שואב האבק הרובוטי השתגע - וזה מה שהוא עשה בבית

הטכנולוגיות החדשות אמנם מקלות את מטלות הניקיון בבית, אבל הן סובלות מחיסרון שיכול להיות מסוכן במיוחד • פרצת אבטחה שהתגלתה בחברת Ecovacs עוזרת להאקרים להשתלט על המצלמות, ולעקוב אחריכם

שואב אבק רובוטי . צילום: (אילוסטרציה)

עולם הבית החכם מתמלא בטכנולוגיות שמקלות על חיינו – אבל עם ההתקדמות מגיעות גם סכנות חדשות. אם חשבתם ששואב האבק הרובוטי שלכם נועד רק כדי לנקות את הבית, תחשבו שוב. בחודשים האחרונים דווחו על מקרים מדאיגים שבהם שואבים רובוטיים הפכו ממכשירים שקטים ויעילים למטרידים קולניים עם גוון גזעני.

פרצה חמורה התגלתה במוצרים של חברת Ecovacs, ובמיוחד בדגם Deebot X2. האקרים הצליחו לנצל את החולשות במערכות האבטחה של המכשירים כדי להשתלט על הרמקולים ובמקום פקודות ניקיון, הם שידרו קללות גזעניות לאוזני המשתמשים. מקרה אחד בולט הוא של עורך דין ממינסוטה, דניאל סוונסון, שדיווח על כך שבמהלך צפייה בטלוויזיה, שואב האבק שלו התחיל לצעוק עליו קללות בלתי נסבלות.

ההאקרים הגיעו גם לכאן, צילום: ללא קרדיט

המצב לא עוצר רק בגבול הקללות. חוקרי אבטחה שהשתתפו בכנס DEF CON אשר נערך באוגוסט האחרון, גילו כי ניתן לגשת גם למיקרופונים ולמצלמות שמותקנים במכשירים של Ecovacs, ואפילו לשלוט בהם מרחוק. הפרצה מאפשרת להאקרים להתחבר לשואב דרך Bluetooth או Wi-Fi, ולהשיג גישה למידע רגיש כמו מפות הבית ופרטי הרשת הביתית.

הבעיה החמורה ביותר היא היכולת לבטל את ההתראות הקוליות שמודיעות למשתמש על כך שהמצלמות פועלות. כלומר, האקרים יכולים לעקוב אחרי בעלי הבית בלי ידיעתם, ובכך להפוך את הבית החכם לשדה קרב לאבטחה אישית. גם מחיקת החשבון של המשתמש לא תעזור, משום שהמידע נשמר בשרתי החברה, מה שמאפשר פריצה חוזרת אפילו לאחר שינויים בהגדרות.

כשהבית החכם הופך לאויב. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

למרות הדיווחים והמחקרים המטרידים, Ecovacs לא ממהרת לתקן את הבעיה. בהודעה רשמית, החברה טוענת כי אין סיבה ללקוחות לדאגה “מופרזת”, אך השאלה הגדולה שנשארת פתוחה היא עד כמה אנחנו יכולים לסמוך על המכשירים החכמים שלנו שישמרו על הפרטיות שלנו?

בעוד אנחנו סומכים על הטכנולוגיות החדשות שיעשו עבורנו את החיים קלים יותר, עלינו לחשוב מחדש האם אנחנו מוכנים להקריב את הביטחון האישי שלנו בתמורה לנוחות. שואב האבק הרובוטי שלכם אולי משאיר את הרצפה נקייה, אבל מה הוא עושה כשאנחנו לא שמים לב?

בישראל, טרם התקבלה תגובה רשמית מהיבואן של Ecovacs.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר The Verifier

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר