העומסים בנמל התעופה בן-גוריון ובנמלי תעופה רבים ברחבי העולם מצביעים על תופעה רחבה ומדאיגה – מחסור חמור בעובדים שלא קרוב לפתרון, למרות משך הזמן הארוך יחסית שבו ענף התעופה נמצא במשבר. בשיחות עם בכירים בחברות התעופה וברשות שדות התעופה ועם גורמים שונים בענף, הם חושפים בפני "ישראל היום" מציאות קשה שספק אם תסתיים בקרוב.
"רשות שדות התעופה עושה הכל על מנת לגייס עובדים. המשכורות של אנשי הביטחון יכולות להגיע ל-14 אלף שקלים, זה לא מעט כסף. מי שמסיים את הקורס, שגם עליו משלמים, מקבל מענק בסך 2,500 שקלים, זאת בנוסף לתנאים סוציאליים טובים - ובכל זאת, אנשים לא מגיעים", סיפרה ל"ישראל היום" עובדת בכירה בנתב"ג.
"הקורונה שינתה את כל מה שהכרנו, אנשים מעדיפים עבודות נוחות יותר, עם פחות שעות אבל עם יותר כסף. ההערכה שלנו היא שאנשים מעדיפים להימנע מעבודות של מתן שירות ומפגש עם לקוחות, ויותר לעבוד מהבית ובשעות שנוחות להם", היא הוסיפה.
עוד אמרה הבכירה: "עובדים קיבלו איומים ועברו מקרי אלימות ולא מעט אירועים חריגים נוספים, במיוחד כשיש בנתב"ג עומסים כבדים. אנשים חושבים פעמיים אם כדאי להם להיכנס לזה. כולם מכירים את המצב, וזה לא תמיד משתלם. רבים מהעובדים עושים את עבודתם מתוך תחושת שליחות ומאהבה למקום. זו עבודה לא פשוטה".
גורם בכיר ברשות שדות התעופה אמר דברים דומים: "הצעירים מעדיפים לעבוד במשלוחים, כי הם מרוויחים 100 שקלים לשעה, מכניסים חלק מהכסף כטיפים ישירות לכיס ועובדים מתי שנוח להם, בלי בוס על הראש. יש כאן דור שלם שנעלם.
"קשה להתחרות במצב הנוכחי. יש חברות שמעסיקות עובדים מהבית ואנחנו מציעים משרות מעולות, אך הן לא מהבית אלא מצריכות משמרות שכוללות גם עמידה ארוכה על הרגליים, התמודדות עם מצבים לא פשוטים וגם עבודה בלילות. לכן, הם בוחרים את העבודות הקלות יותר, כך שענפים רבים, כמו ענפי התעופה, התיירות והמסעדנות, נותרים בלי כוח אדם".
תופעה גלובלית
הגורם אמר גם כי המחסור בעובדים בתעופה ובענפי התיירות אינו ייחודי לישראל בלבד, אלא מדובר בתופעה גלובלית: "לא ניתן להסביר באופן רציונלי איפה העובדים, כשרמת האבטלה בישראל היא מהנמוכות בעולם. בימים אלה אנחנו יוצאים במבצעי גיוס עובדים. המוטיבציה הגבוהה של העובדים וההתנדבות מעוררת ההשתאות של עובדי היום והמנהלים היא מקור הכוח בתקופה מורכבת זו. אווירת העבודה והגיבוש המיוחד של העובדים הם חלק מחוויית העבודה, זאת בנוסף לשכר המתגמל".
שרית שרביט, סמנכ"לית "איילה נסיעות", טוענת שחזרת ענף התיירות לפעילות מלאה לאחר משבר הקורונה מלווה בקשיים רבים, ובהם מצוקה שנרשמה בחודשים האחרונים בהשגת אשרות כניסה לארה"ב, למצוקת תורים במשרד הפנים לחידוש דרכונים ולמחסור בעובדים בענף התיירות.
"50% מכוח האדם בתחום התיירות בישראל נטשו את הענף בתקופת הקורונה, ואלה שנותרו מטפלים ב-100% מהביקושים", אמרה שרביט. היא קראה למשרד התיירות לסייע במהרה לענף התיירות בגיוס עובדים: "מענקים ושיפור השכר הממוצע בענף התיירות יסייעו מאוד בגיוס עובדים לענף, אבל לצד מהלך כזה, חשוב שמשרד התיירות ייצא בקמפיין בנושא ואף יפתח קמפוסים להכשרת עובדים בענף התיירות".
גם בחברות התעופה מתקשים להתמודד עם המצב. מוקדי שירות הלקוחות של חברות התעופה הישראליות סובלים ממחסור חמור בכוח אדם, כשבתקופה האחרונה טיסות של אל על מבוטלות כמעט בכל יום בגלל מחלוקות בין הטייסים להנהלה. חברות התעופה מנסות לגייס עובדים נוספים כמעט בכל תפקיד אפשרי, וגם הן מתקשות להצליח במשימה, שהפכה למאתגרת במיוחד.
התורים הפכו לשגרה
התוצאות קשות - כמויות אדירות של מזוודות לא מועלות לטיסות מישראל וממדינות אחרות. חשוב להדגיש כי מדובר בבעיה שמשפיעה על נמלי תעופה רבים בעולם, בדגש על אמסטרדם ולונדון, אם כי הבעיה מורגשת גם בניו יורק, בברלין, בברצלונה ובנמלי תעופה נוספים, מה שמוביל ללא מעט ביטולי טיסות ברחבי העולם. התורים הארוכים בנמלים לפני ההמראה הפכו לתמונות שבשגרה, ההמתנה הארוכה עד לקבלת המזוודות היא עניין שנוסעים מביאים בחשבון, וכעת, כפי שפורסם אתמול ב"ישראל היום", גם החזרה הביתה במוניות הפכה לכמעט בלתי אפשרית, מה שהופך את כל תהליך החופשה בחו"ל למייגע.
מתי כל זה יסתיים? שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, מעריך כי גיוס כוח האדם יושלם רק בפסח של השנה הבאה, מה שאומר שהקיץ הקרוב צפוי להיות קשה מאוד לענף התעופה, לנוסעים ולעובדים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו