המסלול הירוק

אתם בדרך לחופשה בחו"ל? איפה משתלם יותר להמיר כסף? מתי לדאוג לביטוח נסיעות, איך לקבל החזר מע"מ והאם יש פיצוי על עיכוב בטיסה?

מדריך טיסה // צילום: מורן ברק // מדריך טיסה

נושא הביטוחים וההשוואה ביניהם כבד ומעיק כמעט על כולנו, לכן הרוב דוחים זאת לדקה ה־90, שכן תכנון הטיול, הזמנת המלונות, חיפוש המסעדות והאתרים לביקור קורצים הרבה יותר. אך שווה להשקיע בטיפול בנושא מבעוד מועד, אפילו כמה חודשים מראש במידת האפשר. ההתארגנות מראש תחסוך לעיתים הרבה מאוד כסף וייתכן שאף תכסה ביטולים ושינויים במקרים של מוות או תאונה.

הרוב המוחץ של הנוסעים מזמין את הפוליסה דרך קופות החולים וחברות כרטיסי האשראי ששייכות לחברות ביטוח שונות (מהגדולות בדרך כלל). הפוליסה הבסיסית של חברות האשראי מונפקת ללא עלות, אך יש להזמין אותה מראש. עם זאת, יש בה מגבלה על הכיסוי היומי בגין אשפוז והוצאות רפואיות (בדרך כלל עד 2,000 דולר), ואם תחרגו מסכום זה תידרשו לשלם את היתרה. חשוב לברר קודם לכן מהי עלות אשפוז יומי ממוצעת במדינת היעד שאליה נוסעים ולפי זה להחליט. אם אתם סובלים מבעיה רפואית, אל תסתכנו ובחרו בביטוחים מורחבים. חשוב שהביטוח הנבחר יכיל הטסה רפואית, היא יכולה להיות מצילת חיים במקרים מסוימים. קצת התעסקות, אבל ברגע האמת תחסוך התעסקות גדולה יותר.

 

בריאות - חיסונים ותיק עזרה ראשונה

עם בריאות לא מתעסקים. למי שנוסע לארצות המזרח הרחוק, למרכז ולדרום אמריקה, לאפריקה, לחלקים נרחבים בברית המועצות לשעבר ולמקומות אחרים בעולם, המאופיינים ברמת היגיינה נמוכה וברמת רפואה לא מספקת - מומלץ להתחסן.

יש להתחיל בהכנות כחודש וחצי לפני הנסיעה, ואם אפשר אף חודשיים־שלושה מראש. לתשומת ליבכם: חיסונים מסוימים מצריכים מתן של כמה זריקות במרווח של שבועות ביניהן. למי שנוסע למקומות שבהם רמת הרפואה או הנגישות שלה לא מספקות - עדיף להתייעץ עם רופא המשפחה ולקבל ממנו מרשמים לתרופות שיכולות להיות לעזר רב במקרה הצורך. 

מומלץ לארוז בתיק או במזוודה ערכת "עזרה ראשונה משודרגת", הכוללת את הפריטים הבאים: חומר לחיטוי פצעים, חומרי חבישה, מספריים ופינצטה, כפפות חד־פעמיות, מדחום, תכשירים נגד שפשפות או פטרת בכפות הרגליים. לא לשכוח את כל התרופות שאתם נוהגים ליטול בארץ לפי הצורך: תרופות להצטננות, אלרגיה, כאב ראש, חום, שלשול, עצירות, בחילות או גלולות למניעת הריון. 

 

דרכון - תמיד בידקו את התוקף

הדרכון הישראלי מונפק לתקופה של 10 שנים (קטינים ל־5 שנים בלבד). אף אחד לא מצפה מכם להשאיר לעצמכם תזכורת בלו"ז חשוב לוודא טרום הנסיעה כי הוא אכן בתוקף לעוד חצי שנה לפחות. אם בכל זאת גיליתם רק ביום הטיסה שהדרכון שלכם אינו בתוקף, לא תיאלצו להישאר בישראל, אבל זה יעלה לכם כסף - 1,120 ש' (560 ש' לקטין), בלשכת רשות האוכלוסין בנתב"ג. מעבר לתשלום תזדקקו לדרכון הנוכחי, לתעודת זהות, לשתי תמונות פספורט ולכרטיס טיסה (הנפקת הדרכון אפשרית למי שטיסתו ממריאה ב־24 השעות הקרובות). השירות ניתן בקומה השנייה של טרמינל 3, במשך 24 שעות ביממה בימי חול, בימי שישי ובערבי חג עד השעה 14:00 ובמוצאי שבתות וחגים החל מהשעה 21:00.

אם דרכונכם אבד או נגנב בחו"ל דווחו על המקרה למשטרה המקומית. יש להגיע לשגרירות ישראל ביעד שבו אתם נמצאים, כדי שתונפק לכם תעודת מעבר שעימה תוכלו לחזור לישראל. שם תצטרכו להיפרד מ־140 ש' ומשתי תמונות פספורט. כמו כן, תצטרכו להציג מסמך מזהה אחר.

עיכוב בטיסה ופיצויים - לא תמיד

אם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס, מגיע לכם פיצוי מחברת התעופה. במקרה זה תהיו זכאים לפיצוי כספי של 1,250-3,000 ש' (בהתאם למרחק הטיסה), למזון ושתייה, לאירוח בבית מלון, לשירותי הסעה ולשירותי תקשורת. כמו כן, תהיו זכאים להחזר כספי על הכרטיס או לכרטיס טיסה חלופי. אם תבחרו באפשרות השנייה יוכל מארגן הטיסה להפחית במחצית את סכום הפיצוי הכספי, בתנאי שנחתם ביעד באיחור של עד שש שעות (בהתאם למרחק הטיסה), לעומת מועד הנחיתה המקורי.

תוכלו לשכוח מהפיצוי הכספי אם הטיסה מתבטלת בנסיבות שאינן בשליטת מארגן הטיסה, למשל כוחות טבע, שביתות או הצורך במניעת חילול שבת וחג. כמו גם במקרים שבהם הודיעו לכם על ביטול הטיסה שבעה ימים מראש.

 

שומרים מסמכים? לא רק בנייד

נכון שאנחנו חיים בעידן דיגיטלי וזה קל ונוח לשמור את כל הוואוצ'רים, פרטי כרטיסי הטיסה ושאר המסמכים הקשורים לטיול בנייד החכם - אבל הוא גם יכול לבגוד בנו לעיתים. לעולם אין לדעת - הטלפון נגנב, נגמרה הסוללה, לא הצלחתם להתחבר לרשת המקומית או לשלוף במהירות את צילומי הוואוצ'רים מהגלריה, לכן חשוב לצאת מהארץ עם גיבוי ולהדפיס מראש. הכינו לכם בניילונית את כל החומר המבוקש: ואוצ'רים של הטיסות, המלונות, הביטוחים, אישורי תשלום לאטרקציות שרכשתם, פרטי התקשרות נחוצים, צילום דרכון, ת.ז, רישיון נהיגה בינלאומי, חומרים רפואיים במידת הצורך וכל חומר שיכול לשמש אתכם. כמו כן, שילחו לעצמכם ולחבר או לבן משפחה באי־מייל מרוכז את כל החומרים הללו, לכל מקרה.   

 

המרת מט"ח - עדיף בנתב"ג

אחת השאלות שעולה לפני כל נסיעה לחו"ל היא היכן כדאי להחליף כסף. מבדיקה שלנו עולה שבאופן מפתיע הכי משתלם להחליף את השקלים לדולר וליורו בנתב"ג. להלן תוצאות הבדיקה שלנו.

 

כרטיס אשראי - יש אלטרנטיבה

קיים פחד לשימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל, כי לא תמיד ידוע מהו יחס ההמרה בארץ היעד. במקרים שבהם המטבע המקומי הוא דולר או יורו, העמלה אינה גבוהה יחסית, אך במקרים שבהם מדובר במטבע אחר, לעיתים נעשית המרה כפולה (תחילה לדולר או ליורו ואח"כ למטבע המקומי) וממקרים כאלה כדאי להימנע. מובן שיש לבדוק כל מקרה לגופו מול חברת כרטיסי האשראי הספציפית.

לאלו שבכל זאת מעדיפים את כרטיסי האשראי על המזומנים מחשש לגניבות, מסרבול יתר וכד' יש פתרון נוסף וחביב למדי. כרטיסי המט"ח הנטענים של דואר ישראל ניתנים להטענה מהארץ ואפשר להגביל בהם את הסכום. במקרה של גניבה אין חשש לריקון החשבון ואם חלילה נתקעתם ללא כסף בחו"ל, תוכלו לבקש מבן משפחה להטעין אותו בעבורכם מישראל. מדובר בפתרון מצוין עבור הורים ששולחים את ילדיהם לחו"ל ויכולים לשלוט בהוצאותיהם כמו גם לסייע להם כספית במידת הצורך.

 

כמה טיפ?

ביקור במדינה זרה חושף אותנו למנהגים אחרים ועימם הדילמה הידועה - כמה טיפ יש להשאיר לנותני השירות? לפי סקר עולמי שנערך על מתן טיפים, מתברר כי הישראלים הם מהנדיבים ביותר שיש. 

אז כמה באמת נותנים? בארה"ב ובקנדה מקובל לתת במסעדות ובפאבים טיפ בסך 10%-15% מהחשבון. כמו כן, בארה"ב מקובל לתת לנהג המונית טיפ של לפחות 15% מסכום הנסיעה. טיפים של כמה דולרים בודדים מקובלים גם בקרב נותני שירות דוגמת חדרנים ומנקים.

באירופה, לעומת זאת, מדובר על סכום מקסימלי של 10% מהחשבון (במדינות מזרח אירופה אין לדבר על כך באופן ישיר עם נותן השירות, משום שהדבר נתפס כעלבון). במדינות מערב ומרכז אירופה יהיה הטיפ נמוך למדי ולא תמיד קשור לסכום הנקוב בחשבון, מכיוון שלרוב דמי השירות כבר נכללים בתוכו. במקרים אלה שני יורו יספיקו. בגרמניה ובהונגריה פתוחים יותר בנוגע לקבלת טיפים גבוהים יותר. אירלנד ובלגיה יוצאות דופן, ובהן מתן טיפים הוא דבר שאינו מקובל (אפשרי לעגל כלפי מעלה את התשלום).

בדרום אמריקה אף אחד לא יכריח אתכם להשאיר טיפ, אך מקובל לתת אותו אם השירות היה סביר. בברזיל הטיפ יהיה לרוב עד 10% מהחשבון. בבוליביה ובפרגוואי מכניסים את דמי השירות בתוך החשבון עצמו, אך אם תרצו תוכלו להוסיף עוד טיפ בסכום מקסימלי של עד 5%. בארגנטינה תודעת השירות מפותחת ביותר ואין ציפייה מהתייר שישאיר אפילו טיפ קטנטן, אך אם התרשמתם ביותר מהשירות, טיפ בגובה מקסימלי של 10% יתקבל יפה.

באסיה לא מקובל להשאיר טיפ, אף שבוודאי יהיו נותני שירות שייעלבו מכך. בסין נותנים טיפ אך ורק למדריך התיירים או לנהג של אוטובוס התיירים. יוצאת דופן היא הונג קונג, בעלת אופי מערבי יותר, שם מומלץ להשאיר טיפ כפי שהייתם עושים בארץ, כמו גם במקומות מערביים בלבד בהודו.

 

החזר מע"מ - שימרו את הקבלות

כשאתם עורכים קניות גדולות חפשו בחנות שילוט כגון "Tax Free Shopping". בעת התשלום בקשו מהמוכר טופס בקשה להחזר מע"מ, מלאו את פרטיכם והחתימו את המוכר. ייתכן שתצטרכו להציג דרכון במעמד הקנייה ולכן חשוב שהוא יהיה איתכם בימי השופינג. את ההחזר תוכלו לקבל בדרך כלל בשדה התעופה בחו"ל (בכל מדינה יש סף מינימום אחר לקבלת החזר), לכן תדאגו להגיע מוקדם לשדה התעופה (לא תהיו היחידים בתור). מומלץ להסדיר את ענייני המע"מ לפני מסירת המזוודות, ייתכן שהנציגים המקומיים ירצו לראות את המוצרים עצמם ולכן הניחו אותם במקום זמין בכבודתכם.  

 

שפה מקומית - התכוננו מראש

למשקיענים שמסתובבים עם מילון עב כרס בשפה המקומית - שאפו. אך למי שרוצה לקצר את הדרך כדאי לשנן כמה מילים ומשפטים בשפה המקומית: תודה, בבקשה, בוקר טוב, לילה טוב, כמה זה עולה ואיפה השירותים. נימוס התחלתי בשפה המקומית תמיד יסייע לכם לפתח שיחה טובה יותר, גם אם היא תהיה אחר כך באנגלית או בשפתו של חנוך רוזן, הפנטומימה. תדאגו תמיד לשמור כרטיס ביקור של המלון בכיסכם אם תצטרכו לשלוף אותו במהירות כדי לחזור אליו, ולבסוף זיכרו שיש הרבה שפות בעולם, אך החיוך מדבר את כולן. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר