19 ימים לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל, הודיעו העומאנים כי מטוסים ישראליים לא מורשים לעבור מעל שטחם בדרך למזרח, או בחזרה מערבה, לכיוון ישראל.
מה עומד מאחורי ההחלטה? ההחלטה של העומאנים התקבלה לקראת סוף לוח הקיץ, שהסתיים בסוף חודש אוקטובר. בין העומאנים והישראלים לא היו קשרים רשמיים, והם התנהלו בעיקר באמצעות מתווכים. אותם מתווכים קיבלו את ההודעה מהעומאנים שאמרה שבעקבות "עניינים דיפלומטיים", מטוסים ישראליים לא מורשים לעבור מעל עומאן בדרך למזרח ובחזרה – למרות שמדובר במעבר קצר מאוד, שמסתיים בתוך מספר דקות.
ההחלטה גרמה לאל על לבטל בשלב זה את הטיסות להודו ולהאריך את הטיסות לתאילנד בכשלוש שעות, ולארקיע לטוס בדרך עקיפה לסרי לנקה שמצריכה גם עצירה בסיישל, מה שהקשה מאוד על התנהלות התעופה בישראל.
הסעודים עדיין מאפשרים למטוסים ישראליים לטוס מעל סעודיה, אך הבעיה כרגע היא שהאפשרויות היחידות לצאת מהמדינה הן דרך איראן, תימן או עומאן. מובן ששתי האפשרויות הראשונות לא רלוונטיות לישראלים, כך שכל עוד העומאנים עומדים בסירובם, מטוסים ישראליים נאלצים לטוס בנתיבים ארוכים – שהופכים את המצב ללא תחרותי.
בכירים המקורבים לנושא הסבירו ל"ישראל היום" כי מדובר בעניין שמעורבים בו הדרגים הגבוהים ביותר – בישראל ובמדינות נוספות. "כל הזמן מתנהלות שיחות בנושא הזה וכל הצדדים אופטימיים. המלחמה צריכה להסתיים, ואחריה אנו מאמינים שנוכל לחזור ולטוס למזרח ומהמזרח בנתיב המקוצר, שחולף למשך זמן קצר מעל עומאן".
מעבר למתן האישור לטוס מעל מדינתם, העומאנים צריכים לאשר במקביל גם ביטחון מוחלט במצב של נחיתת חירום של מטוס ישראלי בשטחם. כזכור, בחודש אוגוסט של השנה שעברה מטוס של חברת אייר סיישל, שהיה מלא בישראל, ביצע נחיתת חירום בסעודיה – והסעודים דאגו לנוסעים הישראלים לבתי מלון, ליחס חם ולשמירה, עד שהגיע מטוס חלופי כעבור כיממה, שהחזיר אותם בחזרה ארצה. אותו המצב אמור לקרות גם בעומאן, במידת הצורך, במידה שהעומאנים יאפשרו לטוס שוב מעל שטחם.
בשיחות עם בכירים נוספים בענף ובקרבת מקבלי ההחלטות בנושא הזה, ישנה אופטימיות שזמן קצר יחסית אחרי סיום המלחמה, מטוסים ישראליים וזרים שטסים לישראל וממנה, יורשו לטוס שוב מעל עומאן – כך שהנתיבים למזרח וממנו יתקצרו שוב. "מדובר בדבר גדול יותר בהרבה מאשר ההתנהלות של ישראל מול עומאן. יש לחצים על העומאנים מכל מיני כיוונים, לכאן ולכאן, ואני מאמין שבסופו של דבר שהעניין הזה ייפתר בצד החיובי", אמר אחד הבכירים.
תחרות לא הוגנת
נכון לעכשיו, המצב הנוכחי יצר מצב אבסורד שבו חברת התעופה ההודית אייר אינדיה, שהודיעה לאחרונה על חזרתה לישראל כבר ב-3 במרץ, מורשית לטוס מעל עומאן – כך שהאישור שניתן להורים מאפשר לחברה לטוס לדלהי בנתיב המקוצר, שמקצר את הטיסה למדינה בכ-6-5 שעות, קיצור של שעתיים מהנתיב הארוך.
במצב כזה, הטיסות של אל על וארקיע להודו הופכות להרבה פחות אטרקטיביות, כך שלחברות התעופה הזרות יש יתרון אדיר בתחרות על הטיסות האלו מול החברות הישראליות. בעקבות כך, אל על וארקיע דחו את השקת הקווים שלהן להודו, ובשלב זה אייר אינדיה תהיה היחידה שתפעיל טיסות לאחת המדינות הכי גדולות, מתוירות ומבוקשות בעולם.
נוסף על כך, אל על מפעילה טיסות ישירות לבנגקוק שבתאילנד. הטיסות הישירות למדינת האיים הפופולרית נמשכות קצת יותר מ-11 שעות, כאשר אייר אינדיה, אמירייטס, אתיחאד וחברות נוספות יכולות לטוס מישראל לדובאי, אבו דאבי או לדלהי, לעצור בהן ומשם להמשיך בכל נתיב שירצו עד תאילנד. בכך, נוצר מצב שבו הן מציעות טיסות לתאילנד במחירים זולים יחסית עם קונקשן באמירויות או בדלהי, ולמרות העצירה הקצרה - משך הטיסה הכולל דומה מאוד לזה של אל על.
על פי כל הגורמים עימם שוחחנו בנושא, ההערכות הן שבסופו של דבר, כאשר רוחות המלחמה יירגעו וכל הצדדים יחזרו לשולחן הדיונים בצורה שקטה יותר, העומאנים ישובו לאפשר למטוסים ישראלים לטוס מעל שטחם. לאף אחד לא ברור מתי בדיוק זה יקרה ומה בדיוק יבקשו העומאנים בתמורה, אך ללא ספק המצב הנוכחי מציב את חברות התעופה הישראליות במקום קשה, שמחזיר אותן כמה שנים לאחור ודוחה לא מעט תוכניות מבטיחות שלהן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו