ממילואים לסטארט אפ: כשניסיון הקרב הופך לטכנולוגיה מצילת חיים

מחוסם עורקים אלקטרוני ועד רחפנים התקפיים זולים - קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת אריאל, אנשי מילואים ולוחמים ברובם, פיתחו שורת מיזמים המבטיחים לשנות את פני הלחימה ולהציל חיים בחזית • הצצה אל עתיד הטכנולוגיה הצבאית

פינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669. צילום: דובר צה"ל

מלחמת "חרבות ברזל" חשפה צרכים מבצעיים חדשים וחידדה אתגרים קיימים בשדה הקרב. כעת, קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטת אריאל, רובם אנשי מילואים ולוחמים, לוקחת את הניסיון הקרבי שלה ומתרגמת אותו לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים. 

באחת הפשיטות שבהן השתתף עמית לוי בעזה הכוח שלו ספג טיל נ"ט ואחד מהלוחמים נפצע ונזקק לחוסם עורקים. לוי מספר כי הקושי לשים חוסם עורקים לא היה רק פיזי אלא גם מנטלי. "בתוך המולת הקרב והאש שעוד נורתה עלינו, הנחת החוסם הפשוט, שדורש ריכוז והפעלת כוח, לא הייתה פשוטה בכלל".

תיעוד מפעילות כוחות צה''ל מהלחימה במרחב סג'עייה ברצועת עזה. טכנולוגיה מתקדמת משפיעה רבות בשדה הקרב // צילום: דובר צה''ל

האירוע המורכב הוביל את עמית למיזם יוצא דופן. כסטודנט בבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, הוא חשב כיצד ניתן להיעזר בידע הטכנולוגי שלו כדי לייצר חוסם עורקים אלקטרוני. הוא התחבר לאלמוג פארי, חברו ללימודים, והשניים החליטו להקים מיזם שיוציא את החוסם לפועל.

טיפול בפצועים בשטח, ללא מגע אדם

שני היזמים הבינו כי מה שחווה לוי בשטח אינו ייחודי. בתוכנית "אקסלרטור יזמות" שהוצגה בשבוע שעבר, הציגו השניים את "EleCAT", חוסם עורקים אלקטרוני חכם המאפשר לטפל בפצועים בשטח ללא מגע אדם, כאשר מטרתו היא להגביר את הסיכוי להצלת חיי אדם.

חוסם העורקים החדש הוא בעצם מכשיר חכם המתאים את פעולתו באופן אוטומטי בהתאם למצב הפצוע. במצב חירום, מניח המשתמש את חוסם העורקים במיקום הייעודי ועל ידי לחיצת כפתור  - המוצר נכנס לפעולה.

חוסם העורקים החדשני "EleCAT", צילום: אוניברסיטת אריאל

חוסם העורקים הופך את הפרוצדורה הרפואית לאוטומטית, מאפשר את קריאת מדדי המטופל בזמן אמת, והתוצאה היא טיפול מהיר ויעיל. שני השותפים, עמית ואלמוג, ממשיכים בניסויים תוך כדי שירות מילואים וסיום השנה השלישית ללימודיהם, מתוך הבנה כי למוצר יש פוטנציאל ממשי לשמש כמכשיר מציל חיים בשדה הקרב.

סטארט אפ למטרות צבאיות

תכנית "אקסלרטור יזמות SPRINTER 2024" במרכז היזמות וחדשנות באוניברסיטת אריאל הותאמה היטב לתקופת המלחמה. מדובר בתוכנית שמכשירה יזמים צעירים משלב פיתוח המוצר ועד סבב הגיוס, כאשר המיזמים במחזור האחרון פועלים תחת הכותרת "שגרה, מלחמה והיום שאחרי המלחמה".

מיזם נוסף שהוצג במסגרת התכנית בשבוע שעבר היה של סמיון ואיציק, שנפגשו במילואים והחליטו להקים חברת סטרט אפ משותפת למטרות צבאיות. סמיון הגיע עם רקע במדעי המחשב, כשמאחוריו כבר סטרט-אפ אחד שמומש ונמכר, ואיציק עם רקע של 35 שנים בתחום החבלה והרובוטים במשטרה.

לוחם גדוד 101 מפריח רחפן בעזה. ארכיון, צילום: יוסי זליגר

השניים ראו את השימוש הצבאי הנרחב שעשה צה"ל ברחפנים, והחלו לדמיין מצב בו כל צוות לוחם מצויד ברחפן התקפי, כך שנחיל רחפנים התקפיים יוכל לכבוש שטח, בעוד שהלוחמים שמפעילים אותם רחוקים ומוגנים.

השניים חברו יחד להקמת מיזם רחפנים שיהיו זולים ב-80 אחוזים מהרחפנים שקיימים כיום בשוק, וכבר קיבלו את אישור מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית).

קבוצת הסטודנטים-יזמים שזכו בשלושת המקומות הראשונים בתכנית, צילום: נועם מורקנו

משקפיים לזיהוי רגשות

מיזם נוסף שקיבל תשומת לב גדולה בתכנית דווקא לא קשור למלחמה – משקפיים בעלי טכנולוגיה לזיהוי רגשות מולטימודלי באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית ומתן משוב הפטי. במילים פשוטות, הטכנולוגיה מזהה רגשות על ידי שימוש בטקסט, קול ו-ווידאו, ומשקפת אותם לאדם החובש את המשקפיים.

כדי לפתח את המיזם, קיבלו החוקרים את אישור ועדת הלסינקי לניסויים בבני אדם. ד"ר אלדד הולדנגרבר, אחד משלושת השותפים במיזם, משתף בחזון שלהם: "באמצעות הטכנולוגיה, נוכל לעזור לאנשים עם מוגבלות, כמו אוטיסטים, לפענח את הרגשות של מי שעומד מולם. מעבר לזה, נוכל לתת כלי לכל אדם - נאפשר לאנשים מתרבויות שונות להבין אחד את השני, ונקל על יחסים בין אנשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר