לידיעת התיירים: תהליך הכניסה לישראל משתנה – האם זה ישפיע על ישראלים עם דרכון זר? בדקנו

החל ממחרתיים, תיירים גרמנים ואמריקנים יצטרכו להגיש בקשת אישור כניסה ארצה דרך מערכת המזכירה את זו של אלו שרוצים להיכנס לארה"ב ללא ויזה • כיצד המטרה נועדה להקל על הנוסעים? כל הפרטים

מגדל הפיקוח בנתב"ג. צילום: יוסי זליגר

לפני מספר חודשים פורסם לראשונה ב"ישראל היום" על תוכנית של רשות האוכלוסין וההגירה, שבמסגרתה תפותח מערכת שתאפשר לבחון בקשות כניסה לישראל של תיירים שיגיעו ממדינות שונות ברחבי העולם. השלב הראשון בתוכנית יתחיל מחרתיים (חמישי), כאשר תיירים גרמנים ואמריקנים יצטרכו להגיש בקשת אישור כניסה דרך מערכת שנקראת ETA-IL, בדומה לאישור הכניסה שנדרש למי שרוצה להיכנס לארה"ב ללא ויזה או האישור שצפוי להיכנס לתוקף בשנה הבאה באירופה.

מטרת המהלך היא לסייע לרשויות לקבל מידע על תיירים עוד לפני שיגיעו ארצה, ובכך לצמצם באופן משמעותי את מספר המקרים שבהם תיירים יגיעו לישראל ושכניסתם תסורב. במידה שתעלה סוגיה שמהווה בעיה, מגיש הבקשה יוכל לפנות לנציגות ישראל במדינות על מנת להסדיר את נושא הכניסה לארץ.

נוסעים בנתב"ג, צילום: קוקו


ברשות האוכלוסין מדגישים כי המטרות של המהלך, בין היתר, הן ביטחוניות, הגירתיות ושירותיות. עלות מילוי הטופס תעמוד על כ-25 שקלים לאדם, ובימים שבשגרה, שבהם נכנסים כארבעה מיליון תיירים בשנה, זאת גם עשויה להיות הכנסה לא מבוטלת לקופת המדינה.

לאחר סיומו של הפיילוט, ברשות האוכלוסין צפויים להפיק לקחים לקראת הרחבתו. ב-1 ביולי, חודש בדיוק לאחר תחילת הפיילוט, יורחב ההסכם לכלל המדינות עימן קיים פטור מוויזה בכניסה לישראל. בנוסף, הוקם מוקד שירות ייעודי לנושא, אליו יוכלו לפנות נוסעים הנתקלים בקשיים או אשר מבקשים מידע. חשוב להדגיש – לפי רשות האוכלוסין, אזרחים ישראלים בעלי דרכון זר שייכנסו לארץ עם דרכון זר, לא יצטרכו להגיש את אותו הטופס, ויוכלו להיכנס כפי שהיו נכנסים עם דרכון ישראלי. הסיבה לכך היא שהדרכון הזר אמור להיות מסונכרן עם המערכות של רשות האוכלוסין, מה שייתר את הצורך במילוי הטופס החדש, שמיועד רק לתיירים זרים.

תור ענק בנתב"ג לתיירים, בשנה שעברה

חשוב לזכור כי ישנה אפשרות לצאת ולהיכנס מישראל ואליה עם דרכון זר, גם אם מדובר באזרחים ישראלים, עד סוף השנה. הסיבה לכך היא בעיקר הקושי בקביעת תורים להנפקת דרכונים. מדובר בהחלטה שהחלה בתקופת הקורונה והוארכה כמה פעמים.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו: "הטמעת מערכת ה- ETA-IL מציבה אותנו בחזית דיגיטלית אחת עם מדינות מתקדמות כמו ארה"ב, אוסטרליה וקנדה. מטרת התהליך היא למנוע עוגמת נפש לנוסעים המגיעים לישראל, כאשר עלולה להיות סיבה לכך הידועה מראש ואשר לא תאפשר כניסתם ארצה.  בנוסף, תסייע המערכת בחיזוק הביטחון הלאומי של מדינת ישראל. בשלב ראשון, יתחיל הפיילוט עבור אזרחי ארה"ב וגרמניה, ובהמשך תצטרפנה יתר המדינות שלהן יש לישראל הסכם פטור מאשרות כניסה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר