הרחפן שצד את סינוואר: הסטארט-אפים הישראליים משנים את פני המלחמה

הרחפן שתיעד את מנהיג חמאס ברגעיו האחרונים הוא רק דוגמה אחת לחברות הטכנולוגיה הישראליות שזוכות לתנופה משמעותית בעקבות המלחמה • כיצד הפכו הסטארט-אפים הישראליים לכוח משמעותי בשדה הקרב המודרני?

מרכז פיקוד של חברת Xtend הישראלית. צילום: רויטרס

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, הרחפן שתיעד את מנהיג חמאס יחיא סינוואר פותח על ידי חברת Xtend הישראלית. החברה, שמספקת רחפנים מתקדמים לצה"ל, משלבת בינה מלאכותית לביצוע תקיפות מדויקות, עם יכולת הפעלה ממרחק של 9,000 ק"מ תוך התערבות אנושית מינימלית.

"אנחנו למעשה לומדים מחדש איך להילחם עם רובוטים", אמר אביב שפירא, מייסד-שותף ומנכ"ל Xtend. סיפורה של החברה מדגים את המהפך שעוברת התעשייה: ב-7 באוקטובר, כשנשמעו האזעקות הראשונות, שפירא היה בדרכו לים עם הגלשן שלו. תוך פחות מ-12 שעות, הוא כבר שלח צי של רחפנים לסיוע בחיפוש ואבטחת מבנים - דוגמה לתגובה המהירה החיונית במצבי חירום.

התיעוד האחרון של סינוואר מהרחפן של חברת Xtend, צילום: דובר צה"ל

צמיחה מהירה בזמן מלחמה

החברה חתמה על חוזה משמעותי עם משרד הביטחון, גייסה 40 מיליון דולר בסבב השקעות שני באוגוסט, וזכתה בחוזה של 8.8 מיליון דולר מהממשל האמריקני.

הצלחה זו משקפת מגמה רחבה יותר: משרד הביטחון מדווח כי מתחילת המלחמה הוענקו הזמנות ל-101 סטארט-אפים וחברות קטנות בהיקף של 782 מיליון שקלים.

אלוף במיל׳ יצחק בן-ישראל הסביר את היתרון של הסטארט-אפים: "מדובר בקבוצה קטנה של אנשים שיכולה לבצע משימות תוך שבועות ספורים". המלחמה, הוא מוסיף, מחייבת פיתוח טכנולוגיות שניתן להשתמש בהן באופן מיידי.

חברות הזנק שמייצרות רחפנים סייעו להדוף כוחות גדולים באוקראינה. רחפן, צילום: משה שי

שילוב של חדשנות וניסיון קרבי

באוקראינה, חברות הזנק שמייצרות רחפנים וטכנולוגיה צבאית סייעו להדוף כוחות רוסיים גדולים בהרבה. בישראל, שכבר הייתה בה סצנת סטארט-אפים משגשגת, החברות נמצאות במצב טוב אף יותר לנצל את הצמיחה המלחמתית.

התעניינות בינלאומית גוברת

קרן סקויה האמריקנית, המנהלת כ-85 מיליארד דולר, חזרה להשקיע בישראל לאחר 7 באוקטובר, לאחר שלא השקיעה בחברות ישראליות מאז 2016. דוגמה נוספת להצלחה היא חברת Thirdeye Systems הישראלית, המפתחת מערכות התרעה מתקדמות נגד רחפני תקיפה. החברה עברה מפיתוח לחוזים משמעותיים במהלך המלחמה, והגדילה את מספר קווי המוצר שלה מכשלושה לפני המלחמה לשבעה או שמונה כיום.

לאחרונה, מכרה החברה 30 אחוזים ממניותיה לתאגיד הביטחוני האמירתי EDGE תמורת עשרה מיליון דולר - עסקה נדירה שמצביעה על ההכרה הבינלאומית בטכנולוגיה הישראלית.

מבט לעתיד

ההייטק הישראלי, המהווה כ-16 אחוזים מהתעסוקה במשק, יותר ממחצית מהייצוא, שליש מתשלומי המס, ו-20 אחוזים מהתוצר הכולל, מוכיח את עצמו גם בשדה הקרב. כפי שאמר אייל סומך, ראש תחום צמיחה וחדשנות בבואינג ישראל, בכנס Global DefenseTech הראשון: "לצערנו, מלחמה טובה לעסקים, וישראל היא שותפה מרכזית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר