כל הפרטים על חוקי פיצוי תעופה

חברות התעופה יוכלו להציע שוברים • נוסעים יקבלו את כספם עד 90 יום ממועד הטיסה • חברות התעופה לא יפצו מעבר למחיר הכרטיס

צילום: רויטרס // החזרים על טיסות שבוטלו - עד 90 יום

לאחר שבועות ארוכים בהם דנו בנושא החזרי תשלומים עבור טיסות שבוטלו, אישרה היום (שני) הכנסת את התיקונים לחוק ביטול טיסות בקריאה שנייה ושלישית. חברות התעופה יחלו להחזיר כספים על טיסות שבוטלו עד 90 יום מהטיסה, והחוק - שהוא למעשה צו שעה - יכול להתארך ל-9 חודשים לכל היותר. בסיומם - החברות יחזרו למתווה הפיצויים הקודם - תוך 21 יום.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) יצא נגד ההחלטה, שנועדה לסייע לחברות התעופה להתאושש מהמשבר: "זה חוק שמבטל את החוק הצרכני ביותר שהיה בכנסת חוק שיפצה על ביטול טיסה על עיכוב וזה לפי הגדרת כל כתבי הצרכנות החוק הצרכני ביותר שהכנסת חוקקה בשנים האחרונות. אני גאה שקוראים לו חוק טיבי ואני גאה שהוא מאלץ את חברות התעופה  לדייק בזמנים  ולהתחשב בטעויות, בעיכובים, בביטולים ולהחזיר ולפצות את הנוסעים. אני ראיתי איך יושב-ראש ועדת הכלכלה חבר הכנסת מרגי מתקשה להעביר את החוק הזה. חברות התעופה כמעט קורסות ולכן המדינה מחויבת להזרים סיוע ישיר לחברות התעופה. במקום זה מה הם עשו? מקפחים את האזרח".

ההצעה הממשלתית שאושרה על ידי וועדת הכספים תתקן חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. הממשלה מבקשת בהצעה, לאור משבר הקורונה, לצמצם את נזקי חברות התעופה ולקבוע הוראת שעה, לתקופה מוגבלת, שתצמצם את זכויות הנוסעים לפיצוי. הזכות לסיוע כמעט ולא תיפגע, הזכות להחזר כספי תישמר, אך הזמן עד לקבלת ההחזר יוארך וחברות התעופה יוכלו להציע שוב לכרטיס טיסה חלופי במקומו, והזכות לפיצוי כספי תבוטל למשך תקופת הוראת השעה. 

לפי ההצעה שאושרה, הוראת השעה תחול עד 31 באוגוסט 2020, כאשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה שלא תעלה על תשעה חודשים נוספים. עוד נקבע כי השינויים יחולו גם רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מה-1 במרץ 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפי ה-1 במרץ.

 

נתב
נתב"ג עדיין ריק ועצוב // צילום: יהונתן שאול

 

בנוסף, הזכאות ללינה לנוסע שטיסתו בוטלה במהלך תקופת הוראת השעה תוגבל לשני לילות בלבד. עם זאת, החליטה הוועדה שלא להגביל את הלינה במחיר, זאת בניגוד לנוסח המקורי בו ביקשה רשות התעופה האזרחית להגביל את עלות הלינה למאה דולר ללילה. עוד אושר כי חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה, או לאחר 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף – לפי המאוחר מבניהם. זאת במקום 21 יום מיום פניית הלקוח, כקבוע בחוק כיום.

על מנת להיטיב עם הצרכנים קבעו חברי הוועדה כי בניגוד למצב כיום, בו הלקוח הוא זה שצריך לפנות לחברת התעופה, בתקופת הוראת השעה חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן. בנוסף לכך ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום החזרת הכסף. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר.

עוד נקבע כי השוברים יונפקו בתוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע, שוויו יהיה לפחות בסכום ששילם הנוסע עבור הטיסה שבוטלה ויהיו בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

בתום הדיון הודיע היו"ר מרגי כי הוא יבקש מהיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, שלא להניח את הצעת החוק על שולחן המליאה עד להתקדמות במתווה הסיוע לחברות התעופה. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, התייחס לכך ואמר: "אלה לא ימים כתיקונם. אנחנו עם 95% ממצבת העובדים בחל"ת ונגמר לנו הכסף. נשאף לסכם את המתווה עם האוצר בימים הקרובים. הכוונה של החברה להחזיר את כל הכסף ללקוחותיה והצעת החוק תסייע לנו בכך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר