יריד ה-CES בלאס וגאס הוא בדרך כלל הזדמנות מצוינת עבור חברות כדי לייצר תנופה לעסקיהן, בין אם באמצעות הכרזות על מוצרים או שיתופי פעולה חדשים. אבל דווקא הופעתה של מובילאיי (Mobileye), אולי החברה הישראלית הבכירה ביותר ביריד, גרמה לאכזבה רבה בקרב התעשייה והמשקיעים.
ביום שלישי ערכה החברה מסיבת עיתונאים, תחת הכותרת "Now. Next. Beyond", ומאז, בשני ימי מסחר בנאסד"ק איבדה החברה כמעט רבע מערכה, והמשיכה להיסחר במגמה שלילית במסחר המאוחר אמש.
מה הסיבה לכך? בשבועות האחרונים נשמעו ספקולציות שלפיהן מובילאיי צפויה להכריז בקרוב על זכייה בפרויקט מונית אוטונומית עם יצרנית הרכב היפנית הונדה. זכייה בפרויקט בסדר גודל כזה תסייע למצב את מובילאיי כאחת השחקניות הבולטות בתחום המוניות האוטונומיות, שזוכה לאחרונה לרוח גבית משמעותית.
ואולם, מובילאיי לא הכריזה על אף שיתוף פעולה חדש, והדבר התקבל באכזבה. על פי השמועות, מובילאיי מנהלת מגעים מתקדמים גם עם שחקניות מובילות נוספות בתעשיית הרכב - GM, שזנחה לא מכבר את פרויקט המונית האוטונומית העצמאי שלה cruise, ודיימלר הגרמנית.
עמרי עפרוני, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, סיפר בשיחה עם "ישראל היום" על הדרמה מאחורי הקלעים. "בשנה שעברה מובילאיי מאוד הרשימה בכנס. השנה היתה ציפייה שתגיע הכרזה מסחרית משמעותית, אך היא לא הגיעה. ייתכן שזה יקרה בהמשך 2025. מובילאיי תהיה אחת השחקניות המובילות בתחום הרובו-טקסי".
אנבידיה בכל פינה
מי ששמה דגש מרכזי על תחום הנהיגה האוטונומית בכנס הייתה אנבידיה. מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג הבליט בנאומו את תחום המכוניות האוטונומיות, והציג אותו כנדבך מרכזי בעידן הרובוטיקה וה-AI - כשלענקית השבבים צפוי להיות תפקיד מרכזי במהפכה. בהקשר זה, שמה של אנבידיה הופיע גם בלא מעט הכרזות של חברות אוטו-טק ישראליות. זהו אחד המגזרים הכי משמעותיים בהיי-טק הישראלי, וב-CES השנה השתתפו עשרות חברות ישראליות מהנישה הזו.
חברת אינוויז (Innoviz), למשל, פיתחה חיישן לייזר (LiDAR) לנהיגה אוטונומית, הנכלל כבר בדגם BMW i7 החדש. החברה הדגימה בתערוכה כיצד פלטפורמת המחשוב של אנבידיה לרכב, Nvidia Drive, מעצימה את יכולתו של חיישן החברה לבנות תמונת עולם מדויקת ומפורטת יותר בזמן אמת, גם בתנאי ראות ירודים.
חברת ארבה (Arbe) הכריזה על פתרון משותף עם אנבידיה, המתבסס על שבב המכ"ם של ארבה, ומאפשר למערכות הרכב לזהות באופן דינמי את נתיב הנסיעה הפנוי. מיפוי הנתיב הפנוי (free space mapping) הוא נדבך מהותי בכל מערכת נהיגה, ועליו מתבסס היכולת של הרכב לזהות מכשולים, להבדיל בין חלל ריק לחלל עמוס, ולתכנן את תוואי הנסיעה בהתאם. שתי המניות, של אינוויז וארבה, הגיבו בצורה מאוד חיובית להכרזות הללו וזינקו בעשרות אחוזים.
גם חברת פורטליקס (Foretellix), שפיתחה פלטפורמה המאפשרת לאמת את הבטיחות של מערכות נהיגה, הכריזה על שיתוף פעולה עם אנבידיה. ההסכם בין החברות יאפשר ליצרניות רכב להשתמש ביכולות AI מתקדמות כחלק מהאימון והבדיקה של מערכות נהיגה.
הלילה נערך בביתן של פורטליקס מפגש של חברות האוטו-טק הישראליות עם נציגים מיצרניות רכב עולמיות וקרנות הון. מנכ"ל אינוויז, עומר כילף, הסביר על מכפיל הכוח שמספקת אנבידיה לתעשייה. "השימוש בפלטפורמה של אנבידיה מאפשר לנו להציע שילוב עוצמתי של חיישן LiDAR מתקדם ותוכנת חישה, המאפשר ליצרניות רכב להתקדם ממערכות ADAS ברמה 2 ועד נהיגה אוטונומית מלאה ברמה 5".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו