חברת BYD הסינית חשפה השבוע מערכת חדשנית לרכבים חשמליים, שלטענתה תאפשר טעינה מהירה כמעט כמו תדלוק רגיל של רכב בנזין. על פי נתוני החברה, המערכת החדשה הצליחה בניסויים להטעין את מכונית ה-Han L החדשה עם טווח נסיעה של 470 קילומטרים בחמש דקות בלבד.
וואנג צ'ואנפו, מייסד ויו"ר BYD, הכריז כי החברה תתחיל למכור רכבים המצוידים בטכנולוגיה החדשה כבר בחודש הבא. היכולת לטעון רכב בזמן דומה לזה שלוקח לתדלק רכב בנזין עשויה לשכנע נהגים רבים שעד כה נמנעו ממעבר לרכב חשמלי בשל זמני הטעינה הארוכים.
הפלטפורמה החדשה, שתשמש כבסיס לרכבים חשמליים עתידיים של החברה, מציבה את BYD בעמדה תחרותית משמעותית מול טסלה. מהירויות הטעינה החדשות עולות בהרבה על אלו של עמדות הטעינה המהירות של טסלה (Superchargers), המסוגלות להוסיף טווח נסיעה של כ-275 קילומטרים ב-15 דקות.
עם זאת, לטסלה עדיין יתרון משמעותי ברשת גדולה יותר של יותר מ-65,000 עמדות טעינה ברחבי העולם.
בישראל, שוק הרכב החשמלי עדיין בחיתוליו בהשוואה לשווקים מובילים בעולם, אך מומחים מעריכים כי טכנולוגיות טעינה מהירות כאלה עשויות להאיץ משמעותית את קצב האימוץ גם בשוק המקומי. לפי נתוני משרד התחבורה, בשנה האחרונה חלה עלייה של כ-40% במספר הרכבים החשמליים על הכביש, מגמה שצפויה להתחזק עם כניסת טכנולוגיות מתקדמות כאלה.
הדגמים הראשונים שיקבלו את טכנולוגיית הטעינה המהירה יהיו ה-Han L וה-Tang L SUV והחברה מתכננת להקים תשתית של תחנות טעינה המותאמות לטכנולוגיה החדשה.
ליי שינג, אנליסט רכב עצמאי בסין, מציין כי מדובר ב"העלאת המשחק לממד אחר" מצד BYD. החברה הסינית פתחה באופן מרשי את 2025, עם מכירות של יותר מ-318,000 רכבים בחודש שעבר, עלייה של 161% לעומת השנה שעברה. כיום, BYD היא יצרנית הרכב המובילה בסין, השוק הגדול בעולם, עם נתח שוק המתקרב ל-15%.
מעבר להשלכות על שוק הרכב, מומחי אנרגיה מציינים כי התפתחויות אלו מחייבות היערכות מתאימה של רשת החשמל. בישראל, רשות החשמל כבר החלה בתכנון תשתיות שיוכלו לתמוך בביקושים הגוברים לטעינה מהירה, כולל שדרוג תחנות משנה באזורים מרכזיים ותמריצים להקמת תחנות טעינה מתקדמות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו