חקירה שערכו שני סנאטורים אמריקנים חשפה את היקף המידע שנאסף ונמכר על ידי יצרניות רכב אודות הנהגים. הסנאטורים רון ויידן ואדוארד מרקי גילו כי חברות הרכב אוספות ומוכרות מידע מפורט על אופן הנהיגה של הלקוחות שלהן, הכולל מידע על מהירות האצה, עוצמת בלימה והתדירות בה הנהג חרג ממגבלת המהירות המותרת.
לפי הממצאים, המידע נמכר בעיקר לחברות ביטוח, המשתמשות בו להערכת סיכון של נהגים. וכמה שווה המידע המאוד אישי הזה? מתברר שלא הרבה – לפי הדיווח, חברת הניתוח Verisk שילמה להונדה כ-26 סנט לרכב עבור מידע על 97,000 מכוניות, בעוד שיונדאי קיבלה 61 סנט לרכב.
לפי מקורות המקורבים לנושא, מדובר ב"מיליוני דולרים" עבור מידע על יותר משמונה מיליון רכבים בארה"ב. נציגי הונדה ויונדאי טענו מצידם כי שום מידע מזהה על לקוחות החברה לא עובר הלאה ללא הסכמתם, ובכל מקרה הם חותמים עליה בעת אישור תנאי השימוש ברכב.
פוטנציאל רווחי עצום
לפי חברת הייעוץ הגלובלית CapGemini , יצרניות רכב מרוויחות בסביבות ה-800 מיליארד דולר רק על ידי מכירת מידע על נהגים. ובעוד שחברות הרכב טוענות כי הנהגים מאשרים את העברת המידע שלהם הלאה בעת אישור תנאי השימוש, רבים טוענים כי המידע הזה מוסתר באופן מכוון על ידי היצרניות במטרה להקשות על נהגים לשים לב אליו.
חברות הביטוח מצידן, טוענות כי המידע שהן מקבלות הוא "אנונימי לחלוטין" ונועד אך ורק לשם חישוב פרמיות מדויקות יותר, מה שבא בסופו של דבר לטובת הצרכן. ואם אתם שואלים מה ניתן לעשות על מנת למנוע העברה של המידע שלכם הלאה, אז התשובה היא פשוט לנתק את חיבור האינטרנט ברכב שלכם.
ארה"ב תאסור על שימוש בתוכנות סיניות ברכבים
במקביל, לפי דיווח של רויטרס, ממשל ביידן פועל להוציא תקנה שתאסור על שימוש בתוכנות סיניות ברכבים בעלי יכולת אוטונומית ברמה 3 ומעלה בארה"ב. גורמים מקורבים לנושא מסרו לסוכנות הידיעות שהמהלך נובע בעקבות חששות ביטחוניים כבדים ממעקב ואיסוף מידע רגיש על אזרחים אמריקניים על ידי הממשל הסיני.
הצעד הוא המשך ישיר למאמצים קודמים של ארה"ב להגביל כניסת רכבים חשמליים מתוצרת סין לשוק האמריקני, שכללו הטלת מכסים של יותר מ-100 אחוזים וחקיקה המקשה על יצרני רכב להשתמש בסוללות המיוצרות בסין.
עוד נודע כי בוושינגטון מתכננים במקביל לאסור על מכירת רכבים עם מערכות תקשורת אלחוטיות מתקדמות שפותחו בסין. על פי ההצעה, יצרניות רכב יידרשו לאמת שאף אחת מהתוכנות ברכביהן לא פותחה ב"יישות זרה מעוררת דאגה" – שם מכובס למדי לסין.