שינוי כיוון: המלך צ'ארלס הכריז על חקיקה שתגביל בינה מלאכותית

מלך בריטניה נאם בישיבת הפרלמנט הראשונה של ממשלת הלייבור החדשה, והצהיר על רגולציה שתסדיר את נושא הבינה המלאכותית במדינה • ה"דרישות" שהוזכרו על ידי המלך ומפלגת הלייבור עשויות לסמן שינוי מהפעולות שננקטו על ידי הממשלה הקודמת

המלך צ'ארלס השלישי בנאום חג המולד. צילום: AP

המלך צ'ארלס נאם היום (רביעי) בישיבת הפרלמנט הראשונה תחת ממשלת בריטניה החדשה והכריז על תוכניות להוביל חקיקה להסדרת פיתוח מודלים של בינה מלאכותית רבי עוצמה.

צ'ארלס סיפר על כוונת הממשלה לטפל בנושא ואמר כי הממשלה החדשה "תבקש לבסס את החקיקה המתאימה כדי להציב דרישות לאלה הפועלים לפיתוח מודלים חזקים של בינה מלאכותית". 

מה יהיו ההשלכות על ChatGPT?, צילום: אי.פי

רגולציה של בינה מלאכותית בבריטניה, תשאיר את האיחוד האירופי פחות לבד בזירה העולמית בהסדרת הטכנולוגיה, אם כי הפרטים על החוק דלים מאוד בשלב זה וייתכן שהגישה הבריטית תהיה שונה.

ה"דרישות" שהוזכרו על ידי המלך ומפלגת הלייבור עשויות לסמן שינוי כיוון מהפעולות שננקטו על ידי הממשלה השמרנית הקודמת. עד כה, בריטניה נקטה בגישה מתירנית יותר בהשוואה לחוק הבינה המלאכותית בן 500 העמודים של האיחוד האירופי. ראש ממשלת בריטניה הקודם, רישי סונאק, אמר באוקטובר 2023 כי "בריטניה אינה ממהרת להסדיר את נושא הבינה המלאכותית", זאת למרות הסיכונים הידועים.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר רישי סונאק, צילום: AFP

נראה כי לעומת הממשלה הקודמת, ממשלת הלייבור בראשותו של קיר סטארמר מנסה להתוות את דרכה במדיניות הבינה המלאכותית. השר החדש למדע, חדשנות וטכנולוגיה, פיטר קייל, המחלקה למדע, חדשנות וטכנולוגיה (DSIT), ומשרד הקבינט הכריזו על הרחבת הסמכויות והמחלקה, כולל פעולות שיינקטו בהמשך בנוגע לבינה מלאכותית.

"הרגולטורים כיום אינם מצוידים כראוי על מנת להתמודד עם ההתפתחות הדרמטית של טכנולוגיות חדשות, שלעיתים קרובות חוצות תעשיות ומגזרים", נכתב במצע של מפלגת הלייבור לשנת 2024. בעוד שהצגת הצעת החוק תסמן צעד קרוב יותר לגישה המעשית בחוק הבינה המלאכותית של האיחוד האירופי, סביר להניח שבריטניה עדיין תישאר מקלה יותר מהאיחוד האירופי.

ראש ממשלת בריטניה הנוכחי, קיר סטארמר, צילום: אי.פי.איי.

הלייבור הבטיחה לקדם מחקר וחדשנות בבינה מלאכותית, להציג תקציבי מחקר לעשר שנים, להסיר מכשולי תכנון למרכזי נתונים וליצור ספרייה לאומית לשיתוף נתונים, כך על פי מצע המפלגה. מבחינת הגבלות ספציפיות שכבר הוכרזו, המפלגה אמרה שתאסור על יצירת דיפ-פייק מיני מפורש, שבדרך כלל מיוצר על ידי בינה מלאכותית.

הרגולציה הקרובה תתמקד גם בבינה מלאכותית למטרות כלליות, כמו ChatGPT, כך על פי Financial Times. היבט זה היה שנוי במחלוקת במשא ומתן על חוק הבינה המלאכותית של האיחוד האירופי, כאשר כמה מדינות תמכו ברגולציה פחותה כדי שחברות מהאיחוד האירופי יוכלו להתחרות בנוף הזה, שכיום נשלט על ידי ארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר