בחשאי ואחרי ימים מורטי עצבים: זוג ישראלים שהיה בירח דבש חולץ מאזור לחימה באתיופיה

עם פרוץ העימותים נחסמו הכבישים אל העיירה וממנה ובני הזוג, שהיו הישראלים היחידים באזור, נותרו נצורים באכסנייה בה שהו • במבצע חילוץ זהיר הצליח הצוות של מגנוס להוציא את הישראלים מהעיירה לפני הגעת המורדים

הקרבות באתיופיה (ארכיון). צילום: אי.פי

בני זוג ישראלים שהיו בעיצומה של חופשה באתיופיה נקלעו בשבוע שעבר לאזור קרבות בעיירה דברק הנמצאת בצפון המדינה. חברת הביטוח מנורה מבטחים באמצעות מגנוס איתור וחילוץ הצליחו לחלץ אותם ביום שבת בתום מבצע חשאי ומורכב כשהם בריאים ושלמים, ולהביא אותם לגונדר, משם הם הוטסו לבירה אדיס אבבה ולהמשך החופשה באפריקה.  

העיירה דברק נמצאת כאמור בצפון המדינה, כ-90 ק"מ מהעיר גונדר. האזור אמנם ידע בעבר עימותים בין הממשלה לבין ארגוני מורדים, אך בתקופה האחרונה שרר שקט יחסי באזור, כך שחידוש העימותים בין הצדדים אירע בהפתעה. עם פרוץ העימותים נחסמו הכבישים אל העיירה וממנה ובני הזוג, שהיו הישראלים היחידים באזור, נותרו נצורים באכסנייה בה שהו, תוך שהתעורר חשש שרשתות החשמל והתקשורת ייקרסו והמורדים יתקדמו לכיוונם.

חבל גונדר באתיופיה, צילום: משה שי

השניים יצרו קשר עם משפחותיהם ועם צוות החילוץ של מגנוס ואנשי אגף הבריאות של מנורה מבטחים באמצעות  תקשורת לוויינית וסלולרית, ומיד עם קבלת פנייתם של השניים, הופעל צוות משותף של מגנוס ומנורה להערכת המצב באזור בו שהו השניים ובחינת דרכי החילוץ המהירים והבטוחים ביותר להגיע למקום מבטחים, וזאת באמצעות הפעלת אנשי קשר מקומיים.

במהלך הערכות מצב שוטפות נשקלו מספר חלופות לחילוץ בני הזוג ולבסוף הוחלט על פינוי זהיר ברכב. זאת בין היתר מאחר שחילוץ אווירי ירד מהפרק, כיוון שמסוקים וכלי טייס אחרים עשויים להוות יעד תקיפה אטרקטיבי למורדים ובכך לסכן את שלום המבוטחים.  

רק ביום שישי בבוקר, אחרי ימים מורטי עצבים, התקבל דיווח ראשוני שהדרכים לדברק נפתחו לתנועה. למרות זאת, ההנחיה לבני הזוג נותרה להישאר במקומם, ואיש קשר מקומי נשלח לבדוק אם אכן אפשר לחלץ אותם בבטחה. לאחר איסוף מודיעין ויסודי, התברר כי הסיכון לשלומם של בני הזוג נותר גבוה, והוחלט להמתין לשבת. אז יצאו אליהם שני צוותי חילוץ שווידאו שהדרך אכן פנויה והעבירו אותם בזהירות ובאיטיות לשדה התעופה המקומי. במקביל, אנשי החילוץ מגנוס אף דאגו לכך שהמזוודות של בני הזוג שהושארו בגונדר ימתינו להם בשדה התעופה.

חילוץ זהיר בצפון אתיופיה, צילום: יח"צ מגנוס

בשעות אחר הצהריים של השבת יכלו בני הזוג, המשפחות, אנשי מנורה מבטחים ומגנוס לנשום לרווחה, כשהמבוטחים עלו למטוס והמשיכו בטיול לעבר היעד הבא. 

אורנה בן יוסף, אמה של המבוטחת שחולצה, סיפרה על הימים המתוחים והסוערים שעברו על בני המשפחה המודאגים. "הבת שלי ירין ובעלה ליאור טסו לירח דבש שהתחיל באתיופיה. ב-14 בספטמבר, לאחר שלושה ימים של שהייה במדינה, הם התקשרו ואמרו 'אל תדאגו, נקלענו לאזור פרעות בין מורדים בצפון המדינה ללא יכולת חילוץ. המדריך לקח אותנו למבנה מוגן בהרים, לסוג של הוסטל'". 

"במהלך הימים הבאים חברת מגנוס וחברת מנורה מבטחים בראשות מנהלת אגף הבריאות אורית קרמר, אשר ניהלה את האירוע בצורה יוצאת מהכלל, היו איתנו בקשר טלפוני במשך כל הימים, כולל בשישי בלילה. קבלנו המלצות ודרישות לחילוץ שנגדו להמלצות מגנוס ואנשי הקשר של החברה והחלטנו ללכת עם אנשי המקצוע שטיפלו בנו, אשר טענו בתוקף שעל ירין וליאור להישאר בהוסטל אחרת יחטפו אותם ואף גרוע מכך. מיותר לציין שעברנו חמישה ימים שבהם "לא נשמנו", עד למוצאי שבת, אז הם חולצו והמשיכו לנמיביה, ואנחנו חזרנו לשגרה המטורפת שלנו", סיפרה בן יוסף, המשמשת כחתמת ראשית בתחום העסקים בחברת הביטוח שלמה.

פשיעה גוברת, חמוש לצד ציוד הנדסי שהושמד באתיופיה, צילום: רויטרס

אורית קרמר, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים ומנהלת אגף הבריאות: "אנחנו עושים הכל כדי לסייע למבוטחינו, בכל מקום בעולם, ומעניקים להם 100% ביטחון וליווי, בין היתר באמצעות אנשי המקצוע המצויינים של מגנוס. מנהלי מנורה מבטחים היו בקשר רציף עם הזוג והוריהם החל מרגע הפנייה הראשונה אלינו ובמשך כל השבת, עד לקבלת הבשורות הטובות על חילוצם בשלום. הסוף הטוב של האירוע מלמד עד כמה חשוב הכיסוי של איתור וחילוץ, גם אם לכאורה יעד הנסיעה רגוע או על פניה הנסיעה לא מתויגת כנסיעה אתגרית".

יהלי ינאי, מנהלת דסק מבצעי מגנוס איתור וחילוץ: "אנחנו מחויבים לחלץ ולהבטיח את ביטחונם של לקוחותינו בכל מקום בעולם. מגנוס מעניקים ליווי צמוד ותמיכה מלאה מרגע הפנייה ועד לסיום מוצלח ובטוח של כל אירוע. אנו שמחים שכך נגמר החילוץ של הזוג באפריקה ושיש לחברתנו את היכולת לספק פתרונות טובים ומהירים ששומרים על ללקוחותינו בטוחים בכל מקום ובכל סיטואציה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר