מוניות מעופפות אושרו להמראה בארה"ב - מתי נראה אותן?

מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב פרסם את התקנות הסופיות עבור כלי טיס חדשים, בפעם הראשונה מאז שאושר למסוקים לטוס • קטגוריית "ההנעה-המורמת" של ה-FAA מתייחסת לכלי טיס שממריאים כמו מסוקים אך עוברים לטוס כמו מטוסים - כמו גם מוניות מעופפות

מונית מעופפת (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

מוניות מעופפות אושרו להמראה תחת חוקי התעופה החדשים בארה"ב.

מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) פרסם השבוע את התקנות הסופיות עבור מטוסי טילטרוטור וכלי טיס אחרים להמראה ונחיתה אנכית (VTOL), כולל גרסאות חשמליות - הפעם הראשונה שהארגון קבע קטגוריה חדשה של כלי טיס מאז שאישר למסוקים לטוס, כך אישר אתר The Register.

המונית המעופפת בפריז, צילום: אי.אף.פי

"תקנה סופית זו מתמודדת עם חסמים רגולטוריים להכנסת 'הנעה-מורמת' כקטגוריה חדשה של כלי טיס לפעילות במערכת המרחב האווירי הלאומי (NAS)", הסביר ה-FAA.

קטגוריית "ההנעה-המורמת" של ה-FAA מתייחסת לכלי טיס שממריאים כמו מסוקים אך עוברים לטוס כמו מטוסים. צפוי כי קטגוריה זו תשמש למוניות אוויריות, הן להובלת מטען והן להסעת נוסעים.

המונית המעופפת באוויר, צילום: אי.אף.פי

"כלי טיס בהנעה-מורמת הם הקטגוריה החדשה הראשונה של כלי טיס מזה כמעט 80 שנה, ותקנה היסטורית זו תסלול את הדרך לאפשר פעילות אווירית מתקדמת בקנה מידה רחב בעתיד", אמר בהתלהבות מנהל ה-FAA מייק ויטקר.

התקנות מסדירות גם את הכשרת המדריכים והטייסים וההסמכה לקטגוריה זו, וכן דרישות תפעוליות כמו גובה מינימלי בטוח וראות - תוך התייחסות לכלי ה-VTOL כמו למסוקים בחלק משלבי הטיסה, ויישום גישה מבוססת ביצועים עבור כללי תפעול מסוימים.

מנהל ה-FAA מייק ויטקר בדיון על חוקי התעופה החדשים בארה"ב, צילום: AP

התקנות מאפשרות לטייסים להתאמן בכלי טיס בהנעה-מורמת עם מערכת בקרת טיסה יחידה, בשונה מהכללים הקודמים שדרשו בקרות כפולות - אחת למדריך ואחת לתלמיד - במהלך אימונים.

המינהל הכיר גם בכך שמכיוון שכלי טיס אלה עדיין חדשים יחסית, יהיה מחסור במדריכים. בתגובה, הוא יאפשר לטייסים מסוימים המועסקים על ידי היצרן להשיג את ההכשרה והניסיון הנדרשים להנעה-מורמת במהלך תוכניות טיסות ניסוי ופעילויות אימון צוות. טייסים אלה יהפכו לקבוצה הראשונית של מדריכים מוסמכים להכשרת טייסים אחרים בתפעול הנעה-מורמת.

ה-FAA פירט כי כרגע אין כלי טיס בהנעה-מורמת שאושרו לפעילות אזרחית, אך ישנם מספר מועמדים, חלקם עם "תכנונים מורכבים וייחודיים, ומאפיינים עם דרגות שונות של אוטומציה".

אב טיפוס של מונית מעופפת בלונדון, צילום: AP

מתי הן ייכנסו לחיי היומיום שלנו?

לפי הוושינגטון פוסט, כל יצרנית מוניות אוויריות תצטרך לעבור שלבי רישוי והסמכה עם ממשלת ארה"ב כדי לפעול - תהליך שעשוי להימשך שנים. חברת המוניות האוויריות הגרמנית, Volocopter, תכננה להטיס את אחד המטוסים שלה באולימפיאדת פריז 2024, אך ביטלה את הרעיון לאחר שנקלעה לעיכובים באישור הסוכנות לבטיחות אווירית באירופה. חברת ג'ובי הודיעה באופן דומה שהיא מתכוונת להטיס את המטוס שלה במהלך אולימפיאדת קיץ 2028 בלוס אנג'לס.

יכול לקחת עשרות שנים עד שמוניות אוויריות ישמשו את הציבור הרחב על בסיס יומיומי, לדברי סאונגקיו לי, פרופסור להנדסת מכונות וחלל באוניברסיטת קליפורניה. "אני לא חושב שזה יקרה בקרוב מאוד. אולי בסביבות שנות ה-40, בעוד שני עשורים מעכשיו בערך זה יהיה תרחיש אופטימי", סיפר לוושינגטון פוסט. "פעולות ראשוניות ישמשו אנשים עשירים יחסית, לא אנשים נורמליים מן השורה", הוסיף. עם זאת, הוא אמר שהשקה ראשונית עשויה להתרחש בשנים הקרובות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר