חופשה ושמה סיוט: הזמינו דרך "בוקינג" - וגילו שמדובר בעוקץ

לאחר התשלום - נתגלה כי מדובר באתר "פייק" • רמאות נוספת: מתחזים לנציגי חברות תעופה ומבקשים פרטי אשראי דרך ווטסאפ • "לשים לב לנורות האזהרה"

נוסעים בנתב"ג. צילום: קוקו

ישראלים רבים אורזים בימים אלו מזוודות לקראת חופשת אוגוסט, שלה ציפו חודשים ארוכים, אך יש ביניהם גם כאלה שייתכן שנפלו לעוקץ שיעלה להם הרבה מאוד כסף.

בשבועות האחרונים קיבלנו לא מעט הודעות על עוקץ של ישראלים שהזמינו מאתרים שמתחזים ל"בוקינג", ושקיבלו הודעות ומיילים מאתרים שנראים מאוד דומים לאתר המקורי של "בוקינג", אך בפועל - מדובר בנוכלים שלא קשורים לחברה.

חלק מהישראלים קיבלו מיילים שבהם הם מתבקשים להזין שוב את פרטי האשראי שלהם לצורך אימות פרטים או ביטחון, ורבים מהם חשבו שמדובר במייל שאכן הגיע מ"בוקינג" והזינו את פרטי האשראי.

אחד מהלקוחות יצר קשר עם "בוקינג", שם השיבו לו שהם לא יבקשו להעביר פרטי אשראי בטלפון או במייל, ולא יבקשו להוסיף כסף על ההזמנה שבוצעה, כך שמדובר בשני סימני אזהרה שכדאי לשים לב אליהם.

מגיעות תלונות רבות

בתגובה רשמית שקיבלנו לבקשתנו מאתר "בוקינג" נכתב: "אנו ב־booking.com מתייחסים ברצינות רבה לסוגיות של בטיחות ואבטחה, וערים לחוסר הוודאות שמצב כזה יכול לייצר, הן עבור השותפים שלנו והן עבור הלקוחות".

משרדי חברת בוקינג // צילום: רויטרס, צילום: צילום: רויטרס

כמו כן, יש חברות תיירות חדשות שמבטיחות חופשות זולות וחלומיות, ובפועל לא מקיימות. במועצה הישראלית לצרכנות מזהירים מחברות כאלה, וטוענים שהיו לאחרונה מקרים של חברות שהציעו חופשות במחירים נמוכים ונעלמו אחרי התשלום.

לא מעט ישראלים שילמו אלפי שקלים עבור החופשה המיוחלת, אך בפועל - אין כרטיסי טיסה, הזמנה אמיתית למלון או כל דבר שקשור לחופשה. כדי להימנע ממצבים כאלה, מומלץ להזמין מחברות או מסוכנים שאתם מכירים וסומכים עליהם, לא ללחוץ על קישורים שנשלחו אליכם מגורמים לא מוכרים, ותמיד אפשר להתקשר למלון ולחברת התעופה ולוודא שההזמנה אכן קיימת גם במערכות שלהם.

צילום: אי.פי // מפח נפש בדרך לטיסה,

במועצה הישראלית לצרכנות התייחסו למקרים בשיחה עם "ישראל היום": "למועצה לצרכנות מגיעות תלונות מצרכנים שהזמינו מחברות תיירות חופשות וטיסות שאין מאחוריהן דבר, ומצרכנים שהגיעו לשדה התעופה או למלון וגילו שאין עבורם כל הזמנה - והכסף הלך. זה לא קשה להתבלבל, כי האתר בעברית ונראה אמיתי, אבל עיון בתקנון יראה שהחברה לא ממוקמת בארץ, מה שצריך להדליק נורה אדומה, כי יהיה קשה להתקשר איתה במקרה של בעיה.

"חשוב לזכור - חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מיני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים, שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות - יש סבירות גבוהה שההצעה האטרקטיבית לא תסתיים בחופשת בטן־גב".

עוד שיטת עוקץ, שכדאי מאוד להיזהר ממנה, היא נציגים שמתחזים לנציגי חברות תעופה ומבקשים מכם להעביר להם את פרטי האשראי שלכם בווטסאפ. ברוב המקרים הם מפעילים עמודי רשתות חברתיות, עם מספרי טלפון או ווטסאפ מתחזים שנראים דומים מאוד למקוריים, וכשיוצרים איתם קשר הם מבקשים פרטים ואת פרטי האשראי לצורך ביצוע שינויים בהזמנה לבקשת הלקוח, ובפועל גובים אלפי שקלים.

רמאות במגוון דרכים

בשיחה עם מיטל, ישראלית שנעקצה בשיטה הזאת, היא מספרת: "ברגע שנתתי לנציג את פרטי האשראי לצורך שינוי בהזמנה שלי, קיבלתי התראות על ניסיונות גבייה של אלפי שקלים. מייד אמרתי לו שאני עולה עליו ושאני רואה שהוא נוכל, והוא נבהל מאוד. בהתחלה הכסף לא חזר אלי, אבל אחרי התנהלות מול חברת האשראי הצלחתי להציל את עצמי. אבל המון אחרים נופלים".

מחברת "איזיג'ט" נמסר: "אנו עוקבים באופן רציף אחר חשבונות פייסבוק שמתחזים לחשבון הרשמי של 'איזיג'ט'. אנו ממשיכים לדווח לפייסבוק על החשבונות המזויפים, כדי שפייסבוק תוכל לנקוט את הפעולות הנדרשות להסרתם. אנו ממליצים ללקוחות להיות ערניים, ולתקשר רק עם חשבון הפייסבוק הרשמי והיחיד שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר