אחרי כמעט שנתיים שבמהלכן ענף התיירות ספג מכה קשה מאוד בעקבות מגפת הקורונה, ואחרי הדיווחים המדאיגים שהגיעו מספינת ה"דיימונד פרינסס" ביפן - היה ברור כי ענף הקרוזים יהיה מהאחרונים לחזור לחיים, אבל עכשיו זה קורה. חברת נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) חוזרת להפעיל הפלגות בטוחות לאחר שינויים רבים שנעשו בתהליך ההפלגה, במערכות הפנימיות ובאופי הפעילות.
אמיר טיקוורסה, סגן הקפטן ומנהל כללי של המלון באונייה, סיפר על התקופה הקשה: "במרץ 2020 היינו עם 5,100 אורחים על הסיפון ו-200 אנשי צוות. שטנו לפורטו ריקו, ושם אמרו לנו שאנחנו לא יכולים להיכנס", נזכר טיקוורסה. "זה היה קשה מאוד. משם שטנו לפורט קנוורל שבפלורידה וארגנו את כל הנושאים הלוגיסטיים עבור האורחים שלנו. עכשיו כל זה מאחורינו. במשך שלושה חודשים הכנו את האונייה לקלוט את האורחים. לא רק בהיבט של הזמנת אוכל ושתייה, אלא כדי לאמן את אנשי הצוות בפרוטוקולים החדשים של הבטיחות".
השינוי מורגש כבר בשלבי הבידוק והעלייה לספינה, שכוללים גם בדיקה של תעודת מתחסן, ולאחריה ביצוע בדיקת קורונה מהירה והמתנה של 15 דקות בטרמינל שלצד הספינה עד לקבלת התוצאה השלילית. יש חובה להיבדק גם לפני היציאה מהארץ, גם אם חוסנתם בשלוש מנות.
ומה קורה אם נוסע מתגלה חיובי? ניק ווילקינסון, סגן נשיא אזורי של NCL לישראל, לאפריקה ולמזה"ת מרגיע: "אנחנו לא זורקים אדם שמגיע לנמל ופתאום מתגלה חיובי. אנחנו מטפלים באורחים שלנו. אנחנו שולחים אותו למלון במימון שלנו, מארגנים לו טיסה חדשה והוא מקבל החזר על השיט. אנחנו מטפלים באורחים שלנו ולא זונחים אותם. בלי האורחים שלנו אנחנו כלום".
בשנה וחצי שחלפו השקיעו בנורוויג'ין קרוז ליין בהפיכת אוניות הענק ל"אי ירוק" צף. נוהלי הבטיחות והבריאות נכתבו מחדש, וכוללים כעת את האפשרות שרק נוסעים מחוסנים יעלו לספינה. מה שמשאיר מחוץ לסיפון, לעת עתה, ילדים שטרם התחסנו. בשלב זה אין הכרה במחלימים או במחלימים-מחוסנים, אך נערך דיון מעת לעת לגבי המדיניות. ההכרה כעת היא בשני חיסוני פייזר ללא צורך בבוסטר, בשני חיסוני מודרנה או בחיסון אחד של ג'ונסון אנד ג'ונסון.
על סיפון ה-EPIC הוקמה מעבדה לבדיקות אנטיגן ו-PCR לקורונה, כך שניתן לבצע בדיקות קורונה על הספינה לפני החזרה הביתה. הצוות הרפואי תוגבר, וכולל שלושה רופאים ורופאות, שמונה אנשי צוות סיעודי וגם קצין שמבצע חקירות אפידמיולוגיות במידת הצורך.
היתרון בהגבלת התפוסה בקורונה ניכר בכל פינה בספינה: ספינת הענק ערוכה להכיל 4,100 נוסעים וכ-2,000 אנשי צוות. אך עקב הגבלות הקורונה, ובינתיים עד לסוף פברואר, התפוסה היא 50% מהנוסעים על אותו מספר של אנשי צוות. כך שממש בכל פינה יש איש צוות זמין. כל אנשי הצוות מחוסנים ונבדקים אחת לשבוע באופן שגרתי.
בספינות הותקנו מסנני אוויר מסוג "מרב 13" או HEPA, שמסירים יותר מ-99% מהפתוגנים הנישאים באוויר (חיידקים ונגיף קורונה), ופרוטוקול ניקוי החדרים השתנה וכולל אוורור וסרקולציה של האוויר למשך כרבע שעה. כמעט בכל נקודה על הספינה הותקנו עמדות חיטוי אוטומטיות. בעלייה לספינה ובכניסה למסעדות או לאולם התיאטרון תתבקשו באדיבות אך בתקיפות לחטא ידיים, תחת עינו של איש הצוות. יש חובת עטיית מסכות בכל מקום על האונייה, אפילו בסיפונים. במסעדות מובן שניתן להיות ללא מסיכה, ובסיפון העליון לא יעירו לכם אם תסירו אותה.
על הסיפון העליון של ה-EPIC שלוש בריכות, שלוש מגלשות מים, מתחם משחקי ילדים חיצוני, מגרש כדורסל, קיר טיפוס מקצועי, חדר כושר ענק שבו גם חדרי סטודיו לפילאטיס וליוגה, ספא (בתשלום נוסף) עם סאונות, ג'קוזי ואזור מנוחה. נוסף על כך, האונייה כוללת תיאטרון שבו תוכלו לראות מופעים ברמה של ברודווי, כולל המחזמר "פריסילה מלכת המדבר", קזינו, מועדון לבני נוער, מועדון קריוקי, בית קפה של סטארבקס (בתשלום) ועוד.
על הסיפון יש 15 מסעדות ו-17 ברים. בין המסעדות יש מסעדת בשרים אמריקנית, מסעדה יפנית, איטלקית-ברזילאית, צרפתית ועוד. תשע מהמסעדות הן ללא תוספת תשלום, ושבע מסעדות הן בתוספת תשלום. בין הפאבים יש פאב אירי שפתוח 24 שעות ביממה, ויסקי בר, בר סאקה בסגנון יפני, ברים חיצוניים על הסיפון העליון, בר קרח שבו הטמפרטורה היא מינוס שמונה מעלות ואת המשקאות תקבלו בתוך כוס עשויה קרח, ועוד.
יעד חדש בכל יום
היתרון המרכזי של שיט הוא ההגעה בכל יום ליעד שונה, ולרוב העגינה היא ממש בליבה של העיר. בוקר אחד יוצאים למרפסת ונמצאים בלב נאפולי, וביום אחר במרכז ברצלונה. בתקופת הקורונה המדיניות משתנה ממדינה למדינה. נכון לעכשיו, באיטליה הירידה לחוף מתאפשרת רק במסגרת סיורים מאורגנים של הספינה, שעלותם נעה בין 75 דולר ל-150 דולר לאדם (הסיורים היקרים יותר כוללים לרוב גם ארוחה או טעימת יינות). אנחנו נהנינו מסיור בחווה שבה מגדלים יין וזיתים בטוסקנה, כולל ביקור בסן ג'ימיניאנו. בספרד הירידה לחוף היא חופשית, וברוח התקופה - ההנחיות משתנות מעת לעת.
מחירים לדוגמה: עבור חדר פנימי בחודש יולי, לשיט של שבעה לילות מרומא לרומא או מברצלונה לברצלונה, על גבי ספינת ה-EPIC, תשלמו כ-1,374 דולר לאדם. עבור חדר עם מרפסת באותו השיט תשלמו כ-2,046 דולר לאדם. עבור אותו השיט בחודשי האביב ובפסח תשלמו בחדר פנימי כ-1,052 דולר לאדם, ובחדר עם מרפסת כ-1,605 דולר לאדם.
הכותבת הייתה אורחת של חברת נורוויג'ן קרוז ליין
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו