נעצר החשוד בהפצת השמועות אודות חילוץ חטופים; חשבונו בטיקטוק הושעה

צה"ל ומשפחות החטופים נאלצו להכחיש דיווחים שקריים בעקבות שמועות לא מבוססות אודות חילוץ חטופים שהופצו ברשתות החברתיות בסופ"ש • בלשי יחידת הסייבר בלהב 433 איתרו את החשוד העומד מאחורי חשבון הטיקטוק ""theshadow7000" שעמד מאחורי השמועות חסרות-הבסיס • מהרשת החברתית שחסמה את חשבונו נמסר: "הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה"

"theshadow7000", האדם מאחורי חשבון הטיקטוק שהיה אחראי להפצת שמועות . צילום: מתוך חשבון הטיקטוק "theshadow7000"

במערכת הביטחון ובמשטרה בוחנים דרכי פעולה נגד מפיצי שמועות בנושא חילוץ חטופים מהרצועה, זאת לאחר שבמהלך הסופ"ש שמועות לא מבוססות הופצו ברחבי הרשתות החברתיות והובילו את צה"ל ומשפחות החטופים לבקש מהציבור להיצמד לדיווחים של גורמים רשמיים בלבד.

הערב (מוצ"ש) עוכב לחקירה האדם העומד מאחורי חשבון הטיקטוק "theshadow7000" בעל כ-52.7 אלף עוקבים, זאת לאחר העלה סרטון בו טען טענות שקריות בנוגע לחילוץ חטופים. "אני הראשון שגאה לבשר לכם, חלק חולצו בחיים וחלק לצערי לא. תהיו רגועים, ייקח זמן עד שזה יפורסם", אמר והוסיף: "אני נותן לכם את המידע הכי מדויק". 

המשטרה הודיעה כי היא פתחה בחקירת האירוע של "הפצת פרסום כוזב בדבר שחרור חטופים". עוד נכתב: "בלשי יחידת הסייבר בלהב 433 איתרו את החשוד ועיכבו אותו לחקירה". מוקדם יותר היום טיקטוק חסמה את חשבונו באיחור של יממה. מהרשת החברתית נמסר: "טיקטוק חסמה את החשבון שהפיץ במהלך השעות האחרונות שמועות על חזרתם של חטופים. הפצת מידע מוטעה אסורה בפלטפורמה".

אמש (שישי), הודעות אודות חילוץ חטופים החלו והופצו ברשתות החברתיות. דובר צה"ל הוציא הודעה לפיה: "בשעות האחרונות מופצות שמועות לא מבוססות על חילוץ חטופים. צה"ל מבקש מהציבור להישמע להודעות הגורמים הרשמיים בלבד ולהימנע מהפצת שמועות כוזבות אשר פוגעות במשפחות החטופים ובציבור".

טיקטוק. "הפצת מידע מוטעה אסורה", צילום: אי.אף.פי

אמנם אין חוק הקובע כי הפצת הפייק ניוז מסוג זה היא עבירה, אך נשקלה המלצה שצה"ל ייקח צילומי מסך של הודעות הפייק ויבהיר באמצעותם כי הן שגויות. במקביל בודקים הפצת האם ההודעות מסכנת את כוחות צה"ל ובהתאם לכך עשויות להתקבל החלטות נוספות. 

מוקדם יותר היום, דובר צה"ל הוציא שתי הודעות הבהרה נוספות בהן הכחיש את הדיווחים הכוזבים. ממטה משפחות החטופים נמסר: "הפצת השמועות ברשתות השונות פוגעות במשפחות החטופים שמחכות לשובם של יקיריהן כבר מעל שנה. מטה המשפחות מבקש מהציבור הרחב בכל לשון של בקשה: אנא אל תתנו יד להפצת שמועות שווא, זה בנפשנו. יש להיצמד אך ורק לדיווחים של גורמים רשמיים".

הפוסט של אחותה של לירי אלבג, צילום: צילום מסך

שי אלבג, אחותה של לירי אלבג החטופה בעזה פרסמה סטורי בעמוד האינסטגרם שלה בו תיארה את הנזקים שנגרמים למשפחחות החטופים כתוצאה מהפצת הכזבים. ״כל לילה זה לא באמת לילה עם שינה, אבל אתמול זה היה עוד לילה מלא שמועות שפשוט חצי ממנו ישבתי וחיכיתי ליד הדלת. זה התחיל משמועות שכבר קפצתי בציפייה שלירי שלי חוזרת והמשיך לחרדה שאולי קרה משהו נורא.. בבקשה אל תפיצו שמועות שפוגעות בנו המשפחות, גם אם יש דבר אמת, אנחנו לא צריכים לשמוע את זה דרך הטלגרם או אנשים זרים. בשורות טובות בקרוב. אמן״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר