המהפכה התעשייתית הרביעית אותה מובילות חברות הטכנולוגיה, נראית עבור רבים כמובנת מאליה, אך עבור חברות ותיקות היא אתגר וקושי עצום, הן בבחינת מערכות טכנולוגיות ישנות, תהליכי עבודה וכוח אדם.
ברם, ההישארות בנוחות של היעדר השינוי הארגוני עלולה לסתום את הגולל על קיומם. למרות שזה נראה מובן מאליו, מרבית התהליכים במשרדי הממשלה, בבנקים ובאינספור חברות נוספות הם אנלוגיים בגלל מעורבות של טפסי נייר.
עבור מרבית החברות והעסקים הוותיקים, הפסקת השימוש בנייר כלל היא שינוי הארגון מהיסוד ומנהלים בכירים נוטים לוותר עליהם, לדחות אותם והעדיפות שלהם יורדת בשל האתגר וההתעסקות הרבה. כל דחייה כזאת, רק מעמיקה את הבעיה ומרחיקה את החברה מהיכולת להתחרות בעולם החדש.
לא זו בלבד, אלא שמחירם האלטרנטיבי של תהליכים אנלוגיים ונייר הולך ומתייקר בעולם הדיגיטלי, אלו מגדילים את העלויות של מוסדות פיננסים וחברות ביטוח, שנדרשים לשכור כמות גדולה של עובדי לוגיסטיקה ומנהלה לצורך תחזוק ארכיונים מנייר.
הרגולציה הממשלתית גם היא לא מקלה על אימוץ העידן הדיגיטלי. לדוגמא, החוק בישראל מחייב שמירת כל מסמך מנייר במשך שבע שנים. גם במקרים שאין כל שימוש במסמכים האלה במשך שנים. אלו יוצרים עלויות של שכירות, טיוב ומעקב.
מצד שני, זה פוגע בזוויות תפעוליות רבות של העסק וגורם לתהליכים להיות משמעותית פחות אפקטיביים, במיוחד שמתנהלים מול הדורות החדשים, שלהם אף פעם אין גישה לפקס ולעיתים אפילו לא גישה למייל. כל התהליכים האלו, בעצם הופכים את ההתנהלות עם אותם לקוחות באמצעות נייר לבלתי אפשריים.
על פי נתונים רשמיים, מאז שנת 2005 נמצאת צריכת הנייר שמקורו בכריתת יערות בירידה מתמדת, אך היעד להפחתה כמעט מוחלטת של שימוש בנייר שאינו ממוחזר היא ברת השגה ודורשת מאמץ, שמשתלם גם כלכלית. התחממות כדור הארץ והרס הסביבה יוצרים נזקים אדירים וגם החברות העסקיות צריכות לשאוף לתרום את חלקן במאמץ הסביבתי, וכשיש לו גם תועלת כלכלית מובהקת, אז נראה שרק האתגר באימוץ של תהליכים דיגיטליים הוא מה שעוצר את המגמה הזאת.
כיום עבור גופי הביטוח והפיננסים יש טכנולוגיות היכולות לעזור להם להשלים את המעבר מאנלוגי לדיגיטלי. מעבר לחיסכון בעלויות התפעול, אותם עסקים צריכים להבין, שאם הם לא יעברו כבר עכשיו את המהפכה הדיגיטלית, הם יפספסו את הגישה שלהם ללקוחות מדור ה-Y והם יאבדו את הצמיחה העתידית שלהם.
בשורה התחתונה, בעידן שבו חברות הכורות ומנתחות נתונים הופכות חדי קרן, גם אם לא הציגו מכירות גבוהות, ארגונים עם גישה לנתונים ומידע שערכו לא יסולא בפז, עלולים להיכחד אם התהליכים בהם לא יהפכו לדיגיטליים. שכן, מתחרים שיציעו להם שירות מבוסס דיגיטל יוכלו לקבל יתרונות משמעותיים ביותר על הצרכים שלהם והדרישות שלהם ובכך למנוע נטישה, להציע שירותי ערך רלוונטיים ושירות טוב משמעותית.
הכותב הוא שותף מייסד ומנכ"ל Lightico
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו