אירוע ההשקה השנתי של אפל: האם ה-AI יעזור לחברה למכור יותר מכשירי אייפון?

שאלת הבינה המלאכותית מרחפת מעל אפל לקראת האירוע השנתי שבו צפויה החברה לחשוף את הדור החדש של מכשירי האייפון • בניגוד למתחרותיה, אפל לא השקיעה סכומים גדולים בפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית, ובמקום זאת תשתף פעולה עם סטארט-אפ הבינה המלאכותית המוביל בשוק OpenAI

אירוע ההשקה השנתי של אפל, בשנת 2023. צילום: AP

אירוע השקת המוצרים השנתי המצופה של אפל, המתרחש מדי שנה בספטמבר, יהיה בסימו הבום הגדול של הבינה המלאכותית. אותה בינה שאפל תטמיע במכשיריה תחת השם Apple Intelligence ושהדיווחים עליה ביוני השנה הקפיצו את מניית החברה בכ-15%. 

שאלת הבינה המלאכותית מרחפת מעל אפל לקראת האירוע השנתי שבו צפויה החברה לחשוף את הדור החדש של מכשירי האייפון, סדרת אייפון 16. בניגוד לשנים קודמות, לא צפויים חידושים רבים בחומרה, מעבר למעבדים מהירים יותר ומצלמות משופרות. במקום זאת, אפל מתכוונת לקדם את תכונת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, כעוגן המכירה המרכזי של מכשיריה.

מנכ"ל OpenAI סם אלטמן. שיתוף פעולה עם אפל על בסיס Chat GPT, צילום: אי.פי

עד כה, הצרכנים לא נראו מתלהבים מיכולות הבינה המלאכותית כגורם מרכזי לשדרוג הסמארטפונים שלהם. מתחרתה העיקרית של אפל, סמסונג, כבר קידמה רבות את יכולות ה-AI של מכשיריה האחרונים, אך לפי סקרים של חברת BayStreet Research שנעשו בחנויות הסלולר בארה"ב, ה-AI היווה רק שיקול משני ברכישות אחרי הסבב הראשוני של המכירות. סקר נוסף שערכה חברת המחקר Canalys הראה כי רק 7% מהצרכנים דיווחו על נטייה גבוהה לרכוש סמארטפון בעקבות תכונות AI.

למרות זאת, ישנם משקיעים המאמינים כי מכירות האייפון יזנקו גם כך, שכן משתמשי אייפון רבים כבר מוכנים לשדרוג המכשירים שלהם. לפי תחזיות אנליסטים, הכנסות אפל ממכירות האייפון צפויות לגדול כמעט ב-5% בשנת הכספים 2025, שתסתיים בספטמבר בשנה הבאה.

שת"פ במקום להמציא את הגלגל מחדש

הביקוש למכשירי אייפון מבוססי AI יהווה מבחן נוסף למידת החדירה של הטכנולוגיה לשוק. מתחרות רבות של אפל השקיעו מיליארדים בפיתוח מודלים של AI המסוגלים לתקשר בצורה אנושית, לכתוב ולייצר תמונות ואנימציות. למרות זאת, משקיעים הפכו לזהירים יותר לגבי הוצאות על AI, כיוון שחברות רבות טרם הציגו מודל ברור להנעת רווחיות מ-AI.

בניגוד למתחרותיה, אפל לא השקיעה סכומים גדולים בפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית. החברה מקווה ששיתופי פעולה חיצוניים עם חברות AI מתקדמות יעזרו לה לקחת חלק בשוק זה. "אפל פועלת באמצעות שיתופי פעולה במקום להמציא את הגלגל מחדש", אומר טריפ מילר, שותף מנהל ב-Gullane Capital Partners ובעל מניות באפל. "כבר יש לה את הפלטפורמה ואת בסיס המשתמשים שמעוניינים לצרוך את הטכנולוגיה המהפכנית הזו".

באירוע המפתחים של יוני האחרון, אפל כבר חשפה רבות מהיכולות החדשות שלה בתחום הבינה המלאכותית. Apple Intelligence אותה היא תציג, היא מערכת שנועדה לשלב בינה מלאכותית ג'נרטיבית בכל אפליקציות האייפון. המערכת החדשה – שתהיה תואמת גם למכשירי אייפון 15 פרו – כוללת את שדרוגי העוזרת הקולית Siri ויכולת יצירת אימוג'ים מותאמים אישית והודעות טקסט.

מנכ"ל אפל, טים קוק, באירוע ה-WWDC, צילום: אי.פי

כחלק ממאמציה, אפל משתפת פעולה עם סטארט-אפ הבינה המלאכותית המוביל בשוק OpenAI, שבראשו עומד סם אלטמן. אפל רואה ב-ChatGPT, שנוצר על ידי OpenAI, את המוביל בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית. החברה גם נמצאת במגעים להשקיע ב-OpenAI, לפי דיווח של ה-Wall Street Journal.

עם זאת, לא כל היכולות החדשות של Apple Intelligence יהיו זמינות כבר עם השקת המכשירים החדשים, וחלק מהפיצ'רים המרשימים יותר יגיעו רק בשלב מאוחר יותר, אולי אף בשנה הבאה. בנוסף, נכון לעכשיו, השפה היחידה שבה יתמכו התכונות החדשות היא אנגלית, מה שעשוי להגביל את ההתלהבות מהן במקומות מסוימים בעולם.

בינתיים, אפל לא הכריזה על שותפות בתחום הבינה המלאכותית בשוק הסיני, אחד מהשווקים הגדולים שלה, שבו המכירות מדשדשות מול תחרות גוברת מצד מותגים מקומיים.

מאמצי שכנוע

"אנשים שומרים את המכשירים שלהם לפרקי זמן ארוכים יותר," אומר מייקל לוין, מייסד שותף ב-Consumer Intelligence Research Partners. "אפל מתמודדת עם מצב בו היא חייבת לשכנע לקוחות לשדרג כשהשיפורים אינם מרשימים".

ישנם אנליסטים המעריכים שצמיחה משמעותית במכירות האייפון תתרחש רק עם השקת הדור הבא, אייפון 17, שבו צפויים עיצוב דק יותר ושדרוג משמעותי במערך המצלמות. עד אז, אולי יותר צרכנים יבחרו לאמץ את תכונות ה-AI שעד כה לא עוררו התלהבות רבה.

התחרות בשוק הסלולר מאיימת על אפל שמצידה מציגה מספר נקודות תורפה, בהם: שדרוגים מינוריים ויריבות עיקשת בשוק הסיני. הדורות האחרונים של האייפון הציגו שדרוגים פחות משמעותיים בחומרה ובעיצוב, מה שהוביל לכך שמשתמשים רבים בחרו להחזיק במכשיריהם לפרקי זמן ארוכים יותר במקום לשדרג כל שנה. בסין, מתחריה של אפל, במיוחד בשווקים כמו סין, חיזקו את נוכחותם עם מכשירים חדשניים ותמחור תחרותי, מה שהשפיע על חלק מקהל היעד של אפל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר