה במטוסים
קברניט אלון פרג מוסיף כי "יש למטוסי נוסעים מערכת התראה נגד התנגשות באוויר, TCAF, מערכת שיודעת לראות מטוסים אחרים באוויר, להראות אותם לטייס. גם אם המטוס השני מתקרב אליך, היא אמורה לתת התראה קולית שכאשר מקבלים אותה, היא בעדיפות על כל הוראה אחרת והמטוסים מקבלים הוראות בהתאם. למסוקים יש את המערכת הזאת גם, אבל רק במצב של לראות כלי טיס אחרים ולא במצב של לתת פקודות. דבר שני, מתחת לגובה של כ-1,000 רגל, המערכת לא נותנת התראה. זה עצוב, כל הכוכבים הסתדרו לא טוב במקרה הזה, אבל צריך לקחת את זה בפרופורציה הנכונה, זאת תאונה מאוד נדירה".
למרות המקרה הקשה, הנתונים מצביעים על כך שמבחינה סטטיסטית, הסיכויים להתרסקות נמוכים. קברניט אלון פרג מתייחס לנתוני הנוסעים ברחבי העולם: "צריך לקחת בחשבון, שבכל יום נתון טסים יותר מ-12 מיליון אנשים בעולם בלפחות עשרות טיסות. בשנה שעברה טסו בעולם 4.7 מיליארד אנשים, בעולם המערבי בשנת 2024 לדעתי לא הייתה תאונה קטלנית, זה מאוד נדיר. זה באמת הופך לכולנו את הבטן, אבל ביום רגיל נהרגים הרבה אנשים בתאונות דרכים ואנשים ממשיכים לנסוע בדרכים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו