כשלושה שבועות חלפו מאז נחת האייפון 16 בחנויות ברחבי העולם, והדגם החדש מצוי בידיהם של כמה עשרות מיליוני רוכשים ראשונים, שכבר הספיקו להתנסות בחיי היומיום בתכשיט החדש של אפל. הרשת כבר מלאה בסרטוני "פתיחת קופסה" (unboxing), ביקורות מוצר והשוואות. לפחות עד כה, אפשר לחלץ שלוש נקודות מרכזיות אשר שזורות במרבית חוות הדעת הללו: "איפה בדיוק ה-AI?", "המצלמה סבבה", ו"למה שמישהו יקנה את דגם ה-Pro?".
לפי ההערכות של מספר אנליסטים, אפל מכרה בשבוע הראשון של המכירה המוקדמת כ-35 עד 40 מיליון מכשירים ממשפחת אייפון 16, ירידה של 10 עד 15 אחוזים ממכירות האייפון 15 בשבוע הראשון להשקתו. חולשה מיוחדת נרשמה במכירות דגמי ה-Pro, שלפי ההערכות, היו נמוכות בכמעט 30 אחוזים.
ביצת AI שלא נולדה
הנתונים הללו ממחישים את "הפאול" השיווקי שעשתה אפל בהשקת האייפון 16. "זהו האייפון הראשון שתוכנן במיוחד כדי לתמוך ב-AI", הכריז מנכ"ל אפל טים קוק באירוע ההשקה הנוצץ לפני כחודש. הסלוגן שנבחר לקמפיין השיווק, בשלטי החוצות ובמיתוג החנויות, הוא "Its glowtime", כאשר המילה glow ("זוהר") נועדה להמחיש את ההעצמה שתקנה הבינה המלאכותית לדגם החדש.
הבעיה היא שכל יישומי ה-AI, המשווקים תחת השם Apple Intelligence - עוזר הכתיבה האוטומטי, אימוג'ים לפי פקודה, יכולות עריכת תמונות וסרטונים, וכמובן Siri בגרסה חכמה ותקשורתית מאי-פעם - יתווספו לדגם החדש באמצעות עדכוני תוכנה רק במהלך 2025. למעשה, מי שרוכש כעת את הדגם החדש, דגם ה-AI הראשון של אפל, לא ימצא בו ולו יישום AI אחד.
מרקס בראונלי (Marques Brownlee) הוא אחד ממבקרי הטכנולוגיה הבולטים ברשת, עם יותר מ-20 מיליון מנויים בערוץ היוטיוב שלו. לאחר שבועיים של התנסות במכשיר, גם הוא בחר להדגיש את הפער בין מסע השיווק למוצר שבתוך הקופסה. "זה קצת מוזר בהתחשב בעובדה כי כל קמפיין השיווק של האייפון החדש מתבסס על אפל אינטליג'נס. שום דבר מזה לא נמצא במכשיר. כלומר, זה אייפון 'לא גמור', זה המוצר הכי לא מוגמר של אפל אי-פעם. הכול 'בקרוב', 'בהמשך השנה'. הם עדיין עובדים על זה. זה צורם. לעולם אל תקנו מוצר על סמך הבטחה עתידית אלא רק על סמך מה שיש בו כעת".
להחזיר את השליטה לסלפי
כל דגם חדש שאפל מוציאה לשוק נמדד ביחס לדגם הקודם, ונשאלת השאלה - "האם שווה לשדרג לאייפון החדש?". עבור אפל, בדור ה-16 למוצר הדגל שלה, זהו מבחן כמעט בלתי אפשרי. מבחינת מצלמה ומסך, מעבד וזיכרון, סוללה וקישוריות, אפל לא יכולה לספק מהפכה מדגם לדגם, וככל הנראה בגלל זה בחרה לשים את הדגש על AI. כמו כן, ראוי שכל משתמש אייפון ישווה את הדגם החדש לדגם שנמצא בידו ולא לדגם האחרון.
אם נניח בצד את ה-AI, עד כמה האייפון 16 הוא שדרוג ביחס לאייפון 15? המילה שחוזרת רבות בביקורות המקצועיות ברשת באשר למידת השדרוג שמציע הדגם החדש היא "Incremental", כלומר, בעברית חופשית, "שדרוג בקטנה". והיכן נמצא ה"בקטנה" הזה? במצלמה. "זה אחד השדרוגים הכי מינוריים בתולדות אפל. אין הרבה על מה לדבר מלבד על המצלמה", נאמר בסקירת היוטיוב של אתר הטכנולוגיה הפופולרי The Verge.
למרות זאת, ייתכן ששדרוג במצלמה אינו שדרוג כה מינורי, לאור הביקורות השליליות לה זכתה המצלמה באייפון 15 והרקורד הפחות מרשים של אפל בתחום. המצלמה באייפון 16 מציעה ביצועים של 48 מגה-פיקסל בדגם הבסיס, לעומת 24 מגה-פיקסל בדגם הבסיס של הדור הקודם.
ואולם, נראה שהשינוי הקונספטואלי המשמעותי טמון בכפתור החדש, שממוקם בצדו הימני התחתון של המכשיר ומספק למשתמש יכולת לשלוט בעת הצילום בהגדרות התמונה כדוגמת זום, קונטרסט, גוון ועוד.
מצלמות האייפון ידועות לשמצה בנטייתן הכמעט דרקונית להעלים כל צללית. לדברי בראונלי, הכפתור החדש עושה את כל ההבדל. "בברירת המחדל, הצילום של המצלמה החדשה אינו שונה מכל דגם אחר, עם הבהירות והיעדר הקונטרסט. התכלית של הכפתור החדש היא להחזיר את השליטה במצלמה למשתמש, אבל צריך לדעת איך להשתמש בזה. השליטה הזו מחזירה את מצלמת האייפון להיות אחת המצלמות האהובות עליי".
הצלם טיילר סטלמן (Tyler Stalman), עם כמעט חצי מיליון מנויים ביוטיוב, בחן את המצלמה החדשה, והתלהב. "האייפון 16 כולל כמה יישומים שהיו שמורים לדגם ה-Pro של האייפון 15 והתוצאות מאוד מרשימות. זה יספק לאנשים פרספקטיבה חדשה על העולם". מבקר מוצר נוסף של אתר The Verge התייחס לדגם ה-Pro של אייפון 16 והכריז: "ייתכן שזה אחד מדגמי האייפון הטובים ביותר לצלמים". גם כאן, חשוב לציין כי גם בנוגע למצלמה עדכוני ה-AI אמורים להביא עימם שדרוגים משמעותיים לפונקציונאליות.
לא עוד קנאת Pro
הפער בין דגמי הבסיס לדגמי ה-Pro של מכשירי האייפון הולך ומצטמצם מדור לדור, אך דגם ה-Pro באייפון 15 עדיין הציע לא מעט פיצ'רים שהבדילו אותו מהדגם הפשוט, בעיקר בכל הנוגע לצילום וגיימינג. נראה שבדור ה-16 הפער בין שני הדגמים עוד יותר בלתי מורגש, והדבר גם בא לידי ביטוי במכירות הנמוכות מאוד של דגם ה-Pro.
ההבדל העיקרי הוא בגודל המסך, 6.1 אינץ' בדגם הבסיס לעומת 6.3 אינץ' בדגם ה-Pro, אך האם זה מצדיק להשקיע עוד כמה מאות דולרים? באתר Tom's Guide, תחת הכותרת "לא עוד קנאת Pro", נכתב: "הרבה אנשים מתחבטים בשאלה איזה דגם אייפון לקנות. השנה, בין הדגמים השונים יש הרבה יותר מן המשותף לעומת דורות קודמים".
"זה האייפון 16, והשנה אני בוחר אותו על פני דגם ה-Pro", הצהיר היוטיובר ftp, עם חצי מיליון מנויים, אשר מעיד על עצמו כמי שתמיד בחר לקנות את דגם ה-Pro. ושוב, ייתכן מאוד שההבדל בין דגם הבסיס ל-Pro יתחדד ככל שיתווספו יישומי AI בחודשים הקרובים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו