טיקטוק בצרות: גל תביעות בארה"ב על פגיעה בבריאות הנפש של בני נוער

בטענה כי החברה יצרה במכוון אפליקציה ממכרת לילדים ובני נוער, הוגשו 13 תביעות ממדינות שונות בארצות הברית • בין הטענות של התובעים: האפליקציה מעודדת שימוש אינטנסיבי וכפייתי, מציגה סרטונים שגורמים לאיבוד תחושת זמן וכי הפילטרים בה בעייתיים

טיקטוק תובעת בבריאות הנפש של בני נוער. צילום: אי.אפ.פי

13 מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו אתמול (שלישי) תביעות נפרדות נגד ענקית הרשתות החברתיות טיקטוק, בטענה שהחברה יצרה במכוון אפליקציה ממכרת לילדים ולבני נוער תוך הפרת חוקי הגנת הצרכן.

על פי התביעות, טיקטוק תכננה את האפליקציה כך שתעודד שימוש כפייתי וממושך, תוך ידיעה שהדבר עלול לפגוע בבריאות הנפשית של משתמשים צעירים. זאת, במטרה למקסם את הכנסותיה מפרסום.

האפליקציה מעודדת שימוש כפייתי וממושך ופוגעת בבריאות הנפשית של משתמשים צעירים, צילום: Gettyimages

התובעים טוענים כי טיקטוק, בבעלות החברה הסינית ByteDance, מכילה תכונות שמעודדות שימוש אינטנסיבי וכפייתי באפליקציה. לטענתם, ילדים רבים משתמשים באפליקציה בשעות מאוחרות בלילה, כשהם אמורים לישון. "הם בחרו בהתמכרות ובשימוש מוגבר, ביותר עיניים צופות וביותר נזק נפשי ופיזי לצעירים שלנו כדי להשיג רווחים - זה פשוט כל כך", אמר רוב בונטה, התובע הכללי של קליפורניה.

התביעות נגד טיקטוק הוגשו על ידי התובעים הכלליים של 13 מדינות ומחוז קולומביה (וושינגטון די.סי). המדינות המעורבות הן קליפורניה, ניו יורק, אילינוי, קנטקי, לואיזיאנה, מסצ'וסטס, מיסיסיפי, צפון קרוליינה, ניו ג'רזי, אורגון, דרום קרוליינה, ורמונט, וושינגטון.

התביעות מצטרפות לשורה של אתגרים משפטיים שטיקטוק מתמודדת איתם בארה"ב, שם יש לה כיום 170 מיליון משתמשים מדי חודש. חוק פדרלי שעבר באפריל קורא לאסור את האפליקציה בארה"ב החל מינואר הקרוב, אלא אם כן תימכר.

50% מהנערות מאמינות שהן לא נראות טוב בלי עריכה של תמונותיהן. סרטון טיקטוק, צילום: אי.פי

בין היתר, התובעים טוענים כי טיקטוק מציגה סרטונים באופן שגורם למשתמשים צעירים לאבד תחושת זמן. עוד נטען כי האפליקציה שולחת התראות מסביב לשעון ותוכן חולף כמו שידורים חיים כדי לגרום למשתמשים לבדוק אותה שוב ושוב. עוד הוסיפו כי ככל שהמשתמשים נשארים יותר זמן באפליקציה, כך טיקטוק יכולה להציג להם יותר פרסומות ממוקדות.

דבר נוסף אותו טענו התובעים הוא כי פילטרים באפליקציה לשיפור יופי חיצוני בעייתיים - במיוחד עבור נשים צעירות, וציטטו מחקר שטוען כי 50% מהנערות מאמינות שהן לא נראות טוב בלי עריכה של תמונותיהן.

בריאן שוולב, התובע הכללי של מחוז קולומביה, השווה את הרשתות החברתיות לטלוויזיה בבית המשפחה: "האתגר עם הרשתות החברתיות הוא שההורים לא מקבלים את המידע הישיר מטיקטוק מלכתחילה. אין שקיפות לגבי איך להגן על ילדיהם". התובע בונטה מקליפורניה טען כי טיקטוק יכולה בקלות להפוך את האפליקציה לבטוחה יותר עבור צעירים, בהצביעו על הפעילות של Douyin, הגרסה הסינית של טיקטוק, המגבילה שימוש בלילה עבור צעירים ומציבה מגבלות זמן של 40 דקות למשתמשים הצעירים ביותר.

טיקטוק לא הגיבה לבקשת תגובה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר