מנכ"ל מטא חושף: "ממשל ביידן הפעיל לחץ על החברה לצנזר תכנים"

במכתב ששלח ליו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים, כתב מארק צוקרברג כי "לחצו שוב ושוב על הצוותים שלנו במשך חודשים לצנזר תכנים הקשורים למגפת הקורונה" • הוא הביע חרטה על כך שהחברה לא התנגדה באופן נחרץ יותר והבטיח: "לא יקרה שוב"

צוקרברג. "לחץ לא הוגן ולא מוצדק מצד הממשל". ארכיון. צילום: איי.פי

מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא (לשעבר פייסבוק), חשף כי ממשל ביידן הפעיל לחץ על החברה לצנזר תכנים הקשורים למגפת הקורונה ב-2021, במה שלדבריו היה "לחץ בלתי ראוי". במקביל, הוא הבטיח כי ענקית המדיה החברתית תדחה כל ניסיון דומה לכך בעתיד.

במכתב לג'ים ג'ורדן, יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים, כתב צוקרברג כי בכירים בממשל ביידן, כולל נציגים מהבית הלבן, "לחצו שוב ושוב על הצוותים שלנו במשך חודשים לצנזר תכנים מסוימים הקשורים למגפת הקורונה, כולל הומור וסאטירה, והביעו תסכול רב כאשר לא הסכמנו".

מערכת היחסים בין מטא והממשל האמריקני היא סבוכה וכוללת לא מעט תביעות משפטיות. ארכיון צילום: רויטרס

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כבר ב-2023 על ויכוחים שעלו בין החברה לבית הלבן בנוגע לתכנים הקשורים לקורונה, כאשר באותה התקופה וגם בזו שקדמה לה, המטרה המוצהרת של פייסבוק ומטא הייתה דווקא לעודד מיליוני אנשים להתחסן נגד המגפה.

"לחץ שגוי מצד הממשל"

צוקרברג הביע חרטה על כך שהחברה לא התנגדה בצורה נחרצת יותר ללחץ זה. "אני מאמין שהלחץ מצד הממשל היה שגוי, ואני מצטער שלא היינו יותר נחרצים בעניין", כתב. הוא הוסיף כי "עשינו כמה בחירות שבראייה לאחור ועם מידע חדש, לא היינו עושים היום".

בנוסף, צוקרברג התייחס לסוגיית מימון הבחירות, כאשר הוא ואשתו, פריסילה צ'אן, תרמו יותר מ-400 מיליון דולר לארגונים ללא מטרות רווח שסייעו בניהול הבחירות במהלך מגפת הקורונה ב-2020. הכספים שימשו, בין היתר, לרישום מצביעים, הקמת תחנות הצבעה מרוחקות חברתית, ואספקת ציוד למיון קלפיות בדואר.

האריס, וולץ וביידן. האם בממשל פעלו לצנזר תכנים? ארכיון, צילום: איי.פי

תרומה זו, שכונתה בפי הרפובליקנים "Zuckerbucks", זכתה לביקורת, שכן היו כאלו שטענו כי היא הועילה יותר לאזורים דמוקרטיים בארה"ב.

לאור זאת, צוקרברג הבהיר כי אין בכוונתו לחזור על תרומה דומה בבחירות הנוכחיות: "המטרה שלי היא להיות ניטרלי ולא לשחק תפקיד לכאן או לכאן - או אפילו להיראות כאילו אני משחק תפקיד. לכן אני לא מתכנן לתרום תרומה דומה בבחירות הקרובות".

ניצחון לחופש הביטוי?

ג'ורדן, שבעבר איים להעמיד את צוקרברג לדין על ביזיון בגלל סירוב למסירת מסמכים פנימיים של החברה, הגיב למכתב וטען כי מדובר ב"ניצחון גדול לחופש הביטוי". כידוע, הרפובליקנים מאשימים את מטא מזה שנים בצנזור תכנים המונע מאזרחים לקבל מידע חיוני.

הפלטפורמות של מטא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים לא מרוצים מהחברה. , צילום: אי.אף.פי

ולא שמהדמוקרטים למטא יש נחת, שכן גם אלו העלו לא פעם טענות נגד צוקרברג ומטא, בטענה כי מדיניות החברה מקלה מדי במאבק נגד מה שהם תופסים כדברי שנאה, הסתה ותוכן מזיק אחר.

יש לציין כי בית המשפט העליון בארה"ב דחה לאחרונה תביעה שהוגשה על ידי שתי מדינות בהנהגת הרפובליקנים, שטענו כי פקידי ממשל ביידן לחצו באופן בלתי חוקי על פלטפורמות מדיה חברתית שונות להסיר תכנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר