אחרי שכבר פיתחנו יחסים אישיים צמודים עם הצ'אט-בוט המועדף עלינו, הגל הבא במהפכת הבינה המלאכותית, שצפוי לחדור כעת בסערה לחיינו, הוא סוכני ה-AI. אם תפקידם של צ'אט-בוטים כמו ChatGPT או Gemini הוא לענות לנו על שאלות, הרי שתפקידם של סוכני AI הוא לבצע עבורנו משימה לפי פקודה – למשל, לערוך עבורנו קניות באתר של הסופרמרקט, למלא מטלות אדמיניסטרטיביות במשרד, או לעזור לנו לנהל ולשווק את העסק שלנו.
היום (שלישי) נחשפת חברת סטארט-אפ ישראלית חדשה שמכוונת לאחד התחומים המבטיחים בעולם סוכני ה-AI. חברת אלטה (Alta) פיתחה מודל שפה גדול (LLM), המייצר עבור חברות ועסקים סוכני AI המאומנים לבצע משימות בתחומי השיווק, המכירות ותפעול ההכנסות. כמו כל איש מכירות או שיווק בשר ודם, סוכני ה-AI של אלטה לומדים את העסק והמוצר, מאפיינים את קהלי היעד ודרכי השכנוע האופטימליים - ופונים באופן עצמאי ואינטראקטיבי ללקוחות פוטנציאליים ברשתות החברתיות, מיילים ואפילו בשיחות טלפון, במטרה לעניין אותם במוצר או בשירות.
אלטה פועלת מתחת לרדאר מזה כשנתיים, וכעת הכריזה גם על גיוס סיד (seed) בגובה של 7 מיליון דולר.
בשיחה עם "ישראל היום", המייסדת-שותפה ומנכ"לית החברה, סתיו נוימרק-לוי, מספרת על הביקוש הגדול לפתרון. "יש לנו כבר כמעט 100 לקוחות משלמים, חלקם נמנים עם חברות פורצ'ן-500 (500 החברות הגדולות בעולם, י.ש). אנחנו עובדים מאוד צמוד עם הלקוחות כדי לקבל מהם את המשוב על האופן שבו הפתרון עובד בפועל. הסוכנים שלנו מצליחים לייצר עבורם לידים, לקבוע פגישות, לחדד מסרים, ולקדם מכירות".
"אם צ'אט-בוט כללי הוא איש מכירות מתחיל, סוכני ה-AI שלנו למדו להיות אנשי מכירות מנוסים ובכירים", מסבירה נוימרק-לוי.
קייטי, לונה ואלכס
אלטה יצרה שלושה סוכני AI לתפקידים שונים במערך שיווק ומכירות. "קייטי" היא נציגת פיתוח מכירות, "לונה" היא סוכנת תפעול הכנסות ו"אלכס" הוא סוכן מכירות המבצע שיחות טלפון יזומות ללקוחות פוטנציאליים, ומנהל איתם שיחה אינטראקטיבית ושוטפת במטרה להסביר ולעניין אותם במוצר - והוא מסוגל לעשות זאת ב-50 שפות שונות.
משום שמדובר בטכנולוגיה חדשה, שמתבססת על טכנולוגיות של דיבור קולי שהבשילו רק לאחרונה, רציתי להתנסות בכך בעצמי. לכן, כמה דקות אחרי השיחה עם נוימרק-לוי, צלצל הטלפון שלי - ועל הקו היה "אלכס". הוא הזדהה בתור סוכן AI מטעם אלטה ולמעשה ניסה למכור לי את השירות שלהם, המיועד לעסקים.
סיפרתי לו, לשם השיחה, שאני בעל חנות פרחים ושאין לי זמן פנוי רב להשקיע בעצמי בקידום החנות. אלכס זיהה את צרכיי וניסה לשכנע אותי ששימוש בסוכני ה-AI של אלטה הוא בדיוק הפתרון המתאים לי.
השיחה עם אלכס הייתה שוטפת וקולחת, מלבד שיהוי קל ולא דרמטי בזמן התגובה. דיברתי איתו באופן טבעי והוא הבין אותי היטב, הגיב לדברי, סיפק לי מידע רלוונטי וחתר לקבוע איתי פגישת המשך.
שיחה עם "אלכס", סוכן ה-AI של חברת אלטה
השיחה עם אלכס הבהירה לי שסוכני AI קוליים מעין אלה הם העתיד, הלא רחוק, בכל תחומי השירות, התמיכה והמכירות. כעת רק נותר לראות כמה מהר גם סוכני המכירות מבוסס ה-AI יעלו לנו על העצבים.
קורס מקצועי למודל AI
סוכני AI הם למעשה השכבה השנייה במבנה ה-LLM (מודל שפה גדול) של עולם ה-AI. אפליקציות כמו סוכני AI מתבססות בייסודן על המודלים הגדולים שפיתחו ענקיות ה-AI, כמו GPT של OpenAI, ג'מיני של גוגל, Llama של מטא או Grok של אילון מאסק. מודלים אלה קרויים "מודלי ייסוד" ואימונם מצריך כמויות עצומות של דאטה, כוחות מחשוב אדירים ומיליארדים רבים של דולרים.
תהליך האימון המקיף והאינטנסיבי מקנה למודלי היסוד ידע עצום ויכולות פנומנליות של תקשורת בשפה טבעית (NLP), אך הם כוללניים מדי ועשויים להיות לא מספיק מדויקים או מקצועיים בתחומי ידע ספציפיים.
המודלים, שחלקם זמינים בקוד-פתוח, מאפשרים לחברות כמו אלטה לפתח ולאמן מודלים ייעודיים למשימות ותחומי ידע מוגדרים. ממש כפי שאנשים מקבלים הכשרה בתחומים מקצועיים, אימון המודלים הללו מתבסס על שימוש בדאטה מתחום הידע הרצוי.
כך למשל, כדי להכשיר את סוכני ה-AI שלה, אלטה השתמשה בנתונים שקיבלה מ-100 חברות שונות, בגדלים שונים ובמגזרים שונים, שסיפקו לה מידע גולמי ממערכות ניהול הלקוחות (CRM) שלהן. הדאטה הזה סייע לסוכני ה-AI ללמוד על תהליכי שיווק ומכירה ולמקצע אותם בתחום.
לנישה החדשה שבה פועלת אלטה יש פוטנציאל כלכלי עצום. על פי כמה הערכות, שוק סוכני השיווק והמכירות מבוססי ה-AI יגיע ל-50 מיליארד דולר כבר ב-2030, ואלטה תצטרך להיות זריזה וחכמה כדי לתפוס נתח משמעותי מהשוק המתפתח הזה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו