בצל המלחמה: יוזמה לשינוי פיצויי ביטול טיסות במטרה להחזיר חברות זרות לישראל

ועדת הכלכלה דנה בהצעת חוק לשינוי זכאות הנוסעים לפיצויים בגין ביטולי טיסות בזמן המלחמה • ההצעה כוללת הגבלת זכאות להלנה בבתי מלון וקיצור תקופת ההודעה על ביטול טיסה • יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, מסר כי ישקלו את ההצעה - "אם תסייע להחזרת חברות תעופה זרות לפעילות בישראל"

ועדת הכלכלה. צילום: אורן בן חקון

ועדת הכלכלה החלה לדון היום (רביעי) בהצעת חוק ממשלתית (הוראת שעה) המבקשת לערוך שינוי בזכאות הטסים לפיצויים בשל טיסות שבוטלו בעקבות המלחמה. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, מסר כי הוועדה תשקול את הצעת החוק - אם השינוי יסייע להחזרת חברות התעופה הזרות לארץ.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטן, צילום: אורן בן חקון

יועמ"שית רשות התעופה האזרחית, עו״ד רננה שחר, הסבירה ואמרה כי החוק כיום מתייחס לשגרה ולא לימי מלחמה, וקובע שלוש הטבות למי שטיסתו בוטלה. הצעת החוק המונחת על שולחן ועדת הכלכלה מבקשת לערוך בין היתר, שינוי בזכאות הנוסעים להטבה במקרי חירום. לדוגמה, הוראת השעה תאפשר הגבלת הזכאות להלנה של הנוסעים בבתי מלון לשני לילות בלבד וכן מוצע לקצר את תקופת ההודעה מראש על ביטול טיסה מ-14 ימים לשלושה ימים לכל הפחות.

ישי דון יחיא, מנהל אגף קתב״ל ברשות התעופה האזרחית, הוסיף ואמר כי חברות התעופה מבטלות טיסה יותר מ-14 ימים מראש כדי להימנע מתשלום פיצויים.

עו"ד איתי עצמון, יועמ"ש ועדת הכלכלה, אמר כי החוק שחוקק בכנסת בשנת 2012 הוא חוק צרכני שנועד להקנות הטבות לנוסעים אחרי שנים רבות בהם נתקלו בשוקת שבורה בכל הנוגע לביטולי טיסות. לדבריו, גם בתקופה של חירום יש לשקול בכובד ראש את הפסקת ההטבות.

מטוס של חברת התעופה סאן דור מבית אל על, צילום: רויטרס

ח"כ ביטן ביקש מעצמון לגבש תיקון לחוק לתקופת המלחמה שיקל על חברות התעופה הזרות לחזור לטוס לישראל בצורה סדירה, תוך מתן מענה גם לנוסעים שסובלים מביטולי הטיסות. לדברי ביטן, "אם התיקון לחוק יעשה בצורה מאוזנת ומדודה, הוא יתרום לחזרת החברות הזרות לארץ, יגביר את התחרות ויוזיל משמעותית את מחירי הטיסות".

מנכ״ל מסחר באל על, שלומי זפרני, אמר: ״אנחנו מפעילים במשך שנה חברת תעופה במצב חירום. במתקפה מאיראן החזרנו שני מטוסים לתאילנד ונאלצנו לספק לינה לכל הנוסעים״.

מנכ״ל ישראייר, אורי סירקיס, מסר: ״הטייסים בחברת התעופה עושים מילואים. כאשר 50 אחוזים מהטייסים במילואים, נאלצנו לבטל טיסות ולשלם פיצויים לנוסעים״. עוד אמר כי הבעיה הכי גדולה של חברות התעופה היא הצוותים של החברות הזרות שמסרבים ללון בישראל, וכי ברגע שהם ישנים בלרנקה, כל לוח הטיסות משתבש.

מטוס של ארקיע, צילום: משה שי

״בנוסף, כשיש תקלה במצב שגרתי, קל יותר להביא חלפים. כיום קשה לחלק החסר להגיע לארץ וכתוצאה מכך המטוס מושבת זמן ארוך יותר מאשר בעתות שגרה״. לדבריו, חברות התעופה שמגיעות לישראל נאלצות לטוס במסלול ארוך יותר ויקר יותר לישראל ולכן צריך להקטין את הסיכון שהמגזר העסקי לוקח.

לדברי עו״ד שירלי קציר המייצגת חברות תעופה זרות, ״האינטרס שלנו הוא להחזיר את החברות הזרות לארץ וזה יתאפשר רק אם תהיה להן יציבות סטטוטורית. התיקון של החוק יסייע לכך״.

עו"ד נועה זלצמן, מלובי 99, אמרה: "רוצים לתקן פה חוק צרכני שנועד להגן על הלקוח. יש הרבה מאוד צרכנים שבוטלו להם טיסות וכשהם מבקשים לקבל החזר כספי אין עם מי לדבר והם נאלצים לפנות לבתי משפט. בפייסבוק יש קבוצות עם עשרות אלפי לקוחות של חברות שנתקעו במצב הזה ולכן חשוב לקשור בין הדברים ולתת הקלות רק לחברות שכבר נתנו שירות ללקוחות ושסגרו את הפניות אליהן".

נתב"ג, צילום: יוסי זליגר

מרשות הסתדרות לצרכנות נמסר בישיבה כי אין נתונים על הפיצויים שהחברות פיצו את הלקוחות שטיסותיהם עוכבו. ״אנחנו לא יודעים אם המצב כצעקתה. אנחנו מדברים פה על פיצוי אבל חברות התעופה לא נותנות את ההשבה הבסיסית על הכרטיס שבוטל״, אמר עו״ד ירון לוינסון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר