לא מה שחשבתם: אלו היעדים שאליהם יטוסו הישראלים בחגים

תקופת החגים חלה השנה אמנם רק בחודש אוקטובר שבו מזג האוויר ברוב היעדים כבר מתקרר, אבל זה בהחלט לא מה שימנע ממשפחות רבות לחרוש את הניכר • ברשימת היעדים המבוקשים: מזרח אירופה, ארה"ב ותאילנד • עלויות? "יש מספיק היצע כדי להגיע לכל המקומות, ולכן המחירים דומים מאוד לאלה שבשנה שעברה"

שדה התעופה יהיה מלא גם באוקטובר. צילום: הרצי שפירא

חגי תשרי יחולו השנה בחודש אוקטובר, תקופה שנחשבת הפכפכה מבחינת מזג האוויר באיי יוון וקפריסין, שהיו אהובים במיוחד על התייר הישראלי בקיץ. זאת, בעיקר לאחר שטורקיה וסיני ירדו ממפת התיירות הישראלית.

בעקבות זאת ישראלים רבים צפויים לנפוש דווקא באירופה הקלאסית ולצאת לטיולים עירוניים המשלבים טבע אירופי, ולפקוד פחות חופים באגן הים התיכון. כדי לנסות להבין מהם היעדים המבוקשים ביותר בקרב התיירים הישראלים בתקופת החגים הקרובה, ערכנו בדיקה מול חברות התיירות השונות. אחד המדדים הבולטים שהשתנו לעומת שנים קודמות הוא עניין הביטחון בעקבות המלחמה, וזאת כמובן לצד עלויות, מרחק ואטרקטיביות.

ישראלים רבים צפויים לנפוש דווקא באירופה הקלאסית ולצאת לטיולים עירוניים, צילום: Getty Images

טלי נוי, סמנכ"לית איסתא: "השנה החגים יוצאים באוקטובר, ולכן אנחנו רואים שיש לא מעט ביקושים דווקא ליעדי מזרח אירופה. אנשים לוקחים מלון, רכב וטיסות ויוצאים לטיולים משפחתיים בפולין, ברומניה, בבולגריה, בהונגריה ובמדינות בסביבה. מה שמשותף לכל אלו הוא המחירים הנוחים ותחושת הביטחון. אנחנו רואים הרבה משפחות שלא טסו באוגוסט בגלל שביטלו להן טיסות או בגלל שלא מצאו טיסה, ופשוט העבירו את החופשה השנתית לתקופת החגים.

"יש גם קצת יוון וקפריסין בתחילת אוקטובר, אבל אין ספק שגם ארה"ב ותאילנד מככבות ברשימת הביקושים. יעדי מערב אירופה כמו ספרד, צרפת ואיטליה בביקושים הרבה פחות גבוהים לעומת השנה שעברה, גם בגלל המחירים, וייתכן שגם המצב משפיע על קבלת ההחלטות".

ארה"ב ותאילנד מככבות ברשימת הביקושים, צילום: GettyImages

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה: "נכון שאנחנו נמצאים בתקופת חגים שהיא מעט מאוחרת מבחינת העונה, וחלק מהיעדים ביוון יחסית קרים, אך אנחנו רואים שעדיין יש ביקושים ליעדים מסוימים ליוון ולקפריסין. כך, למשל, אתונה וסלוניקי מהוות בסיס מעולה לטיולים בטבע, וצפון יוון ואזורים נוספים מאפשרים לחקור את המדינה ולא רק לבלות בנופש בטן־גב.

"אנחנו רואים שבאירופה הרבה מהתנועה זזה לכיוון מזרח, לדוגמה: רומניה, גאורגיה, צ'כיה, הונגריה ומדינות נוספות באזור, שניתן לצאת בהן לטיולים שמשלבים עיר וטבע. גם וינה התחזקה מאוד, וגם היא מאפשרת סגנונות טיול משולבים. מונטנגרו נחשבה לאורך כל השנה האחרונה יעד אטרקטיבי, וגם בתקופת החגים יש לא מעט ישראלים שינפשו בה. הרבה ישראלים בוחרים יעדים שבהם המלונות נחשבים טובים, וכך גם אם יוצא יום שבו מזג האוויר לא מושלם, ניתן ליהנות מהמלון. יעדי החופים בבולגריה יורדים כמעט לגמרי מהמפה בתקופה הזאת, בעקבות מזג האוויר שמתקרר שם.

"יש מספיק היצע כדי להגיע לכל היעדים המבוקשים, ולכן המחירים דומים מאוד לאלו של השנה שעברה. המחירים הגבוהים יותר הם בעיקר לערים לונדון, אמסטרדם, ברלין, מדריד ועוד, מכיוון שריינאייר, איזיג'ט וחברות נוספות עדיין לא חזרו. גם לארה"ב ולמזרח אנחנו רואים שהמחירים עדיין גבוהים, ובלא מעט מקרים פשוט אין מקומות".

הישראלים יפקדו את תאילנד גם בחגים, צילום: משה שי

מחירי המלונות יורדים

אילן שלו, סמנכ"ל קבוצת הדקה ה־90: "מזג האוויר ביעדי הנופשונים הקלאסיים - כרתים, רודוס, קוס ועוד - קצת הפכפכך בתקופת החגים, אבל אנחנו רואים ביקושים למקומות כמו ברצלונה, סופיה, וינה, בודפשט, פראג וברלין. מדובר במשפחות, בזוגות ובהרכבים נוספים של נופשים. מזג האוויר באזורים הללו באוקטובר קלאסי לטיולים, הם הרבה פחות עמוסים מבחינת תיירים, וגם מחירי המלונות יורדים כיהביקושים מכל העולם ליעדים הללו יורדים.

"ברוב היעדים האלה יש תמיכה בישראלים, וזה פרמטר שהתייר הישראלי מביא בחשבון בתקופה הזאת, ואנחנו מאמינים שהיעדים הללו יהיו דומיננטיים מאוד בתקופת חגי תשרי. עם זאת, חשוב שלא להספיד את הנופשונים. אוגוסט די פגע בתוכניות של לא מעט משפחות ישראליות לצאת לנופשון בחו"ל, ואנחנו כן רואים שיש משפחות שבוחרות לפצות על תקופת הקיץ ובכל זאת לטוס ליעדי יוון וקפריסין. זאת, גם בגלל שהחבילות כוללות העברות, מלונות הכל כלול, פארקי מים וכו', מה שמאפשר חופשה נוחה מאוד".

נכון לכתיבה שורות אלה פועלות בישראל יותר מ־30 חברות תעופה זרות. עם החברות שכבר חזרו לישראל ניתן למנות את כל קבוצת לופטהנזה (יחד עם סוויס, אוסטריאן, בראסלס ויורו ווינגס), אייר פראנס, וויז אייר, טראנסאוויה צרפת, בריטיש איירווייז, איבריה אקספרס, אייר אירופה, פליי דובאי, איתיחאד, אתיופיאן, לוט, ITA, בולגריה אייר וחברות תעופה רבות נוספות. כמו כן, יש חברות שצפויות לחזור לישראל בקרוב, אם לא יהיו שינויים דרמטיים מבחינה ביטחונית. כך, על פי ההערכות, אם המצב יישאר כפי שהוא, בכירים בענף התיירות מעריכים שהחורף הקרוב לא יהיה יקר במיוחד בשל היצע רחב יחסית וביקושים נמוכים יותר מאשר בתקופת השיא, מה שאמור ליצור תמונת מצב שבה חופשת החורף תהיה זולה משמעותית מזו שראינו בקיץ.

ברלין, צילום: ThinkstockPhotos

עובדה נוספת שתסייע בהורדת מחירי החופשה בחו"ל בחורף הקרוב היא שבתי המלון ביעדי אירופה השונים זולים יותר בתקופת חגי תשרי והחורף בשל ביקושים נמוכים יותר מאשר בתקופת הקיץ. גם כאן הסיבה העיקרית היא העובדה שברוב העולם לא מדובר בתקופת חופשה, הביקושים יורדים, וכך על פי ההערכות גם המחירים.

אפשר למצוא טיסות זולות

יש לא מעט יעדים שבהם שוקי כריסמס מושכים תיירים רבים ובהם בפולין - כמו ורשה, קרקוב או ורוצלב - בודפשט, קולמר שבצרפת, בזל בשווייץ, לונדון, מדריד, פראג ויעדים רבים נוספים ברחבי אירופה. גם ניו יורק נחשבת מצטיינת בכל הקשור לשוקי כריסמס צבעוניים.

יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס: "אנחנו לא רואים ביקושי שיא לשוקי כריסמס עדיין, בעיקר כי השתנו דפוסי ההזמנות, אנשים חוששים להזמין לטווחים רחוקים. עם זאת, אנחנו מרגישים ומעריכים שפראג, בודפשט, וינה, ברלין ולונדון יהיו היעדים המבוקשים ביותר בתקופת כריסמס, והן לגמרי הפכו בשנים האחרונות לערים שמזוהות עם שוקי כריסמס מפוארים.

שוק כריסמס מול בזיליקת סטפן הקדוש, בודפשט, צילום: אי.פי.אי

"טווחי המחירים כרגע נמוכים, אפשר למצוא טיסות זולות יחסית לרוב היעדים, במיוחד אם מתייחסים לתקופות המבוקשות, כך שמדובר באפשרות מאוד מעניינת לצאת לחופשה באירופה במחירים נוחים יחסית, ועדיף להזמין כמה שיותר זמן מראש".

חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז גרופ: "כריסמס הוא אחד המועדים האהובים על הישראלים, וסביב התאריכים הללו נראה באופן מסורתי עלייה בביקושים. בשנה שעברה היתה חריגה במובן הזה. חודשיים אחרי 7 באוקטובר הישראלים היו עדיין המומים מהמלחמה ונעדרו כמעט לחלוטין משוקי החג בחו"ל.

"היעדים המובילים לאורך שנים הם שווקים ברחבי אירופה, ובאלה יש כבר שינוי. לא מדובר רק בערים האירופיות הקלאסיות מדריד, רומא, לונדון או פריז, אלא ביעדים נוספים כמו פראג, טביליסי או בודפשט ואפילו בוקרשט. יעדים אלה זולים יותר (גם בטיסות וגם בשופינג), מה שתורם לפופולריות הרבה שלהם. הצבעוניות של השווקים והרחובות המקושטים והמוארים בשלל צבעים מושכים את התיירים הישראלים".

חופשות כריסמס בחו"ל, צילום: GettyImages

חג מולד שמח - ומבוקש

שירלי כהן־עורקיבי, סמנכ"לית אשת טורס: "השנה חנוכה חל במקביל לכריסמס, ולכן אנחנו צופים שיהיו ביקושים גבוהים לחופשות בשוקי חג המולד. עם זאת, כפי שמתאפיינות רוב הזמנות החופשות השנה - רוב הביקושים יהיו כנראה ברגע האחרון. היעדים המובילים לחופשה בשוקי חג המולד הם וינה, לונדון, ברלין, בודפשט, בוקרשט, בלגרד וזגרב".

אורן כהן־מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של השטיח המעופף, מסכם: "כמו בכל שנה, גם השנה הישראלים ינצלו את החופשה הממושכת בחגים וייצאו לחופשה. השנה, בגלל המחירים הגבוהים שראינו באוגוסט, ישראלים רבים בחרו לקיים את החופשה השנתית דווקא בחגים, שבהם המחירים נוחים יותר. ניתן למצוא חופשות לחגים במחירים אטרקטיביים ליעדים שעליהם יש תחרות על הקווים, וכך לנצל את החופש מהעבודה ומהמסגרות לחופשה משפחתית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר