דיסני מבצעת שינוי מהותי בשירותי הסטרימינג שלה, הפעם מול אפל. החל מהשבוע, לקוחות חדשים לא יוכלו להירשם ל-Disney+ ול-Hulu דרך חנות האפליקציות של אפל.
המהלך הזה מגיע בעקבות עמלות הגבוהות שאפל גובה, ודיסני, כמו חברות אחרות, מעדיפה לנתב את הרווחים שלה ישירות, בלי מתווכים.
בצעד שמזכיר מהלכים חברות אחרות כמו נטפליקס או ספוטיפיי, דיסני מעדיפה לשמור יותר מהרווחים אצלה. לקוחות קיימים, לפחות בשלב זה, לא ייפגעו. מי שכבר נרשם לשירות דרך אפל יוכל להמשיך ולשלם דרכה כרגיל. אבל מי שמעוניין להצטרף כעת יצטרך לגשת לאתר הרשמי של דיסני כדי להירשם.
הסיבה המרכזית היא העמלות שאפל גובה, עד 15%, על כל מנוי שנעשה דרכה. דיסני, שרוצה לשמור יותר מהרווחים שלה, רואה בעמלות הללו מכשול. המנכ”ל בוב אייגר כבר התבטא בנושא בכנס משקיעים שהתקיים במאי, שם הוא ציין כי עלות ההפצה דרך חנויות אפליקציות עלולה לעלות לחברה לא מעט. הוא הוסיף שהחברה בוחנת את דרכים להוריד את התלות בגורמי צד שלישי.
לא הראשונים שנוטשים
דיסני אינה החברה הראשונה שנוקטת בצעד כזה מול אפל. נטפליקס עשתה מהלך דומה כבר ב-2018, כשהגיעה למסקנה שהעמלות שאפל גובה לא מצדיקות ויתור על הכנסות. כעת, דיסני פועלת באותו כיוון במטרה לשפר את הרווחיות שלה.
עם זאת, שיתוף הפעולה בין החברות לא הסתיים לחלוטין. אפל ודיסני עדיין משתפות פעולה בפרויקטים כמו פיתוח אפליקציות עבור ה-Vision Pro של אפל. נותר לראות אם הצעד הנוכחי יעמיק את המחלוקת ביניהן, או שמא שיתופי הפעולה ימשיכו במישורים אחרים.
שורשים עמוקים
הקשרים בין דיסני לאפל נמשכים כבר שנים רבות. מאז 2005, כשבוב אייגר איפשר לאפל למכור תוכן של דיסני דרך iTunes, נרקם שיתוף פעולה קרוב בין השתיים. עסקת רכישת פיקסאר ב-2006, שהפכה את סטיב ג’ובס לבעל המניות הגדול ביותר בדיסני, רק חיזקה את הקשרים האלה.
גם לאחר מותו של ג’ובס, היחסים נמשכו כשאייגר הצטרף לדירקטוריון של אפל. אבל היום, עם המחלוקת סביב העמלות, היחסים עוברים לשלב חדש ופחות ידידותי. אף על פי כן, הקרע הנוכחי לא מסמן בהכרח את סוף השותפות אך הוא אכן מסמן שינוי גישה אצל דיסני.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר The Verifier