נוסעים במטוס . צילום: GettyImages

שימו לב: התופעה המסוכנת שמטרידה את חברות התעופה

בתקופה האחרונה נוסעים סמויים מצליחים לעלות על טיסות של חברות תעופה גדולות – מה שמעלה חששות רציניים לגבי הבטיחות בשדות התעופה • מומחי תעופה וביטחון מביעים דאגה בעקבות האירועים האחרונים

[object Object]

בתקופה האחרונה נוסעים סמויים מצליחים לעלות על טיסות של חברות תעופה גדולות – מה שמעלה מחדש שאלות וחששות רציניים לגבי הבטיחות בשדות התעופה בעונת הנסיעות העמוסה ביותר בשנה - כך לפי אתר CNN.

הפעם האחרונה הייתה כאשר נוסע סמוי ניסה להתגנב לטיסה 487 של דלתא איירליינס בשדה התעופה הבינלאומי סיאטל-טקומה בערב חג המולד. הנוסע הלא מורשה התגלה בזמן שהמטוס עדיין היה על המסלול לקראת המראה להונולולו שבהוואי.

מטוס דלתא איירליינס, צילום: יוסי זליגר

האירוע התרחש פחות מחודש לאחר שנוסע סמוי אחר עלה על מטוס של דלתא בשבוע של חג ההודיה. אותו נוסע הצליח להגיע משדה התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי בניו יורק עד לפריז לפני שנעצר.

בסיאטל, הנוסע הסמוי עבר בדיקה ביטחונית של מינהל הביטחון בתחבורה (TSA) בערב שלפני הטיסה, אך לא החזיק כרטיס טיסה. לאחר שהאדם התגלה, המטוס חזר לשער כדי להוריד את הנוסע הלא מורשה. שוטרי נמל סיאטל הוזעקו לשער בשדה התעופה, כשהאדם "רץ החוצה" מהמטוס לפני שהשוטרים הגיעו, ומאוחר יותר נעצר בשירותי הטרמינל.

מומחי תעופה וביטחון הביעו דאגה מהאירוע, במיוחד לאור העובדה שזו הפעם השנייה שמקרה כזה מתרחש בחברת דלתא בתקופה קצרה. קית' ג'פריס, פקיד ביטחון פדרלי לשעבר במחלקת ביטחון המולדת, אמר לאתר CNN כי המקרה "מביך" עבור דלתא ו-TSA, והדגיש שיש צורך בחיזוק נקודות התורפה במערכת הביטחון.

נוסע סמוי הצליח להסתנן לטיסה משדה התעופה JFK בניו יורק, צילום: רויטרס

לאחרונה, הסתננות לתאי הגלגלים הפכה לשיטה הנפוצה ביותר בקרב נוסעים סמויים, כך לפי מנהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA). לרוב, נוסעים סמויים נמחצים כאשר הגלגלים נאספים לתוך המטוס, ורמות החמצן צונחות דרמטית כאשר המטוס מגיע לגבהים גבוהים. בערב חג המולד האחרון, למשל, נמצאה גופה בתא הגלגלים של מטוס יונייטד איירליינס, זמן קצר לאחר שהמריא משדה התעופה הבינלאומי או'הייר בשיקגו ונחת במאווי שבהוואי.

בעונת החגים, לפי גורמי ביטחון, ישנו בדרך כלל תגבור של כוח אדם בשדות התעופה והצוותים נמצאים בכוננות מוגברת. מינהל הביטחון בתחבורה (TSA), חברות התעופה ושדות התעופה מציבים אנשים נוספים כדי להבטיח שמקרים כאלה לא "יפלו בין הכיסאות", מה שהופך את המקרים האחרונים למדאיגים אף יותר.

הסתננות לתאי הגלגלים הפכה לשיטה הנפוצה ביותר בקרב נוסעים סמויים, צילום: GettyImages

מומחי תעופה וביטחון מדגישים כי יש צורך בשיתוף פעולה הדוק יותר בין כל הגורמים - מינהל הביטחון בתחבורה, חברות התעופה ושדות התעופה - כדי לחזק את נקודות התורפה במערכת. הם מציינים כי למרות שהתופעה אינה חדשה, היא תמשיך להתרחש עד שיחוזקו נקודות התורפה הללו במערכת הביטחון. 

הקונגרס האמריקני צפוי לבחון את האירועים הללו, אך "אף אחד לא יקדיש לכך תשומת לב רבה יותר מחברות התעופה עצמן", אמר ג'ון נאנס, טייס מסחרי לשעבר ומומחה תעופה לאתר CNN.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו