בעקבות נחיתות החירום האחרונות: כך תדעו אם הטיסה שלכם עלולה לנחות במדינת אויב

לאחר שטיסת אל על נאלצה לנחות בטורקיה, שאינה מוגדרת כמדינה אויב אך שהיחסים עימה הידרדרו מאוד מאז פרצה המלחמה, בדקנו כיצד ניתן לוודא אם הטיסה תעבור מעל מדינות עוינות • מה בדיוק אתם צריכים לעשות? כל הפרטים

טיסה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

בתחילת השבוע, טיסת אל על מוורשה לתל אביב ביצעה נחיתה לא מתוכננת בעקבות אירוע רפואי שהתרחש במטוס, בנמל התעופה שבאנטליה אשר בטורקיה. האירוע נמשך כמה שעות, כאשר העובדים בנמל התעופה במקום סירבו לתדלק את המטוס הישראלי, שהיה צריך לטוס משם לרודוס, לתדלק ביוון ולהמשיך ארצה. חשוב להדגיש – טורקיה לא מוגדרת כמדינת אויב ומטוס אל על לא נחת במדינת אויב.

עם זאת, לישראל ישנן כמה מדינות אויב, בהן עיראק, איראן, לבנון, סוריה, ותימן, שנחיתת חירום בהן עלולה לגרום ללא מעט צרות לישראלים, מצבים שבהחלט עשויים לקרות – כפי שקרה לפני כשנה וחצי, כשחיילת ישראלית נחתה באיראן ושהתה שם במשך כ-10 שעות. למרבה המזל, האיראנים לא הצליחו לגלות את זהותה – והאירוע עבר בשלום.

שדה התעופה בשיראז שבאיראן (ארכיון), צילום: ללא קרדיט


איך דבר כזה יכול לקרות? כמו במקרה של אותה חיילת, טיסה של חברת תעופה זרה שממריאה ממדינה שאינה ישראל ליעד שאינו ישראל, עשויה לעבור מעל מדינת אויב – ובמקרה של צורך בנחיתה לא מתוכננת, כפי שהתרחש כמה פעמים בימים האחרונים (גם אם לא מעל מדינות אויב), ייתכן מצב שבו אותה חברה תצטרך לנחות באחת מאותן מדינות שאסורות לישראלים.

איך מוודאים שהטיסה לא עוברת מעל מדינת אויב? ישנן כמה אפשרויות, כאשר הפשוטה ביותר שבהן היא לבדוק את מסלולי הטיסה המדוברת בימים שלפני הטיסה. אפשר פשוט להזין את מספר הטיסה בגוגל, להיכנס לאחד מאתרי הרדארים הגדולים ולקבל פרופורציה בנוגע למסלולי העבר. כמובן שזה לא מבטיח שהמסלול לא ישתנה בטיסה שלכם, אך ניתן להסיק מה יהיה המסלול שאותה יעשה המטוס בטיסתכם.

בדיקה קלה - ותוכלו להיות יותר רגועים (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

במקביל, ישנה אפשרות ליצור קשר עם חברת התעופה שאיתה אתם אמורים לטוס, ולשאול בנוגע למסלול הטיסה. במידה שהטיסה עוברת מעל מדינת אויב, מדובר בסיכון שבמל"ל ממליצים לבחון אותו, שכן במקרה הצורך של נחיתת חירום ייתכן שהמטוס ינחת באחת מהמדינות האסורות לישראלים.

חשוב להדגיש כי חברות התעופה הישראליות לא עוברות מעל מדינות אויב ושהטיסות הישירות לישראל וממנה לא עוברות מעליהן. המקרים שבהם ייתכנו מצבים כאלה הם בטיסות בין שתי מדינות שאינן ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר