תקדים משפטי נגד ענקית הטכנולוגיה: האם פייסבוק תשנה את המודל העסקי שלה?

חברת מטא הגיעה להסדר משפטי שעשוי לשנות את פני עולם הפרסום הדיגיטלי • החברה שוקלת להרחיב את האפשרות למנוי בתשלום ללא פרסומות • "אף אחד מאיתנו לא הסכים להיות לכוד בפרסום מבוסס מעקב, מוחזק כבן ערובה", אמרה האישה שניצחה את החברה

אנשים על רקע הלוגו של פייסבוק. צילום: רויטרס

ענקית הטכנולוגיה מטא (Meta) הסכימה ביום שישי האחרון להפסיק להציג פרסומות מותאמות אישית למשתמשת בריטית, זאת במסגרת הסדר שהושג בתביעה תקדימית בנושא פרטיות ושנידונה בלונדון. ההחלטה עשויה לקבוע תקדים משמעותי עבור מיליוני משתמשי רשתות חברתיות.

טניה אוקרול, פעילת זכויות אדם, הגישה תביעה נגד החברה ששוויה כ-1.5 טריליון דולר בשנת 2022. היא טענה כי החברה הפרה את חוקי הגנת המידע הבריטיים בכך שלא כיבדה את זכותה לדרוש מפייסבוק להפסיק לאסוף ולעבד את המידע האישי שלה לצורך הצגת פרסומות ממוקדות.

המקרה זכה לתמיכה משמעותית מרשות הגנת המידע הבריטית (ICO), שהצהירה כי "לאנשים יש זכות להתנגד לשימוש במידע האישי שלהם לצורכי שיווק ישיר". הרשות הוסיפה כי למשתמשים צריכה להיות אפשרות "לבטל את ההסכמה" לשימוש בנתוניהם ליצירת פרסומות ממוקדות.

אינסטגרם. מטא התחייבה להפסיק להשתמש במידע האישי של התובעת לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית, צילום: אי.אף.פי

במסגרת ההסדר שהושג, מטא התחייבה להפסיק להשתמש במידע האישי של אוקרול לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית. אוקרול הצהירה על "ניצחון" וטענה כי "אף אחד מאיתנו לא הסכים להיות לכוד בפרסום מבוסס מעקב, מוחזק כבן ערובה תחת איום של אובדן היכולת להתחבר עם יקירינו באינטרנט".

מטא מצידה הודיעה כי היא "חולקת באופן יסודי" על טענותיה של אוקרול, והדגישה כי היא מתייחסת ברצינות למחויבויותיה תחת חוק הגנת הפרטיות הבריטי. בנוסף, החברה שוקלת להציג אפשרות למנוי בתשלום בבריטניה, שיאפשר למשתמשים לקבל שירות נטול פרסומות.

מה המשמעות של פרסומות מותאמות אישית?

בניגוד לפרסומות רגילות, פרסומות מותאמות אישית מבוססות על ניתוח מקיף של התנהגות המשתמש ברשת - מה חיפשתם, על מה לחצתם, באילו קבוצות אתם חברים, ואפילו כמה זמן עצרתם לקרוא פוסט מסוים. כל פעולה מתועדת ומנותחת כדי ליצור פרופיל צרכני מדויק ככל האפשר.

נערה משתמשת בטלפון נייד (אילוסטרציה). כ-98% מההכנסות של מטא מגיעות מפרסום, צילום: freepik

רשות הגנת המידע הבריטית ציינה כי קביעתה עשויה לסלול את הדרך לתביעות נוספות על בסיס דומה, דבר שעלול להשפיע משמעותית על מודל העסקים של מטא, שכ-98% מהכנסותיה מגיעות מפרסום.

חשוב לציין כי מטא כבר מציעה שירות בתשלום ללא פרסומות באיחוד האירופי, זאת בעקבות פסיקה של בית המשפט האירופאי העליון משנת 2023. עדיין לא ברור מתי ואם שירות דומה יושק בבריטניה או במדינות אחרות.

דומיניק גריב, התובע הכללי לשעבר של בריטניה, הגיב על המקרה ואמר: "חברות טכנולוגיה גדולות אינן מעל החוק. אם חברות כמו מטא רוצות לפעול בבריטניה, עליהן לציית לאותם סטנדרטים משפטיים כמו כולם - לכבד את זכויות הפרטיות של אנשים ולא לנצל אותן לרעה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר