מה זה ביפר? זהו המכשיר שהתפוצץ ופגע באלפי אנשי חיזבאללה

גל פיצוצים מסתורי גרם לביפרים של מחבלי חיזבאללה להתפוצץ ולהוביל לאלפי פצועים • איך המכשיר הפשוט ששרד את עידן הסמארטפונים הפך לאמצעי התקשורת של חיזבאללה? • הצצה להיסטוריה והטכנולוגיה מאחורי הביפר

ביפר (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

גל פיצוצים מסתורי גרם לאלפי ביפרים של מחבלי חיזבאללה להתפוצץ. האירוע שכבר הוגדר "כמתקפה הגדולה בהיסטוריה על שרשרת האספקה" וגרם להרוגים ואלפי פצועים בארגון הטרור. המבצע היה מורכב במיוחד מכיוון שמדובר במכשירים הבנויים על טכנולוגיה פשוטה שקשה להגיע אליהם באמצעות מתקפת סייבר. אז מהם בעצם הביפרים ואיך הם עובדים?

ביפר ברחבי לבנון, צילום: רשתות ערביות

לפני עידן הטלפונים הניידים, טכנולוגיית העברת המסרים המובילה הייתה הביפרים. למרות שבסוף שנות התשעים הפופולריות שלה ירדה, לביפר עדיין תפקיד חיוני בעיקר אצל רופאים ועובדי חירום.

איך עובד ביפר?

הביפר הוא למעשה מקלט רדיו אישי קטן שנישא בכיס. לכל משתמש יש קוד אישי או מספר טלפון ייחודי וכשמישהו רוצה להעביר מסר, הוא מחייג למוקד השירות ומוסר את ההודעה שמועברת למרכז שידור מרכזי, שם היא משודרת יחד עם אלפי הודעות אחרות באמצעות רשת של אנטנות שידור.

המכשיר לאחר הפיצוץ, צילום: רשתות ערביות

כל הביפרים קולטים את כל ההודעות המשודרות, אך כל מכשיר מתעלם מהודעות שאינן מכילות את הקוד האישי שלו. כאשר מגיעה הודעה עם הקוד הנכון, הביפר מצפצף או רוטט ומציג את ההודעה עם התאריך והשעה.

מתי פותח הביפר הראשון?

כבר בתחילת שנות ה-50 פיתחה חברת מוטורלה מערכת ראשונה שיכלה לתמוך בכמה מאות איתוריות. כיום, קיימות שתי שיטות עיקריות: POCSAG, שתומכת בעד שני מיליון איתוריות. ו- FLEX שפותחה על ידי מוטורולה, עם טכנולוגיה מהירה יותר ויכולה לתמוך ביותר מחמישה מיליארד איתוריות.

למה קוראים למכשיר ביפר?

בעברית קוראים למכשיר זימונית ובאנגלית Pager. הסיבה שקוראים למכשיר ביפר או איתורית הוא על שם חברת ביפר שהייתה מהראשונות להביא את הטכנולוגיה לישראל. קבוצת ביפר תקשורת שיתפה פעולה עם חברת מוטורולה ובעצם שלטה בתחום בישראל. גם השם איתורית הגיע בעקבות חברה ששיווקה את המכשירים בארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר