סערת אמזון נמשכת: מי שלא יגיע למשרד - שיחפש עבודה חדשה

מנכ"ל החברה האמריקאית החליט לבטל את מודל העבודה ההיברידי, והעובדים יחזרו לעבוד מהמשרד באופן בלעדי • העובדים מתוסכלים מההחלטה, שתיכנס לתוקפה בתחילת השנה הבאה, אולם חברי ההנהלה בטוחים שמדובר בצעד בכיוון הנכון

אמאזון. צילום: AFP

חברת אמזון שוב מוצאת את עצמה במרכזה של סערה וביקורת מצד עובדיה, הפעם בעקבות שינוי דרמטי במדיניות העבודה. החברה הכריזה שכל העובדים המשרדיים יידרשו לחזור לעבודה מלאה מהמשרד, חמישה ימים בשבוע, מה שגרם לרבים מהם לחוש תסכול. בכיר בחברה שלח מסר ברור: מי שלא אוהב את הכללים החדשים, מוזמן לעזוב.

מדיניות קשיחה מול מגמות גמישות בשוק

בעידן שבו רבות מהחברות המובילות בתחום ההייטק ממשיכות לתמוך במודלים גמישים של עבודה מרחוק או היברידית, אמזון בחרה כיוון שונה לחלוטין. מנכ”ל AWS, מאט גארמן, הבהיר לעובדי החברה בפגישה פנימית כי החזרה המלאה למשרד היא הכרחית כדי לשפר את ההישגים העסקיים. לדבריו, הניסיונות לעבודה במתכונת של שלושה ימים בשבוע פשוט לא הניבו את התוצאות המצופות. “לא השגנו שום דבר משמעותי במודל הזה”, אמר גארמן.

משרדי אמזון במינסוטה, צילום: Fibonacci Blue על פי רישיון Creative Commons Attribution 2.0 Generic

בהודעה נוקבת, גארמן ציין שמי שאינו מעוניין לעבוד מהמשרד בכל יום – מוזמן למצוא חלופות. “יש חברות רבות שיתאימו יותר למי שלא מסתדר עם הדרישה הזו”, אמר. עם זאת, הוא הדגיש שאין בכוונתו להוציא את הדברים בקונטקסט שלילי, אלא להדגיש את חשיבות ההתאמה בין סביבת העבודה לעובדים עצמם. המסר החד הזה לא התקבל בברכה אצל כל העובדים, במיוחד אלו שהתרגלו לעבודה מרחוק במהלך מגפת הקורונה, וייתכן שהם ימצאו את עצמם מתמודדים עם מציאות קשה יותר.

מדוע אמזון בחרה לחזור למודל המשרדי המסורתי?

אחת הסיבות העיקריות להחזרה למשרד, על פי גארמן, היא הצורך בשיתוף פעולה יצירתי וחדשני שדורש נוכחות פיזית. “כדי להמשיך ולחדש, אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה בזמן אמת”, אמר. “עבודה מרחוק פשוט לא מאפשרת לנו את אותו מרחב יצירתי ופורה שאנו מקבלים בעבודה משותפת פנים אל פנים”. באמזון, השיתוף הפיזי נתפס ככלי מרכזי לקידום פרויקטים חדשניים, ולדבריהם - זה פשוט לא קורה בצורה מספקת בעבודה מהבית.

החלטה ארגונית משמעותית, צילום: Gettyimages

גארמן גם העלה טענות לגבי הקשיים שמביאה עימה עבודה היברידית לתקשורת הפנים-ארגונית. לדבריו, עקרון “מתנגד ומתחייב”, שמבוסס על כך שעובדים צריכים לאתגר החלטות ארגוניות ולהתחייב להן בו זמנית, פשוט קשה ליישום כאשר דיונים מתנהלים באמצעים וירטואליים. “ניסיתם פעם להתנגד דרך שיחת וידאו?” הוא אמר בחיוך, כשהוא מדבר על האתגרים שבניהול תקשורת ב-Chime, פלטפורמת התקשורת של החברה.

רוחות של שינוי או משבר מתקרב?

המהלך של אמזון מחזיר את ענקית הטכנולוגיה למודל עבודה שאינו פופולרי במיוחד בקרב חברות הייטק אחרות כמו גוגל ומטא, המציעות לעובדיהן גמישות בעבודה מהבית. בעוד שהמדיניות החדשה של אמזון מעוררת תגובות מעורבות בקרב עובדי החברה, נראה שהחברה לא מתכוונת לסגת מהחלטתה. עם זאת, לאור השינויים התכופים בשוק העבודה העולמי, השאלה העומדת כעת היא האם אמזון תצליח לשמור על עובדיה או שתצטרך להתמודד עם גל עזיבות כתוצאה מהחלטות אלו.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר The Verifier

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר